پروژه برقی کردن راه‌آهن تهران-گرمسار و گرگان- اینچه‌برون با پول روس‌ها

پروژه برقی کردن راه‌آهن تهران-گرمسار و گرگان- اینچه‌برون با پول روس‌ها معاون فنی و زیر بنایی راه‌آهن با بیان این‌که عملیات خدمات مهندسی قطعه نیشابور در پروژه برقی کردن راه‌آهن تهران-مشهد آغاز شده است، گفت: با روسی‌‌ها برای ساخت و تأمین مالی برقی شدن راه‌آهن تهران- گرمسار و گرگان – اینچه‌برون وارد مذاکره شده‌ایم. به […]

پروژه برقی کردن راه‌آهن تهران-گرمسار و گرگان- اینچه‌برون با پول روس‌ها

معاون فنی و زیر بنایی راه‌آهن با بیان این‌که عملیات خدمات مهندسی قطعه نیشابور در پروژه برقی کردن راه‌آهن تهران-مشهد آغاز شده است، گفت: با روسی‌‌ها برای ساخت و تأمین مالی برقی شدن راه‌آهن تهران- گرمسار و گرگان – اینچه‌برون وارد مذاکره شده‌ایم.

به گزارش ایلنا، مازیاریزدانی با اشاره به انعقاد قرارداد نهایی برقی کردن راه‌آهن تهران- مشهد در روز گذشته اظهارداشت: علمیات خدمات مهندسی در مسیر تهران – مشهد در قطعه نیشابور- مشهد شروع شده است.

وی با بیان این‌که در حال حاضر مشاوران داخلی و خارجی در پروژه خدمات مهندسی این مسیر مشغول به‌کار هستند، گفت: قرار بر این بود که عملیات اجرایی پس از انعقاد قرارداد نهایی شروع شود.

معاون فنی و زیر بنایی راه‌آهن ادامه‌داد: ارزش قرارداد برقی کردن راه‌آهن تهران- مشهد۵٫۱ میلیارد دلار است در این پروژه از توانمندی‌‌ها و امکانات داخلی برای اجرای طرح استفاده می‌شود.

یزدانی در پاسخ به این سؤال که آیا برقی کردن راه‌آهن محور دیگری در دستور کار راه‌آهن و وزارت راه و شهرسازی قرار دارد، گفت: با روسی‌‌ها برای برقی کردن مسیر راه‌آهن تهران- گرمسار و گرگان- اینچه‌برون در حال مذاکره هستیم و قرار بر این است که تفاهمنامه مهندسی پیوست قرارداد شود.

وی درباره تأمین مالی برقی شدن راه‌آهن تهران- گرمسار و گرگان- اینچه برون اظهارداشت: قرار بر این است که این دو پروژه هم از طریق فاینانس روسی تأمین مالی شود و توسط روس‌‌ها سرمایه‌گذاری می‌شود.

این مقام مسؤول افزود: یکی از موضوعات مورد تأکید راه‌آهن ایران در این قرارداد‌‌ها انتقال تکنولوژی است که به صراحت در قرارداد‌‌ها ذکر شده است و انتقال تکنولوژی و دانش چه در بخش زیربنایی و چه در بخش ناوگان انجام می‌شود.

 

یزدانی همچنین درباره تأمین ناوگان خط اهن برقی تهران- مشهد گفت: ناوگان راه‌آهن برقی با سایر خطوط متفاوت است و با چند تولیدکننده این نوع ناوگان مذاکراتی انجام شده و باید برای این خطوط ناوگانی با توان سیر سرعت بالای ۲۰۰ کیلومتر بر ساعت نیاز تأمین شود که تعداد این واگن‌های جدید بستگی به ترافیک مسیر دارد.