اما و اگر شورای رقابت در تعیین قیمت خودرو

اما و اگر شورای رقابت در تعیین قیمت خودرو مهدی قره‌داغلی -چند سالی است که بازار خودروی ایران به دو دسته تقسیم می‌شود؛ یک دسته خودروهای لوکس خارجی است که ما توان تولید آن را در کشور نداریم و قیمت این قبیل خودرو‌ها هم بسیار بالا است. دسته دیگر خودروهای داخلی هستند که قیمت کم‌تری […]

اما و اگر شورای رقابت در تعیین قیمت خودرو

مهدی قره‌داغلی -چند سالی است که بازار خودروی ایران به دو دسته تقسیم می‌شود؛ یک دسته خودروهای لوکس خارجی است که ما توان تولید آن را در کشور نداریم و قیمت این قبیل خودرو‌ها هم بسیار بالا است. دسته دیگر خودروهای داخلی هستند که قیمت کم‌تری دارند و سطح کیفی آنها با توجه به قیمت آن مناسب است. لذا هیچ‌گاه نمی‌توان این دو دسته را با یکدیگر قیاس کرد.

به گزارش مناقصه‌مزایده، قیمت بالای و کیفیت پایین تولیدات خودرو سازهای داخلی باعث به وجود آمدن یک نارضایتی شده که ریشه در عملکرد خودروسازان داخلی دارد؛ اما به گفته بسیاری کارشناسان مهم‌ترین عامل تأثیرگذار در این زمینه شامل مقایسه قیمت‌های جهانی خودرو با محصولات داخلی است؛ به‌طوری‌که مشتری ایرانی با مقایسه قیمت خودروهای داخلی که عمدتا قدیمی و از کیفیت مطلوبی نیز برخوردار نیستند، با قیمت محصولات به روز دنیا، نمی‌تواند از تأمین نشدن مطالبات به حق خود، به سادگی بگذرد.

این در حالی است که تمامی خودروسازان از جمله تولیدکنندگان داخلی، قیمت خودرو را براساس قیمت تمام شده محاسبه می‌کنند. حال آن‌که در ایران مؤلفه‌های دیگری همچون تورم خودرو، هزینه‌های مواد مصرفی، دستمزد، کیفیت و حتی بهره‌وری شرکت تولیدی را نیز باید به جریان قیمت‌گذاری افزود. از سوی دیگر در هیچ کشوری نهادی خارج از شرکت تولید‌کننده خودرو به امر قیمت‌گذاری نمی‌پردازد؛ حال آن‌که در ایران شورای رقابت با اطلاعاتی که شرکت‌های خودروساز در اختیار این شورا قرار می‌دهد به امر قیمت‌گذاری می‌پردازد.

انتقاد رییس کمیسیون صنایع اتاق بازرگانی تهران از دخالت شورای رقابت در امر قیمت‌گذاری خودروها

این در حالی که بسیاری از کارشناسان از قیمت گذاری توسط شورای رقابت انتقاد دارند از این جمله ابوالفضل‌روغنی، رییس کمیسیون صنایع اتاق بازرگانی تهران از دخالت شورای رقابت در امر قیمت‌گذاری خودرو‌ها انتقاد کرده و خواستار کاهش قیمت خودروهای وارداتی شد.

رییس کمیسیون صنایع اتاق بازرگانی تهران در خصوص مهم‌ترین معضل بازار خودروی کشور گفت: متأسفانه هنوز در کشور ما یک داستان کهنه‌ای به اسم شورای رقابت وجود دارد که با قیمت‌گذاری به‌طور مستقیم بر روی بازار تأثیر می‌گذارد و در روند تعیین قیمت توسط بستر اقتصادی کشور خلل ایجاد و سبب به‌هم‌ریختگی بازار می‌شود.

روغنی ادامه داد: قیمت خودرو در بازار نسبت به بازار کشورهای اروپایی حداقل ۵۰ تا ۷۰ درصد گران‌تر است و مردم ما از داشتن این خودرو‌‌ها محروم هستند و مجبورند برای تهیه آن هزینه بیش‌تری پرداخت کنند.

وی ادامه داد: به هرحال روزی باید این مسأله در دولت حل شود. امروز در خارج از ایران یک ماشین خوب با امکانات متناسب را می‌توان با ۱۰هزار دلار خریداری کرد اما در کشور ما قیمت این خودرو حداقل ۱۰۰ میلیون تومان است.

روغنی ادامه داد: اگر می‌خواهیم از تولید داخل حمایت کنیم نباید از تولید نامرغوب طرفداری کرد و بگذاریم که واحدهای تولیدی با هر کیفیتی که می‌خواهند کالای خود را به فروش برسانند. در چند سال اخیر تغییرات خوبی در کشور صورت گرفته و کیفیت خودرو‌‌ها اندکی بهتر شده اما هنوز قیمت آنها رقابتی نیست و مهم‌ترین دلیل آن وجود شورایی به نام رقابت است.

نبود سیستم مدیریتی کارآمد در عدم تعیین قیمت واقعی خودرو

همچنین در این رابطه شهرام‌کوسه‌غراوی، عضو کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی گفت: آنچه که مسلم است شورای رقابت باید به نفع مشتریان و مصرف‌کنندگان اقدام به تعیین قیمت نهایی خودرو نماید و توجه به اقتصاد جامعه اولین رسالت این شورا است.

کوسه غراوی افزود: متأسفانه در حال حاضر بازار تعیین‌کننده قیمت نهایی خودرو است و نقش شورای رقابت در این عرصه کمرنگ شده است.

وی در ادامه تصریح کرد: در حال حاضر میزان عرضه و تقاضا در بازار تعیین‌کننده قیمت نهایی خودرو است در حالی که شورای رقابت با اعمال سیاست‌های کنترلی می‌تواند مدیریتی دقیق و صحیح بر نرخ عرضه خودرو‌ها در بازار داشته باشد و اساس سیاست‌های خود را بر حمایت از حقوق مصرف‌کنندگان قرار دهد البته توجه به سرمایه‌گذاران و حفظ سرمایه آنها نیز باید مد نظر شورا قرار گیرد.

نماینده مردم کلاله، مینودشت و گالیکش در مجلس شورای اسلامی با اشاره به مشکلات پیش روی صنعت خودروسازی در مسیر جهانی شدن بیان کرد: اساسی‌‌ترین مشکل صنعت خودروسازی نبود سیستم مدیریتی کارآمد است که منجر به عدم تعیین قیمت واقعی برای محصولات تولیدی شده در حالی که اعمال مدیریتی کارشناسانه می‌تواند منجر به رفع مشکلات موجود در صنعت خودروسازی شود.

غراوی در ادامه اذعان داشت: خروج از انحصار در صنعت خودروسازی و فراهم‌سازی بستر اعمال مدیریت کارشناسانه و متخصص زمینه‌ساز رفع مشکلات پیش روی صنعت خودروسازی در مسیر جهانی شدن خواهد بود و افزایش کیفیت و رقابت‌پذیری خودروهای داخلی از حیث قیمت را در پی خواهد داشت.

عضو کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی در پایان با اشاره به تأثیر حضور سرمایه‌گذاران خارجی در بهبود فضای کسب و کار بازار خودرو ایران ابراز داشت: قطعاً شرایط لازم برای حضور سرمایه‌گذاران خارجی در صنعت خودروسازی فراهم است و ورود این سرمایه داران یک فرصت طلایی برای تولیدکنندگان داخلی در جهت بهبود وضعیت کنونی کسب و کار صنعت خودروسازی و تولید خودروی با کیفیت خواهد بود.

شورای رقابت قیمت‌گذاری انجام نمی‌دهد بلکه دستورالعمل تعیین قیمت را مشخص می کند

اما این در حالی است که رییس شورای رقابت رضاشیوا معتقد است بر خلاف انتقاداتی که مطرح می‌شود شورای رقابت قیمت‌گذاری انجام نمی‌دهد بلکه دستورالعمل تعیین قیمت را مشخص می‌کند. این در حالی است که در تعیین قیمت خودرو ۳ متغیر تورم‌بخشی، کیفیت و بهره‌وری را مورد بررسی قرار می‌دهیم.

 رییس شورای افزود: بحث قیمت‌گذاری برای قیمت کارخانه و در مورد خودروهای زیر ٤٥ میلیون تومان است. به عبارتی فاصله قیمت بین کارخانه و مصرف‌کننده مشمول قیمت گذاری نمی‌شود.

گرانی ۵ تا ۱۵ میلیونی خودروهای خارجی در بازار

به‌طوری که به اذعان سعید مؤتمنی، رییس اتحادیه نمایشگاه داران خودرو طی چند روز گذشته ممنوعیت واردات خودرو توسط شرکت‌های متفرقه و مشکلات ثبت سفارش خودرو باعث شده تا خودروهای وارداتی ۵ تا ۱۵ میلیون تومان گران شوند.

مؤتمنی، با اشاره به این‌که ممنوعیت واردات خودرو توسط شرکت‌های متفرقه و مشکلات ثبت سفارش خودرو باعث شده تا بازار با رشد ۳ تا ۵ میلیونی قیمت خودروهای وارداتی روبه رو شود، اظهار داشت: در حال حاضر قیمت سراتو از ۱۴۱ میلیون تومان به ۱۴۶ میلیون تومان و النترا از ۱۴۵ میلیون تومان به ۱۵۰میلیون تومان رسیده است.

وی با بیان این‌که قیمت سورنتو هم از ۲۴۵ میلیون تومان به ۲۶۰ میلیون تومان رسیده است، افزود: پیش‌بینی این اوضاع را از چند ماه پیش که قرار شد شرکت‌های متفرقه امکان واردات خودرو را نداشته باشند داشتم زیرا نمایندگی‌های رسمی امکان پاسخ دادن به تمام نیاز بازار خودروهای وارداتی را ندارند.

 

رییس اتحادیه نمایشگاه داران خودرو درمورد بازار خودروهای داخلی هم گفت: شرکت‌های خودروساز هنوز مجوز شورای رقابت را اجرایی نکرده‌اند اما بازار همچنان با قیمت دو نرخی خودرو‌ها مواجه است. البته باید بگویم تنها خودرویی که طی روزهای اخیر به دلیلی عرضه زیاد ارزان شده سمند ال‌ایکس است به نحوی که قیمت این خودرو از ۳۱ میلیون ۷۰۰هزار تومان به ۳۱ میلیون تومان رسیده است.