آغاز لیگ پر ابهام!

آغاز لیگ پر ابهام! مسعود طاهری فوتبال، پرطرفدار‌ترین ورزش کشور تا ساعتی دیگر آغاز هفدهمین دوره لیگ برتر را شاهد خواهد بود. ورزشی که دهه‌ها است مردم را به ورزشگاه کشانده و باعث شور و شوق وصف ناشدنی بین هوادارانش شده است. غیر از سپیدرود و پارس‌جنوبی، دیگر تیم‌ها سابقه حضور در لیگ برتر را […]

آغاز لیگ پر ابهام!

مسعود طاهری

فوتبال، پرطرفدار‌ترین ورزش کشور تا ساعتی دیگر آغاز هفدهمین دوره لیگ برتر را شاهد خواهد بود.

ورزشی که دهه‌ها است مردم را به ورزشگاه کشانده و باعث شور و شوق وصف ناشدنی بین هوادارانش شده است. غیر از سپیدرود و پارس‌جنوبی، دیگر تیم‌ها سابقه حضور در لیگ برتر را دارند و در این میان سیاه‌جامگان با دو فصل حضور کم‌سابقه‌‌ترین تیم و پرسپولیس، استقلال، سپاهان، ذوب‌آهن و سایپا با ۱۶ حضور، پرسابقه‌‌ترین تیم هستند.

تا ساعاتی دیگر سوت آغاز هفدهمین دوره لیگ برتر فوتبال ایران به صدا در می‌آید اما ابهاماتی هم وجود دارد که پرداختن به آنها خالی از لطف نیست.

این‌که پرسپولیس به عنوان قهرمان ایران با توجه به پرونده شکایت ژوزه سرمربی سابق خود در وضعیت نامشخصی وجود دارد، سرخ‌ها برای بستن پرونده مربی پیشین خود نیاز به مبلغ زیادی دارند اما با توجه به مشکلات مالی کار سختی برای تهیه این مبلغ دارند تا کسر امتیاز این تیم را به شدت تهدید کند. گفته می‌شود بعد از مدت‌‌ها این رأی در هفته آینده رسماً اعلام خواهد شد و مسؤولان پرسپولیس بلافاصله باید نسبت به پرداخت آن اقدام کرده تا از هرگونه اتفاق منجر به کسر امتیاز یا محرومیت از جذب بازیکن در امان بماند.

دیگر این‌که تکلیف بلیت‌فروشی لیگ هنوز مشخص نشده است. تیم‌های پرطرفدار به ویژه سرخابی‌ها که فصل گذشته طعم شیرین بلیت‌فروشی در لیگ قهرمانان آسیا را تجربه کردند، علاقه زیادی دارند در فصل جاری مسابقات لیگ برتر به صورت اختصاصی این کار را انجام دهند و جلساتی را نیز درباره این موضوع برگزار کردند اما با شروع لیگ به نظر می‌رسد هنوز اتفاق مورد نظر آنها رخ نداده و شرایط قبلی در جریان است.

مسأله بعدی وضعیت تبلیغات محیطی است. تبلیغات محیطی مسابقات لیگ برتر در فصل‌های گذشته کانون حاشیه بود و در فصل جاری نیز در بلاتکلیفی به سر می‌برد. هنوز پیمانکار تبلیغات محیطی مشخص نشده و به نظر می‌رسد در هفته اول لیگ خبری از این تبلیغات در کنار زمین نخواهد بود تا یکی از درآمدهای اصلی فوتبال در فصل جاری سرنوشت نامعلومی داشته باشد.

ولی شاید مهم‌ترین مسأله داستان حق پخش تلویزیونی باشد. درآمدی که سال‌ها است به صورت آب باریکه به باشگاه‌ها تزریق می‌شود و این در شرایطی است که بسیاری از باشگاه‌ها با توجه به قراردادهای میلیاردی بازیکنانشان نیازمند دریافت آن هستند. به هر صورت درآمد حق پخش معضل حل نشدنی فوتبال ایران در لیگ هفدهم نیز ادامه خواهد داشت. در شرایطی که در تمامی کشورهای صاحب فوتبال حق پخش منبع اصلی درآمد تیم‌ها محسوب می‌شود، هنوز تیم‌های ایرانی از این درآمد سودی نمی‌برند و این مشکل همچنان با سپری شدن ۱۷ سال از حرفه‌ای شدن نام فوتبال ایران ادامه دارد.

از این ابهامات که بگذریم لیگ هفدهم جدی‌‌ترین تقابل سرخابی‌های پایتخت است. استقلال و پرسپولیس بعد از گذشت سال‌ها، در لیگ شانزدهم به عنوان قهرمانی و نایب قهرمانی رسیدند و اکنون امیدوارند تا با توجه به خریدهای بزرگی که انجام داده‌اند بتوانند قهرمانی لیگ را به دست آورند. پرسپولیس با به خدمت گرفتن بازیکنان بنام توانسته نقاط ضعف خود را هم پوشش دهد و در آن سوی میدان نیز آبی‌های تهران با خریدهای بازیکنان بزرگ در پی قهرمانی در لیگ برتر پس از گذشت ۶ سال هستند.

از دیگر مدعیان کورس قهرمانی می‌توان دو تیم اصفهانی ذوب‌آهن و سپاهان را نام برد. دو تیمی که امیدوارند تا بتوانند بعد از سال‌ها دوباره دیار زاینده‌رود را در کانون فوتبال ایران قرار دهند. امسال پرشور‌ها نیز امیدوارند تا با جوانان و البته حمایت هواداران خود بتوانند برای غول‌های فوتبال کشور خط و نشان بکشند.

حال باید فقط منتظر ماند تا غوغای فوتبال عاشقانش را میخکوب کند.