تمایل به قاچاق به دلیل پروسه طولانی واردات قانونی

عضو هیأت رییسه کمیسیون صنایع معادن مجلس مطرح‌کرد تمایل به قاچاق به دلیل پروسه طولانی واردات قانونی عضو هیأت رییسه کمیسیون صنایع معادن مجلس گفت: در چند سال اخیر با توجه به افزایش تعرفه گمرکی کالاهای فناوری و رایانه‌ای قاچاق این محصولات بیش‌تر شده است. سیده‌حمیده‌زرآبادی در گفت‌وگو با خانه‌ملت، در خصوص واردات قاچاق قطعات […]

عضو هیأت رییسه کمیسیون صنایع معادن مجلس مطرح‌کرد

تمایل به قاچاق به دلیل پروسه طولانی واردات قانونی

عضو هیأت رییسه کمیسیون صنایع معادن مجلس گفت: در چند سال اخیر با توجه به افزایش تعرفه گمرکی کالاهای فناوری و رایانه‌ای قاچاق این محصولات بیش‌تر شده است.

سیده‌حمیده‌زرآبادی در گفت‌وگو با خانه‌ملت، در خصوص واردات قاچاق قطعات الکترونیکی و کامپیوتری، اظهارکرد: در حوزه واردات ادوات و وسایل الکترونیکی به خصوص قطعات کامپیوتری مسایل مختلفی دخیل هستند که واردات این وسایل را به صورت غیرقانونی برای قاچاقچیان وسوسه‌انگیز می‌کند.

نماینده مردم قزوین، آبیک و البرز در مجلس‌شورای‌اسلامی با بیان این‌که کوچک بودن و قابل حمل بودن این محصولات و یا تولیدات از طرفی و ارزش مالی آنها از سوی دیگر باعث شده که واردکننده در حجم کوچکی از واردات سود بالایی ببرد، گفت: و از آنجایی که این محصولات مصرفی بوده و با گذشت زمان تجهیزات قدیمی کنار رفته و جای خود را به محصولات و تولیدات جدید و مدرن می‌دهد؛ بنابراین بازار رو به‌رشد و پر رونقی دارد و واردکننده باید محصول خود را به سرعت وارد بازار کند تا با تکنولوژی روز و قبل از قدیمی شدن محصول آن‌را به‌فروش برساند.

وی با اشاره به این‌که یکی از دلایلی که واردات این نوع محصولات از طریق کانال‌های غیررسمی بیش‌تر شده مدت زمان طولانی است که باید صرف ورود کالا از طرق رسمی‌شود، اضافه‌کرد: عملاً واردکننده واقعی مدت زمان پیش‌بینی شده فروش محصول و بازار محصول را از دست داده است، بنابراین رو به قاچاق این محصولات می‌آورند.

زرآبادی ادامه‌داد: استفاده از محصولاتی که به‌صورت قانونی وارد کشور می‌شوند، مزایای خود را دارد مانند گارانتی و خدمات پس از فروش که خریدار باید در هنگام خرید به این نکات نیز توجه کند.

این نماینده مردم در مجلس‌شورای‌اسلامی با بیان این‌که به‌صورت معمول قاچاق در جایی صورت می‌گیرد که تعرفه گمرکی بالا و تقاضا محصول زیاد است، تصریح‌کرد: در چند سال اخیر با توجه به افزایش تعرفه گمرکی کالاهای فناوری و قاچاق این محصولات بیش‌تر شده است.

 

عضو هیأت رییسه کمیسیون صنایع و معادن مجلس‌شورای‌اسلامی با تأکید بر این‌که در کشور ما سهم کمی را برای تولید‌کنندگان فناوری یارا‌نه‌ای دیده‌ایم و به دلیل عدم وجود دانش و توان کافی در جهت رقابت با محصولات خارجی قیمت تمام شده و کیفیت محصولات خارجی در مقایسه با مشابه داخلی بسیار به صرفه‌تر بوده و خریدار را از هر نظر جذب می‌کند، خاطرنشان‌کرد: با توجه به پیشرفت، خلاقیت و پتانسیل مالی به‌منظور تحقیقات و نوآوری روزافزون در تولید محصولات خارجی و نبود این پتانسیل در شرکت‌های داخلی بسیاری از تولیدکنندگان رو به واردات و یا مونتاژ این کالا‌‌ها آورده‌اند.