مدیرعامل شرکت حمل‌و نقل ریلی رجا:پیمانکاران قرارداد سفید تحویل ناظران نمی‌دهند

  سید‌حسن موسوی‌نژاد گفت: ممکن است پیمانکاران در غفلت ناظران، از کارگران قرارداد سفید امضا بگیرند. مدیرعامل شرکت حمل‌و نقل ریلی رجا در گفت‌وگو با ایلنا گفت: یکی از سیاست‌های محوری رجا، راهبری قطار توسط شرکت‌های خصوصی است و تعمیر و نگهداری نیز به تدریج به بخش خصوصی واگذار می‌شود. وی با بیان این‌که قراردادهای […]

 

سید‌حسن موسوی‌نژاد گفت: ممکن است پیمانکاران در غفلت ناظران، از کارگران قرارداد سفید امضا بگیرند.

مدیرعامل شرکت حمل‌و نقل ریلی رجا در گفت‌وگو با ایلنا گفت: یکی از سیاست‌های محوری رجا، راهبری قطار توسط شرکت‌های خصوصی است و تعمیر و نگهداری نیز به تدریج به بخش خصوصی واگذار می‌شود.

وی با بیان این‌که قراردادهای تعمیر و نگهداری حجمی نیست، افزود: با این حال شرکت رجا الزامی بر کنترل تعداد کارگران استخدامی در هر شرکت پیمانکاری ندارد.

موسوی‌نژاد ادامه داد: با همه این اوصاف، بر عملکرد پیمانکاران نظارت می‌شود، پرداخت حق بیمه و دستمزد‌‌ها و همچنین نوع قرارداد‌‌ها توسط ناظران رجا کنترل می‌شود.

وی در رابطه با نوع قرارداد‌‌ها افزود: قراردادهایی که به ناظران تحویل می‌شود، ‌سفید نیست اما ممکن است پیمانکاران کارگران را مجبور به امضای قراردادهای سفید کنند که کارگران با مراجعه به مراجع قضایی و یا ناظران پیمانکار می‌توانند شکایت کنند.

مدیرعامل شرکت رجا در پاسخ به پرسش ایلنا مبنی بر عدم پرداخت دستمزد اسفندماه حدود ۶۰ درصد کارگران پیمانکاری رجا، گفت: اگر کارگران پیمانکاری فقط مطالبات مزدی اسفندماه را دریافت نکرده‌اند، بسیار هم خوب است و در واقع وضعیت این کارگران نسبت به متوسط شرکت‌های پیمانکاری کشور بهتر است.

وی افزود: سال گذشته، سال خوبی نبود، پیمانکاران رجا نیز وضعیت خوبی ندارند و دو ماه از‌ صورت‌وضعیت‌های آن‌‌‌ها نیز پرداخت نشده است و به همین دلیل است که یک ماه معوقات مزدی کارگران پیمانکاری، اتفاق بدی نیست.

موسوی‌نژاد در مورد تعدیل نیروهای پیمانکاری رجا با تأیید این مطلب گفت: بخشی از تعدیل‌‌ها مربوط به حذف تعدادی از قطار‌‌ها از ناوگان ریلی است و در برخی دیگر از قطار‌‌ها تعدیل‌‌ها مربوط به پیاده‌سازی استانداردهای جهانی است که بر این اساس، تعداد مهمانداران را کاهش دادیم.

وی در ادامه در ارتباط با طرح همسان‌سازی حقوق و مزایای پرسنل رسمی و قراردادی، گفت: رجا مسؤولیتی در قبال همسان‌سازی ندارد چرا که در رجا نیروهای مشابه نداریم و تعریف وظایف کادر اصلی و نیروهای پیمانکاری کاملاً متفاوت است.

 

موسوی‌نژاد در پایان تصریح‌ کرد: در برنامه‌های پیش‌بینی شده توسعه ناوگان، تعداد مهمانداران و نیروهای خدماتی افزایش می‌یابد و براساس این طرح با خرید واگن‌های جدید، ظرف دو سال آینده تعداد مهمانداران شرکت رجا دو تا ۲٫۵ برابر افزایش می‌یابد.