تکمیل طرح‌های باقی‌مانده در اولویت است

    عضو هیأت‌مدیره انبوه‌سازان اگرچه می‌گوید که در صورت وجود برنامه‌ای که به اجرا نزدیک باشد وضعیت ساخت‌وساز‌‌ها بهبود می‌یابد، اما عقیده دارد که بهتر است توان مالی و اجرایی‌مان را بگذاریم در تکمیل طرح‌های باقی‌مانده مانند مسکن مهر و بعد از آن این توان مالی و اجرایی را در جهت عرضه مشوق‌هایی برای […]

 

 

عضو هیأت‌مدیره انبوه‌سازان اگرچه می‌گوید که در صورت وجود برنامه‌ای که به اجرا نزدیک باشد وضعیت ساخت‌وساز‌‌ها بهبود می‌یابد، اما عقیده دارد که بهتر است توان مالی و اجرایی‌مان را بگذاریم در تکمیل طرح‌های باقی‌مانده مانند مسکن مهر و بعد از آن این توان مالی و اجرایی را در جهت عرضه مشوق‌هایی برای ساخت‌وسازهای غیرانبوه خرج کنیم.

به گزارش اقتصادنیوز، بحث سرمایه‌گذاری در ساخت‌وساز مسکن، یکی از مهم‌ترین عامل‌هایی است که می‌تواند سبب ایجاد رونق در بخش مسکن شود، این‌که انبوه‌سازی در چه مناطقی از کشور صورت گیرد و سرمایه‌ها در خصوص ساخت چه واحدهایی خرج شود؟ برخی از کارشناسان عقیده دارند که اگرچه جذبه اقتصادی مناطق مرفه‌ در کشور ما بیش‌تر است اما سیاست‌ها باید در راستای هدف متعالی‌تری قرار گیرد که ساخت‌وساز را به مناطق محروم‌تر ببرد؛ همچنین برخی دیگر از کارشناسان بر این باورند که بهتر است افراد دخیل در پروژه مسکن مهر، تنها به تکمیل این واحد‌‌ها بپردازند.

در همین خصوص علیرضا قهاری، عضو هیأت مدیره انجمن صنفی انبوه‌سازان گفت: به دلیل این‌که در بازار مسکن رونقی وجود ندارد، در نتیجه انبوه‌سازان اقدامی انجام نمی‌دهند؛ همچنین اگر کمک‌‌‌ها و مشوق‌‌‌ها که همان برنامه‌های دولتی است در زمینه مسکن به صورت منسجم وجود داشت، یعنی برنامه‌ای که به اجرا نزدیک باشد وضعیت بهتر می‌شد.

وی در ادامه گفت: زمانی است که ما برنامه‌ای داریم، اما این برنامه با واقعیت‌های موجود مطابقت ندارد، مثلاً اکنون طرح جامع مسکن را داریم اما عوامل دیگری باعث می‌شوند که اجرای طرح جامع مسکن به شکل فعلی قابل اجرا نباشد.

قهاری تصریح ‌کرد: حتی برنامه‌هایی هم که خود وزارتخانه یا مقام وزیر پیشنهاد می‌کنند راکد مانده و قابل انجام نیست، مثل مسکن اجتماعی، تکمیل مسکن مهر و….

قهاری در ادامه گفت: شاید در مورد ساخت‌وساز نیاز داریم که یک نوع مدیریت اقتضایی هم از طرف دولت و هم از طرف انبوه‌سازان صورت بگیرد که این مدیریت در واقع شاید بخشی از اقتصاد مقاومتی نیز باشد تا زمانی که بستر سازندگی آماده نیست، ما دست روی دست نگذاریم که چه اتفاقی خواهد افتاد، بلکه روش‌هایمان را عوض کنیم و با واقعیت بیش‌تر ملموس شویم و خیلی دچار وهم و خیال نباشیم، در غیر این صورت‌وضعیت به همین شکل باقی می‌ماند.

عضو هیأت مدیره انبوه‌سازان در رابطه با بحث سرمایه‌گذاری در بخش مسکن بیان ‌کرد: در رابطه با بحث انبوه‌سازی اگر عوامل آماده باشد بهتر است آن‌هایی که در مسکن مهر هستند به تکمیل آن بپردازند، چرا که به هر حال این مسکن‌‌‌ها سرمایه‌ ملی است و نمی‌شود آن‌‌‌ها را ر‌‌ها کنیم و به سراغ طرح‌های دیگری با نام‌های دیگر برویم مثلاً اسمش را عوض کنیم بگذاریم مسکن اجتماعی یا هر چیز دیگر.

وی در ادامه گفت: بهتر است که توان مالی و اجرایی‌مان را بگذاریم در تکمیل طرح‌های باقی‌مانده مانند مسکن مهر و بعد از آن این توان مالی و اجرایی را در جهت عرضه مشوق‌هایی برای ساخت‌وسازهای غیر انبوه خرج کنیم. یعنی به این ترتیب متقاضیانی که مربوط به طبقه متوسط به بالا می‌شوند هم بتوانند برای ساخت‌‌وساز از کمک‌هایی که احیاناً ممکن است منابع مالی در بانک‌ها باشد استفاده کنند یا حداقل این‌که خودشان دچار مانع نباشند و اگر خواستند سرمایه‌گذاری کنند بتوانند از نقدینگی جامعه استفاده کنند.

همچنین چندی پیش محمدمهدی مافی، دبیر انجمن صنفی انبوه‌سازان در رابطه با بحث انبوه‌سازی در کشور گفته بود: در رابطه با انبوه‌سازی دو بحث وجود دارد، یکی نگاه حرفه‌ای و دیگری نگاه اقتصادی و سودآوری است.

 

وی افزود: تشخیص سازنده‌ها برای سرمایه‌گذاری معمولاً در مناطق مرفه‌تر یا مناطقی است که مطمئن هستند برای آن خریدار بالفعل وجود دارد، اما سیاست‌ها باید در راستای هدف متعالی‌تری قرار گیرد که ساخت‌وساز را به مناطق محروم‌تر ببرد و این مناطق را آبادتر کند؛ اما جذبه اقتصادی مناطق مرفه‌تر در کشور ما بیش‌تر است و معمولاً سرمایه‌گذاری‌ها به دلیل بحث بازگشت سرمایه با سود بیش‌تر در مناطق مرفه طرفدار بیش‌تری دارد.