واردات سیگار ۷۶ درصد کاهش یافت

واردات سیگار ۷۶ درصد کاهش یافت  آمار واردات سیگار به کشور از کاهش ۷۶ درصدی و ثبت عدد ۳میلیاردو۹۷۴ میلیون نخ در سال ۱۳۹۵ حکایت دارد. به گزارش ایرنا، نگاهی به واردات سیگار به کشور نیز گویای فعالیت ۲۳ شرکت در امر واردات است که پارسال تعداد ۱۰ شرکت هیچ وارداتی نداشتند. ۱۳ شرکت فعال […]

واردات سیگار ۷۶ درصد کاهش یافت

 آمار واردات سیگار به کشور از کاهش ۷۶ درصدی و ثبت عدد ۳میلیاردو۹۷۴ میلیون نخ در سال ۱۳۹۵ حکایت دارد.

به گزارش ایرنا، نگاهی به واردات سیگار به کشور نیز گویای فعالیت ۲۳ شرکت در امر واردات است که پارسال تعداد ۱۰ شرکت هیچ وارداتی نداشتند.

۱۳ شرکت فعال در امر واردات، در مجموع ۳میلیاردو۹۷۴میلیون‌و۹۴۳هزار نخ سیگار وارد کشور کردند و واردات آنها نسبت به سال قبل از آن(۹۴) بالغ بر ۷۶ درصد کاهش نشان می‌دهد.

این امر براساس اعلام رییس مرکز برنامه‌ریزی و نظارت بر دخانیات کشور از حرکت شرکت‌های فعال در حوزه سیگار به تولید این محصول در کشور به جای واردات آن ناشی می‌شود.

در ماده ۱۰۲ قانون برنامه پنجم توسعه دولت مکلف شده بود اقدام‌های لازم را برای تولید سیگار خارجی معتبر با نشان تجاری اصلی در داخل کشور مشروط بر تعهد شرکت مذکور به وارد نکردن به عمل آورد، به نحوی که تا پایان برنامه، توازن تولید در داخل با مصرف برقرار شود.

به همین دلیل است که واردات سیگار که در سال ۹۳ بالغ بر ۱۳میلیاردو۶۵۰میلیون نخ و در سال ۹۴ بیش از ۱۶میلیاردو۴۲۹میلیون نخ برآورد شده است، در سال ۹۵ با افت شدید واردات رسمی مواجه شد و به کم‌تر از یک پنجم کاهش یافت.

در مقابل میزان تولید آن ۵۰ درصد رشد کرد.

تقاضای داخلی

بر اساس برآورد‌‌‌ها میزان تقاضای مصرف سیگار در کشور سالانه ۵۷میلیارد نخ است که ۴۵میلیارد نخ آن از طریق تولید و ۴میلیارد نخ از طریق واردات تأمین می‌شود.

هنوز برآورد‌‌‌ها از وجود شکاف ۸میلیارد نخی بین عرضه و تقاضای این محصول مصرفی حکایت دارد.

این شکاف زمینه را برای ثبت ۳۸۰میلیون دلار قاچاق این کالا به کشور فراهم کرده و به همین دلیل سیگار را در زمره یکی از اقلام عمده کشفیات گمرک قرارداده است به نحوی که به شکل سازمان یافته اما در قالب خودروهای ترانزیتی، اتوبوس‌های مسافری، بار همراه مسافر و نیز بازارچه‌های مرزی به کشور وارد می‌شود.

تولیدداخل

نگاهی به آمارهای مرکز برنامه‌ریزی و نظارت بر دخانیات کشور در سال گذشته نشان می‌دهد از ۱۳ شرکت فعال در حوزه تولید، ۱۲شرکت در مجموع ۴۴میلیاردو۹۵۱ میلیون نخ سیگار تولید کرده‌اند که نسبت به سال قبل از آن (۹۴) ۵۰ درصد رشد نشان می‌دهد، اما تولید یک شرکت صفر بوده است.

حدود یک چهارم این تولید (۱۱میلیاردو۷۴۷میلیون نخ) سهم شرکت دخانیات ایران است اما شرکت ژاپنی «جی.تی.آی» با ۱۱میلیاردو۷۷۶ میلیون نخ در رتبه نخست قرار دارد.

 

با این همه هنوز شکاف بین عرضه و تقاضای آن پر نشده است و دست اندرکاران امر تنها توانسته‌اند چتر تولید وطنی را گسترده تر کنند.