اعلام برنده مزایده نخستین اپراتور خصوصی پست تا پایان هفته

واعظی خبر داد اعلام برنده مزایده نخستین اپراتور خصوصی پست تا پایان هفته فراخوان عمومی برای استقرار شرکت‌های ICT در پارک علمی فاوا گروه IT – نخستین پارک علم و فناوری حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات با حضور وزیر ارتباطات و وزیر علوم به بهره‌برداری رسید. به گزارش مناقصه‌مزایده؛ پارک علم و فناوری اطلاعات و […]

واعظی خبر داد

اعلام برنده مزایده نخستین اپراتور خصوصی پست تا پایان هفته

فراخوان عمومی برای استقرار شرکت‌های ICT در پارک علمی فاوا

گروه IT – نخستین پارک علم و فناوری حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات با حضور وزیر ارتباطات و وزیر علوم به بهره‌برداری رسید.

به گزارش مناقصه‌مزایده؛ پارک علم و فناوری اطلاعات و ارتباطات به عنوان معتبر‌‌ترین مرکز توسعه کسب و کار حوزه ICT و با هدف استقرار و همکاری شرکت‌های داخلی و بین‌المللی راه‌اندازی شده است.

این پارک به وسعت ۲۴ هکتار توسط وزارت ارتباطات احداث شده که در حال حاضر ۱۸ هزار متر مربع ساختمان قابل بهره‌برداری دارد و طی برنامه زمان‌بندی قرار است تا خرداد ۹۷ در تراز بناهای فاخر اداری بازسازی شود و در اختیار شرکت‌های متقاضی قرار گیرد.

مطابق با برنامه سوم توسعه تأسیس پارک فناوری اطلاعات مطرح شده بود و سرانجام این پارک توسط وزارت ارتباطات به بهره‌برداری رسیده است. قرار است تا سال ۱۴۰۰، ۵۴ شرکت در این پارک مستقر شوند که نخستین فراخوان عمومی برای استقرار شرکت‌های متقاضی، به زودی اعلام عمومی می‌شود.

پارک علم و فناوری اطلاعات در کیلومتر ۲۶ کرج واقع شده است و توسعه شرکت‌های جوان و رسیدن به شرکتی با درآمد سالانه ۵ میلیارد تومان، اجرای طرح‌های نوآوری باز، مهاجرت معکوس استعدادهای ایرانی ساکن از خارج و حفظ استعدادهای برتر از برنامه‌های این پارک اعلام شده است.

در مراسم راه‌اندازی پارک علم و فناوری ICT علاوه بر محمودواعظی، وزیر ارتباطات، محمدفرهادی، وزیر علوم و نمایندگان استان البرز و معاونان وزارت ارتباطات نیز حضور دارند.

مذاکرات خرید ماهواره سنجشی رو به اتمام است

وزیر ارتباطات با اشاره به برنامه‌های صورت گرفته برای داشتن یک ماهواره سنجشی عملیاتی در کشور گفت: مراحل خرید این ماهواره سنجشی از یک کشور خارجی در حال اتمام است.

محمودواعظی در مراسم افتتاح نخستین پارک تخصصی علم و فناوری اطلاعات و ارتباطات با اشاره به پتانسیل‌های ایجاد شده در کشور برای ساخت، طراحی و داشتن یک ماهواره بومی عملیاتی و نیز یک ماهواره ملی گفت: هم اکنون خرید ماهواره سنجشی رو به اتمام است.

وی ادامه داد: همچنین مذاکرات جدی برای داشتن یک ماهواره ملی مخابراتی را آغاز کرده‌ایم.

وی اضافه کرد: در همین حال دانشگاه‌های مختلف و پژوهشگاه فضایی ایران در حال ساخت و طراحی ماهواره‌های مورد نیاز کشور هستند و ما از ظرفیت و پتانسیل شرکت‌های دانش‌بنیان و مراکز تحقیقاتی در حوزه به‌کارگیری ماهواره‌های بومی استفاده خواهیم کرد.

مذاکرات با تلگرام نتیجه داد

وزیر ارتباطات از نتیجه مثبت مذاکره با شبکه پیام‌رسان تلگرام برای انتقال سرور به ایران و نصب شبکه‌های تحویل محتوا خبر داد.

محمود واعظی در حاشیه مراسم افتتاح پارک تخصصی فناوری اطلاعات و ارتباطات در پاسخ به سؤالی مبنی بر تأیید موضوع نصب شبکه‌های تحویل محتوا (CDN) از سوی تلگرام در ایران گفت: بله این موضوع درست است و زمانی که سرور وجود نداشته باشد CDN روی آن نصب نمی‌شود.

وی گفت: کار بزرگی انجام شده است به نحوی که برای کانال‌های پرظرفیت و کانال‌هایی که مراجعه زیادی دارد، تلگرام سرور خود را به ایران آورده است و روی آن CDN نصب کرده است.

وزیر ارتباطات توضیح داد: هم اکنون کار در حال انجام است و این شروع یک کار بزرگ است و من فکر می‌کنم باید اجازه دهیم همین سیاست که بین ما و مدیر تلگرام توافق شده است پیش برود.

واعظی تصریح کرد: ما گام به گام در این زمینه پیش می‌رویم و امیدواریم همان‌طور که وعده کردیم انتقال سرورهای تلگرام به ایران نتیجه برسد.

وی با تأکید بر این‌که مذاکرات با این شبکه پیام‌رسان نتیجه داده است و موضوع، یک‌طرفه نیست، خاطرنشان کرد: این‌که تلگرام در ایران در حال نصب CDN است نتیجه توافقات ما و تلگرام است.

بخشی از سیاست‌های پرداخت موبایلی برای اجرا نهایی شد

وزیر ارتباطات گفت: طبق آخرین تصمیمات مقرر شد مرکز خدمات هوایی پیام از این پس به عنوان فرودگاه مسافربری فعالیت کند، پیام پیش از این فرودگاه پستی و محل پرواز هواپیمای کوچک باری و پستی بود.

محمود واعظی اظهار داشت: استارت‌آپ‌‌‌ها در مراکز رشد دانشگاهی مستقر می‌شوند و پس از آن که پیشرفت کردند و توسعه یافتند، در منطقه پیام مستقر می‌شوند که در مرحله بعد با توسعه بیش‌تر به پارک فناوری ارتباطات و فناوری اطلاعات منتقل خواهند شد و در مرحله آخر که به شرکت‌های بزرگی در مقیاس بین‌المللی تبدیل شده باشند، به شهر بین‌المللی آی‌سی‌تی در مجموعه پیام که یک منطقه ویژه اقتصادی است، خواهند رفت.

وی با اشاره به نزدیکی مکانی پارک فناوری ارتباطات و فناوری اطلاعات به مرکز فضایی ماهدشت کرج گفت: نزدیکی این مراکز محاسنی دارد که به نفع هر دو است.

وی ادامه داد: هم‌اکنون نیز در مرکز فضایی ماهدشت کارهای مهمی در حال انجام است که خرید ماهواره سنجشی رو به اتمام است و همچنین مذاکراتی را برای ماهواره بومی مخابراتی آغاز کرده‌ایم و دو پژوهشگاه کشور در حال ساخت ماهواره هستند.

واعظی همچنین از تصمیم جدید برای فرودگاه پیام خبر داد و گفت: این فرودگاه از این پس مسافربری خواهد شد تا رونق بیش‌تری به منطقه کرج بدهد که بر فعالیت مراکز رشد و پارک آی‌سی‌تی نیز تأثیرگذار خواهد بود.

وزیر ارتباطات همچنین با اشاره به آخرین وضعیت پرداخت موبایلی گفت: در گذشته مذاکراتی در این باره داشته‌ایم و بانک مرکزی نگرانی‌هایی داشته است که در پایان دولت یازدهم فاز اول دولت الکترونیک را راه‌اندازی می‌کنیم و در این فاز، اکنون ۲۰۰ خدمت به مردم ارایه می‌شود.

وی ادامه داد: اما دولت الکترونیکی بدون پرداخت موبایلی مشکل است و از این رو در جلسه پنجشنبه هفته گذشته، برخی سیستم‌های پرداخت را نهایی کردیم و اجرا می‌شود و برخی نیز تا شهریور نهایی خواهد شد.

اعلام نخستین اپراتور پستی خصوصی

وزیر ارتباطات با اعلام وضعیت برگزاری مزایده اپراتورهای خصوصی پستی گفت: پاکت‌های اول و دوم باز شده که یک برنده داشته که نهایی شده و تا آخر این هفته اعلام می‌شود.

ارتقاء رتبه ایران در حوزه آی‌سی‌تی به پله ۹۸ جهانی

واعظی با بیان این‌که مجموع خدمات کریدور، مراکز رشد، پارک و شهر هوشمند آی‌سی‌تی باید به افزایش علم در کشور منجر شود، گفت: باید در حوزه آی‌سی‌تی در منطقه و بین‌الملل همچنان که پیشرفت داشته‌ایم، فعال‌تر باشیم که در این زمینه رتبه جهانی ایران از ۱۱۸ به ۹۸ یا ۹۹ ارتقا یافته است.

راه‌اندازی دومین پارک فناوری تخصصی پزشکی در آینده‌ای نزدیک

وزیر علوم، تحقیقات و فناوری از راه‌اندازی دومین پارک علم و فناوری تخصصی پزشکی در آینده‌ای نزدیک خبر داد و گفت: برای احداث پارک تخصصی کشاورزی که پیشنهاد آن از طرف استاندار البرز ارایه شده است، دانشگاه تهران باید پیشقدم شود.

دکتر محمد فرهادی در افتتاحیه نخستین پارک علم و فناوری تخصصی IT اظهار کرد: وظیفه این پارک برندسازی، جذب شرکت‌های بزرگ و ایجاد یک شبکه اساسی متشکل از پژوهشگران، تولیدکنندگان، صادرکنندگان و… است.

فرهادی افزود: این پارک قطعاً در بهبود محصولات و بالا بردن سطح استاندارد محصولات آی‌.سی‌.تی کشور نقش اساسی دارد.

وی در خصوص ارتباط بین صنعت و دانشگاه نیز گفت: در این زمینه گام‌های اساسی برداشته شده و در این دولت اقدامات مهمی صورت گرفته است.

فرهادی در ادامه آماری از پارک‌های علم و فناوری کشور ارایه و تصریح کرد: تعداد این پارک‌ها از ۳۳ پارک در سال ۹۲ به ۴۲ پارک در سال جاری افزایش یافته است.

وی افزود: مراکز رشد نیز از ۱۴۶ مرکز در سال ۹۲ به ۱۷۹ مرکز در سال ۹۶ رسیده است.

وزیر علوم با بیان این‌که تعداد کل شرکت‌های دانش‌بنیان کشور به ۳هزارو۵۰۰ شرکت رسیده است، ادامه داد: سال ۹۲ فقط ۱۱ شرکت در درون پارک‌های علم و فناوری مستقر بود، اما در حال حاضر این تعداد به هزارو۱۲۶ پارک رسیده است.

وی در خصوص اشتغال در این حوزه نیز اعلام کرد: هم اکنون تعداد شاغلان فعال در شرکت‌های دانش‌بنیان به ۳۰هزار نفر رسیده است.

وزیر علوم خاطرنشان کرد: میزان صادرات محصولات دانش‌بنیان نیز هم‌اکنون به ۵۲۵ میلیون دلار رسیده است. همچنین فناوری‌های خلق شده از ۷۲۷ مورد در سال ۹۲ به دوهزارو۸۷۰ مورد در سال جاری رسیده است.

فرهادی با بیان این‌که میزان قراردادهای شرکت‌های دانش‌بنیان در سال ۹۲ فقط ۵میلیارد تومان بود، گفت: این رقم به ۳هزارو۸۰۰ میلیارد دلار در سال جاری رسیده است.

 

وزیر علوم، تحقیقات و فناوری در پایان از راه‌اندازی دومین پارک علم و فناوری تخصصی پزشکی در آینده نزدیک خبر داد و گفت: برای احداث پارک تخصصی کشاورزی که پیشنهاد آن از طرف استاندار البرز ارایه شده است، دانشگاه تهران باید پیشقدم شود.