امکان حذف اصناف سنتی که به روز نشوند وجود دارد

عضو هیأت رییسه اتاق اصناف ایران امکان حذف اصناف سنتی که به روز نشوند وجود دارد عضو هیأت رییسه اتاق اصناف ایران گفت: در حال حاضر فعالیت فروشگاه‌های زنجیره‌ای نیاز ضروری جوامع شهری است. محمدعلی صدیقی در گفت‌وگو با پایگاه اطلاع‌رسانی اتاق اصناف ایران اظهارکرد: تمامی جوامع در دنیا به سمت ایجاد فروشگاه‌های زنجیره‌ای حرکت […]

عضو هیأت رییسه اتاق اصناف ایران

امکان حذف اصناف سنتی که به روز نشوند وجود دارد

عضو هیأت رییسه اتاق اصناف ایران گفت: در حال حاضر فعالیت فروشگاه‌های زنجیره‌ای نیاز ضروری جوامع شهری است.

محمدعلی صدیقی در گفت‌وگو با پایگاه اطلاع‌رسانی اتاق اصناف ایران اظهارکرد: تمامی جوامع در دنیا به سمت ایجاد فروشگاه‌های زنجیره‌ای حرکت کرده‌اند و نمی‌توان مسیر حرکت به سمت تکنولوژی روز را انکار کرد چون ایجاد این فروشگاه‌ها در تعدیل هزینه‌های جاری و ثابت مؤثر خواهد بود.

وی تصریح‌کرد: در حال حاضر شاید فعالیت این نوع فروشگاه‌ها برای اصناف سنتی نوعی تهدید به حساب بیاید اما اصناف ما باید این تهدید‌ها را تبدیل به فرصت کنند؛ به اعتقاد من اصناف می‌توانند با حرکت در راستای هلدینگ و ایجاد هم‌افزایی زمینه‌های لازم برای رسیدن به توسعه را فراهم کنند.

عضو هیأت رییسه اتاق اصناف ایران خاطر‌نشان‌کرد: با توجه به این‌که فعالیت واحدهای صنفی کوچک هزینه‌های بالایی دارد، ایجاد فروشگاه‌های مشترک برای اصناف بسیار تأثیر‌گذار خواهد بود و اصناف باید با مشارکت یکدیگر این زمینه را برای خود مهیا کنند و چند واحد صنفی کوچک با ادغام، یک فروشگاه بزرگ را دایر کنند.

صدیقی با بیان این‌که فروشگاه‌های زنجیره‌ای باید عملکرد مطلوب داشته باشند، اظهار‌کرد: برخی از فروشگاه‌ها در راستای سودآوری بیش‌تر دست به‌کارهایی می‌زنند که خیلی قابل قبول نیست و به نوعی تخفیف‌هایی را می‌دهند که در بازار ایجاد رقابت ایجاد کنند اما تخفیف‌‌ها واقعی نیستند و از لحاظ کمی ‌و کیفی از وزن محصول کاسته شده است. به عنوان نمونه دستمال کاغذی‌هایی را که تخفیف می‌زنند قبلاً به شرکت سفارش داده‌اند و از تعداد و ابعاد کم آن کم می‌کنند تا حاشیه سود بیش‌تری داشته باشند که این نوع تخفیف‌‌ها واقعی نیست.

وی تصریح‌کرد: هیچ‌گاه نباید برای داشتن سود بیش‌تر و در دست گرفتن نبض بازار تخلف کرد و از ترفندهای غیرمتعارف استفاده کرد چون این کار جزو تجارت در بازار محسوب نمی‌شود.

صدیقی با اشاره به این‌که اقتصاد ایران در حال مرحله گذر است و اصناف ما باید توانمند و به روز شوند، افزود: واقعیت این است که ما از ۱۰ سال پیش دغدغه را داشتیم که اقتصاد ایران در حال گذر است؛ در این مسیر جدید که جاده پیش رو یک‌طرفه است، اگر در برابر تغییر مقاومت کنیم اصناف سنتی بیش‌ترین آسیب را خواهند دید .

وی با تأکید بر این‌که اصناف باید الزاماً خود را با دانش و تکنولوزی روز همراه کنند، گفت: برخی از صنوف به دلیل ناآشنایی به دانش روز و نگرش سنتی مقاومت می‌کنند در حالی که در کسب‌و کار و تجارت به جایی رسیده‌ایم که کسب‌وکارهای جدید و جهانی با برندهای روز در کشور نمایندگی ایجاد کرده‌اند؛ این زنگ خطر است و اگر اصناف سنتی خود را همراه نکنند، به مرور زمان حذف خواهند شد.

 

صدیقی اظهار‌کرد: اصناف باید توانمند و به روز شوند و با تکنولوژی، فناوری و دانش روز حرکت کنند و اگر این اتفاق نیفتد، فرصتی برای جبران نخواهیم داشت و اصناف این پتانسیل را به لحاظ توانمندی، سرمایه‌، کمیت ‌و کیفیت دارند و باید جایگاه واقعی خود را در این عرصه پیدا کنند.