عدم تمدید قرارداد توسط رنو تولید تندر۹۰ را متوقف نمی‌کند

عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس عدم تمدید قرارداد توسط رنو تولید تندر۹۰ را متوقف نمی‌کند عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس با بیان این‌که موضوع عدم تمدید قرارداد توسط شرکت رنو قابل حل شدن است، گفت: بخش عظیمی از این خودرو داخلی شده است و نمی‌تواند تولید این خودرو متوقف شود. ولی ملکی در […]

عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس

عدم تمدید قرارداد توسط رنو تولید تندر۹۰ را متوقف نمی‌کند

عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس با بیان این‌که موضوع عدم تمدید قرارداد توسط شرکت رنو قابل حل شدن است، گفت: بخش عظیمی از این خودرو داخلی شده است و نمی‌تواند تولید این خودرو متوقف شود.

ولی ملکی در گفت‌وگو با خانه ملت، در خصوص عدم تمدید قرارداد تولید L90 بین پارس‌خودرو و رنو فرانسه، اظهار داشت: رنوپارس یک خودروسازی است که بین رنو از یک طرف و ایران‌خودرو و سایپا ازطرف دیگر تشکیل شده که یک شرکت مشارکتی است که اولین محصول آنها هم تندر۹۰ بود.

نماینده مردم مشکین‌شهر در مجلس شورای اسلامی با بیان این‌که گیربکس تندر نود را از شرکت STL ترکیه خریداری کرده‌ایم و در شرکت چرخش‌گر که تولیدکننده گیربکس است در تبریز تولید می‌شود، گفت: دوسال گذشته این قرارداد با حضور نماینده رنوپارس، بنده به‌عنوان نماینده چرخش‌گر تبریز و نماینده شرکت STL منعقد شد، که آخرین مرحله از احداث خط‌تولید این گیربکس نیز به اتمام رسید.

این نماینده مردم مجلس شورای اسلامی با اشاره به این‌که رنوپارس یک شرکت مشارکتی بین ایران‌خودرو، سایپا و رنو است، اضافه کرد: اگر تعویقی در تمدید قرارداد اتفاق افتاده در ارتباط با فعالیت علنی بوده و تولید تندر۹۰متوقف نشده است.

وی در خصوص عدم تمدید قرارداد تولید تندر نود توسط رنو فرانسه تا کنون، اظهار داشت: رابطه بین ۳ خودروساز به قدری بالا است که هیچ مشکلی در خصوص تولید L90 وجود ندارد و این عدم تمدید قرارداد به برجام ارتباط موضوعی ندارد.

عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی با تأکید بر این‌که در دور هفتم مجلس شورای اسلامی این قرارداد بازبینی شد از سوی کمیسیون صنایع و معادن و تغییر کرد، خاطرنشان کرد: خودروL90، ۱۰ سال است که در داخل کشور تولید می‌شود و داخلی‌سازی شده است.

 دلایل امضا نشدن قرارداد تندر ۹۰ چیست؟

این در حالی است که طی چند روز گذشته منبع آگاه از عدم‌تمدید قرارداد تولید تندر ۹۰ خبر داد بود و علت آن را طولانی شدن روند تمدید این قرارداد را به‌دلیل اصلاحات طرف ایرانی در برخی مفاد اجرا نشده عنوان کرد.

 

به گفته این منبع آگاه قرارداد تولید تندر ۹۰ در سال ۱۳۹۳ منقضی شد. در آن مقطع به‌دلیل تحریم‌های اعمال شده بر کشور امکان تمدید این قرارداد وجود نداشت؛ با وجود این مقامات رنو در انتظار به ثمر رسیدن نتایج مذاکرات هسته‌ای ایران با گروه ۱+۵ بودند تا بتوانند از این طریق بار دیگر در بازار ایران به فعالیت بپردازند. وی تأکید کرد که هر چند در شرایط کنونی که دو سال و اندی از امضای توافق هسته‌ای ایران با کشورهای غربی می‌گذرد، این قرارداد باید امضا می‌شد، اما دو طرف به‌دلیل اجرایی نشدن برخی مفاد از جمله صادرات ۲۰ درصدی، داخلی‌سازی بالای ۵۵ درصد و عدم‌انتقال تکنولوژی روز به صنعت خودرو ایران با یکدیگر اختلافاتی دارند؛ بر این اساس، مجموع این موارد موجب شده که تمدید قرارداد به کندی پیش برود. این منبع آگاه همچنین تأکید می‌کند که تمدید قرارداد امری زمانبر است؛ چراکه قراردادهای خودرویی دارای نکات فنی بسیاری هستند، اما در شرایط کنونی که همچنان تولید تندر ۹۰ در خطوط دو شرکت خودروساز فعال است باید با اصلاح مفاد گذشته قرارداد جدیدی تنظیم شود که بتواند منافع خودروسازان ایرانی را تأمین کند.