دریاچه نمک حوض سلطان بحران بالقوه پایتخت

  معاون فنی و عمران شهردار تهران گفت: دریاچه نمک حوض سلطان تا ۳۰ سال دیگر به بحران‌زیست‌محیطی تهران تبدیل می‌شود. به گزارش مهر، علیرضا جاوید در دویست و پنجاهمین جلسه علنی شورای شهر تهران به ارایه گزارشی درباره زیرساخت‌های مدیریت سیلاب، آب‌های سطحی و ساماندهی رود دره‌ها اشاره و اظهار داشت: برنامه‌ای برای تهران […]

 

معاون فنی و عمران شهردار تهران گفت: دریاچه نمک حوض سلطان تا ۳۰ سال دیگر به بحران‌زیست‌محیطی تهران تبدیل می‌شود.

به گزارش مهر، علیرضا جاوید در دویست و پنجاهمین جلسه علنی شورای شهر تهران به ارایه گزارشی درباره زیرساخت‌های مدیریت سیلاب، آب‌های سطحی و ساماندهی رود دره‌ها اشاره و اظهار داشت: برنامه‌ای برای تهران تا سال ۱۴۰۴ تدوین شده است اما برای ۲۵ سال بعد از ۱۴۰۴ نیز باید از حالا مقدمات یک برنامه مناسب طراحی شود. از این رو باید اکثر برنامه بعدی را به فضاهای زیرسطحی معطوف کنیم چرا که ظرفیت بارگذاری حوضه خدماتی و غیرخدماتی در تهران به اتمام رسیده است.

جاوید با اشاره به اولویت اقدام در پروژه آب‌های سطحی تهران گفت: پیشگیری و مبارزه با سیلاب تهران، حمایت جدی از شبکه فاضلاب و توسعه شبکه مترو اولویت اقدام در پروژه آب‌های سطحی تهران است.

شیب تند مناطق مشرف به تهران و تضعیف پوشش گیاهی از عوامل تشدید کننده سیلاب در تهران

وی به عوامل تشدیدکننده خطر سیلاب تهران اشاره کرد و گفت: شیب تند مناطق کوهستانی مشرف به تهران و شیب متوسط این شهر، به‌کار گرفته نشدن اصول آبخیزداری به شکل صحیح و تضعیف پوشش گیاهی و افزایش احتمال فرسایش خاک در حوضه‌های برون شهری، تغییر کاربری و افزایش سطوح نفوذ ناپذیر از جمله عوامل تشدید کننده خطر سیلاب در تهران است.

معاون فنی و عمران شهردار تهران تصریح کرد: جلوگیری از ورود سیلاب‌های کوهستان به شهر کنترل سیلاب، اجرای سیل برگردان غرب و شرق، پیشنهاد سرپوشیده شدن کانال‌های روبازی که آب آن‌ها آلوده بوده یا از نواحی پرتراکم عبور می‌کنند ادامه اجرای سیل برگردان‌‌ها و توسعه سرشاخه‌های شبکه اصلی از مطالعات انجام شده در زمینه مدیریت روان آب شهری است.

جاوید افزود: در راستای مطالعات مربوط به مدیریت روان آب شهری شرکت خاکریز آب در سال ۱۳۷۲ با هدف تکمیل شبکه جمع‌آوری آب‌های سطحی و با کمک وام بانکی تأسیس شد و مطالعات تحقیقات و اجرای طرح‌های شبکه هدایت آب‌های سطحی را برعهده گرفت.

وی با اشاره به این‌که وزارت نیرو، جهاد کشاورزی استان تهران و وزارت صنعت، معدن و تجارت از ذی‌مدخلان موضوع آب‌های سطحی است گفت: طبق برنامه ۵ ساله دوم شهرداری تهران عملیاتی کردن طرح جامع مدیریت آب‌های سطحی طرح جامع کاهش خطرپذیری سیلاب شبکه پایش باران سنجی و آب‌سنجی شبکه آب‌های سطحی و همچنین احیا و ساماندهی رودخانه‌های شهر تهران در احکام حوضه مأموریتی و مدیریت بحران تعریف شده است.

معاون فنی و عمران شهردار تهران اظهار داشت: کانال کمکی سرخه حصار جنوبی حدفاصل روستای تقی آباد تا روستای عباس آباد در منطقه ۲۰ ساماندهی و حوضچه تغییر سیلاب رودخانه وردآورد واقع در شمال شهید خرازی در منطقه ۲۲، ساماندهی وحوضچه آرامش رودخانه کن در تقاطع با اتوبان تهران کرج در منطقه ۲۱ و کانال کمکی سرخه حصار حدفاصل میدان بسیج تا پل دولت آباد در منطقه ۱۵ جزو پروژه‌های قابل افتتاح شرکت خاکریز آب در سال جاری است.

جاوید به طرح جامع کاهش خطرپذیری سیلاب اشاره کرد و گفت: در آبان ماه سال ۸۷ به منظور ایجاد هماهنگی و وحدت رویه در روند حفاظت از رودخانه‌ها مسیر‌ها و مدیریت کارآمد سیلاب و همچنین با هدف ایمن‌سازی شهر تهران در برابر سیلاب توافقنامه‌ای بین شورای شهر شهرداری و وزارت نیرو امضا شد.

وی افزود: بعد از سیلاب تیرماه سال ۹۴ نیز جلسه‌ای بین قالیباف شهردار تهران چیت‌چیان وزیر نیرو برگزار و مقرر شد تا این توافقنامه سه جانبه با جدیت بیش‌تری پیگیری شود.

معاون فنی و عمران شهردار تهران در راستای احیا و ساماندهی رودخانه‌های شهر تهران ایمن‌سازی رودخانه‌ها و مسیل‌ها، بهبود اکوسیستم شهری در محدوده حریم اکولوژیکی، احیای جریان کمی و کیفی پایه و تغذیه سفره‌های آب زیرزمینی محقق خواهد شد.

جاوید در بخش دیگری از سخنان خود به یک چالش‌زیست‌محیطی بالقوه در تهران اشاره کرد و گفت: این چالش‌زیست‌محیطی که قرار است ۳۰ سال دیگر در تهران اجرا شود دریاچه نمک یا حوض سلطان است که ۲۴۰ کیلومتر و در تراز ۷۱۰ قرار دارد و نسبت به سطح آب‌های تهران ۳۰۰ متر پایین‌تر است.

بادهای نمکی در راه قم و کاشان

وی افزود: اگر آبی که از رودخانه‌های فرادست جمع می‌شود به این حوض نریزد و آب این دریاچه از بین برود همه نمک انباشته شده در آن با وزش باد به سمت قم و کاشان هدایت خواهد شد.

معاون فنی و عمران شهردار تهران ادامه داد: طبق بررسی‌هایی که همکاران ما انجام دادند تاکنون هیچ یک از متخصصان‌زیست‌محیطی به اهمیت این موضوع اشاره‌ای نکردند درحالی که لازم است تقویت حوضه آب ریز دریاچه نمک در دستور کار قرار گیرد.

بارندگی در تهران از متوسط بارش در کشور کم‌تر است

جاوید گفت: بارندگی در تهران حتی از متوسط بارش باران در کشور کم‌تر است و می‌توان گفت در طول سال حدود ۴۰ تا ۵۰ روز در تهران بارندگی رخ می‌دهد واین یک هشدار بالاقوه به شمار می‌آید.

 

وی افزود: اگر بخواهیم شبکه جمع‌آوری آب‌های سطحی را تکمیل کنیم به دو هزار میلیارد تومان اعتبار نیاز داریم که اگر بخواهیم ۱۰ ساله آن را به نتیجه برسانیم باید سالانه ۲۰۰ میلیارد تومان اعتبار و در صورتی که بخواهیم آن را ۵ ساله به ثمر برسانیم سالانه ۴۰۰ میلیارد تومان هزینه کنیم.