سونامی افزایش قیمت خودرو گروه خودرو-با ارسال مصوبه شورای رقابت به شرکتهای خودروساز مجوز افزایش قیمتها صادر شد. شورای رقابت طی چند روز گذشته مجوز افزایش قیمت تعدادی از محصولات ایران خودرو، سایپا و پارس خودرو را به شرکتهای خودروساز ارسال کرد. به گزارش مناقصهمزایده، در مصوبه تیرماه امسال شورای رقابت قیمت خودروهای پراید و […]
سونامی افزایش قیمت خودرو
گروه خودرو-با ارسال مصوبه شورای رقابت به شرکتهای خودروساز مجوز افزایش قیمتها صادر شد. شورای رقابت طی چند روز گذشته مجوز افزایش قیمت تعدادی از محصولات ایران خودرو، سایپا و پارس خودرو را به شرکتهای خودروساز ارسال کرد.
به گزارش مناقصهمزایده، در مصوبه تیرماه امسال شورای رقابت قیمت خودروهای پراید و تیبا حداکثر یک تا ۱٫۵ درصد و قیمت سمند، پژو و تندر ۹۰ غیراتومات ۲٫۵ تا ۳ درصد افزایش پیدا کرد. همچنین در گروه پارسخودرو هم برای دو محصول تندر۹۰ مجوز افزایش ۱٫۸۸ درصدی قیمت از سوی شورای رقابت صادر شده است.
افزایش قیمت خودروهای داخلی سایه رکود بازار را سنگینتر میکند
در این باره غلامحسینقاسمیان، نایبرییس اتحادیه دارندگان نمایشگاهها و فروشندگان خودروی استان تهران با بیان اینکه افزایش قیمت خودروهای داخلی سایه رکود در بازار را سنگینتر میکند، گفت: باید منتظر پیامدهای منفی این تصمیم بود.
قاسمیان درباره افزایش قیمت خودروهای داخلی اظهار کرد: خودروسازان داخلی طبق اعلام شورای رقابت، قیمت تولیدات خود را افزایش دادند.
وی ادامه داد: بازار خرید و فروش خودرو فعالیت چندانی ندارد و در رکود قرار گرفته است.
نایبرییس اتحادیه دارندگان نمایشگاهها و فروشندگان خودروی استان تهران با تأکید بر اینکه افزایش قیمت خودروهای داخلی سایه رکود در بازار خودرو را سنگین میکند، تصریح کرد: باید منتظر پیامدهای منفی این تصمیم در بازار خرید و فروش خودرو در کشور باشیم.
قاسمیان با اشاره به اینکه افزایش قیمت خودروهای خارجی هم به موازات افزایش قیمت تولیدات داخلی شکل گرفته است، اضافه کرد: این افزایش قیمت خودروی خارجی به قیمت دلار و درهم بستگی دارد.
وی با بیان اینکه دولت نباید واردات خودرو را انحصاری کند، تصریح کرد: واردات خودرو به داخل کشور باید خارج از حصار انحصاری بودن انجام شود.
نایب رییس اتحادیه دارندگان نمایشگاهها و فروشندگان خودروی استان تهران با تأکید بر اینکه باید روی واردات خودروها به داخل کشور نظارت وجود داشته باشد، اضافه کرد: متأسفانه امروز این نظارت کمرنگ است.
قاسمیان با اشاره به اینکه دولت باید توزیع خودروهای وارداتی را به اتحادیه نمایشگاهداران و فروشندگان خودرو بسپارد، تصریح کرد: اگر این مهم انجام شود، خریدارانی که نسبت به خودروی وارداتی خریداریشده مشکلاتی دارند، میتوانند مشکل خود را در این اتحادیه حل کنند.
وی با بیان اینکه امیدواریم بازار خرید و فروش خودرو از رکود خارج شود، اظهار کرد: رونق بازار با حمایت از تولید ملی رقم میخورد.
افزایش قیمت برخی خودروهای سایپا
همچنین رضا تقیزاده، معاون بازاریابی و فروش سایپا با اعلام اینکه ابلاغیه مصوبه شورای رقابت در افزایش قیمتها هنوز برای ما با ابهاماتی همراه است قرار است این هفته جلسهای با شورا برگزار و ابهامات ابلاغیه را برطرف کنیم و سپس هفته آینده افزایش قیمتها را اعمال کنیم. تقیزاده در پاسخ به این پرسش که آیا اعمال افزایش قیمت آن هم در شرایط فعلی بازار منطقی است، افزود: افزایش یک تا ۳ درصدی خودرو تأثیری در بازار ندارد، چرا که درصد افزایش بسیار اندک است.
بازار کشش قیمتهای کنونی خودروها را ندارد
در این زمینه، سعید مؤتمنی، رییس اتحادیه نمایشگاهداران گفت: در وضعیت کنونی بازار خودرو هرگونه افزایش قیمت توسط شرکتها، رکود در بازار را تشدید خواهد کرد.
مؤتمنی افزود: در وضعیت کنونی بازار مصرف کننده به دنبال خودروهایی با قیمت و کیفیت متناسب است این در حالی است که در وضعیت کنونی کیفی خودروها، هر گونه افزایش قیمت بیاحترامی به مصرفکنندگان خواهد بود.
وی تأکید کرد: امروز متقاضیان بازار خودرو به دنبال تنوع و کیفیت محصولات هستند و هر گونه بیتوجهی به این مسأله موجب افزایش نارضایتی مصرفکنندگان خواهد شد.
وی با اشاره به اینکه در شرایط کنونی مصرفکننده ناگزیر به خرید برخی از خودروهاست، افزود: مسلماً هر گونه تصمیم در تغییر و یا افزایش قیمت نه تنها بازار تقاضا را تحریک نخواهد کرد بلکه بر رکود بیشتر بازار دامن خواهد زد.
وی با توجه به اقدام اخیر شورای رقابت در بررسی قیمتها، گفت: وظیفه شورای رقابت رفع حاشیه قیمت از بازار خودرو است در حالی که مدت زیادی است که بازار خودروها با این معضل مواجه شده است.
رییس اتحادیه نمایشگاهداران تأکید کرد: امروز وظیفه شورای رقابت است که با تصمیمات منطقی و اعمال فشار به شرکتها، بازار خودرو را از شرایط دو نرخی و حاشیه قیمتی حاکم بر آن نجات دهد.
شورای رقابت در زمینه قیمتگذاری خودرو عملکرد موفقی نداشته است
در این رابطه محمد مهدی، مفتح عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس شورای اسلامی گفت: دولت موظف به فراهمسازی شرایط اقتصادی کشور برای بهبود وضعیت بازار خودرو است و باید با الزام خودروسازان به ارتقای سطح کیفی خودروها قیمت مناسبی برای عرضه آنها تعیین نماید.
مفتح با اشاره به شرایط فعلی بازار خودرو افزود: متأسفانه در حال حاضر شرایط اقتصادی مناسبی در بازار خودروهای داخلی حاکم نیست و مصرفکنندگان از حق انتخاب خودروی با کیفیت براساس قیمت مناسب برخوردار نبوده، چرا که خودروهای داخلی رقابتپذیر و در سطح استانداردهای بینالمللی نیست.
وی در ادامه با اشاره به عوامل مؤثر در افزایش قیمت نهایی خودرو تصریح کرد: عدم تثبیت نرخ ارز یکی از عوامل مؤثر در گران بودن نرخ عرضه خودروی بیکیفیت داخلی به نسبت خودروی با کیفیت خارجی در بازار است البته اعمال محدودیتهای واردات نیز در افزایش قیمت خودروهای داخلی تأثیرگذار است.
نماینده مردم تویسرکان در مجلس شورای اسلامی در پایان اذعان داشت: متأسفانه شورای رقابت در زمینه قیمتگذاری خودرو چندان موفق عمل نکرده و ضعفهای بسیاری داشته، بنابراین باید دولت کنترلی کامل بر قیمت خودرو داشته باشد و شرایط را برای مناسبسازی آن براساس سطح کیفی خودروها فراهم کند تا از حقوق مصرفکنندگان نیز در این بین دفاع شود.
افزایش قیمت خودروهای ارزان قیمت بهواسطه آزادسازی قیمت
همچنین نادر قاضیپور، عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس، گفت: تولید خودرو در کشور ما به شرایط رقابتپذیری نرسیده است تا قیمتگذاری براساس عرضه و تقاضا تعیین شود و در حال حاضر تولید خودرو در کشور رقابتی نبوده بلکه انحصاری است.
قاضیپور، در خصوص تأثیرات و شرایط آزادسازی قیمت خودرو، اظهار داشت: از آنجا که ۹۰درصد از تولید خودرو کشور توسط دو خودروسازی ایرانخودر و سایپا تولید میشود و مدیران این دو خودروسازی را دولت انتخاب میکند، تولید خودرو کشور انحصاری است.
نماینده مردم ارومیه در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه طبق قانون اگر تولید خودرو انحصاری باشد وظیفه قیمتگذاری با شورای رقابت است، گفت: اگر شورای رقابت قیمتگذاری نکند، سازمان حمایت از تولیدکنندگان و مصرفکنندگان این کار را انجام میدهد.
وی با اشاره به اینکه تولید خودرو در کشور ما به شرایط رقابتپذیری نرسیده است تا قیمتگذاری براساس عرضه و تقاضا تعیین شود در حال حاضر تولید خودرو در کشور رقابتی نیست بلکه انحصاری است، اضافه کرد: اگر تعرفه واردات خودرو را نیز کاهش دهیم، کشور به محلی برای جولان خودروهای خارجی تبدیل میشود که نه خدمات پس از فروش خوبی دارند و نه لوازم یدکی آنها بهراحتی پیدا میشود.
عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه زمانی که تعداد خودروسازان افزایش یابد و سهامداران مدیران خودروسازان را انتخاب کنند میتوان قیمت گذاری را آزاد اعلام کرد، خاطرنشان کرد: اگر در شرایط فعلی قیمتگذاری آزاد و براساس عرضه و تقاضا اعلام شود، خودروهای ارزان قیمت با افزایش قیمت مواجه و اختلاف طبقاتی مشهود میشود و مشکلات اجتماعی را نیز بهوجود میآورد.
این مطلب بدون برچسب می باشد.
دیدگاه بسته شده است.