رییس مؤسسه رازی تأکید کرد:واردات بی‌رویه واکسن، مخالف سیاست‌های اقتصاد مقاومتی!

  حمید کهرام گفت: واردات بی‌رویه واکسن مخالف سیاست‌های اقتصاد مقاومتی است. به گزارش ایسنا، رییس مؤسسه تحقیقات واکسن و سرم‌سازی رازی در این رابطه اظهار کرد: مؤسسه رازی بزرگ‌‌ترین مؤسسه کشور در زمینه پیشگیری از بیماری‌های انسان، دام و طیور است. وی ادامه داد: ۷ واکسن از ۹ واکسن اجباری کودکان از جمله اوریون، […]

 

حمید کهرام گفت: واردات بی‌رویه واکسن مخالف سیاست‌های اقتصاد مقاومتی است.

به گزارش ایسنا، رییس مؤسسه تحقیقات واکسن و سرم‌سازی رازی در این رابطه اظهار کرد: مؤسسه رازی بزرگ‌‌ترین مؤسسه کشور در زمینه پیشگیری از بیماری‌های انسان، دام و طیور است.

وی ادامه داد: ۷ واکسن از ۹ واکسن اجباری کودکان از جمله اوریون، فلج اطفال، سرخک، سرخچه و… در مؤسسه رازی تولید می‌شود.

کهرام خاطرنشان کرد: هیچ یک از کشورهای اطراف به تکنولوژی و توانایی مؤسسه رازی در زمینه تولید واکسن‌های انسانی دست نیافته‌اند که همین امر باعث شده این مؤسسه در خاورمیانه منحصر به فرد باشد.

وی ادامه داد: مؤسسه رازی در سال ۹۴ توانسته به تمامی نیازهای کشور در زمینه تولید واکسن‌های انسانی پاسخ بدهد که این امر به نوعی افتخار ملی محسوب می‌شود.

کهرام توضیح داد: میزان تولیدات مؤسسه رازی در زمینه واکسن‌های انسانی در سال گذشته به قدری بوده که هم اکنون مخازن نگهداری از این واکسن‌‌ها به اندازه کافی ذخیره دارند و هیچ نگرانی در این خصوص وجود ندارد.

رییس مؤسسه رازی گفت: به جز واکسن‌های انسانی، بیش از ۹۰ درصد از واکسن‌های دامی و ۴۰ درصد از واکسن‌های طیور مورد نیاز کشور نیز در مؤسسه رازی تولید می‌شود.

کهرام توضیح داد: مؤسسه رازی قادر است ۳۰ درصد از ۶۰ درصد واکسن طیوری را که از خارج به کشور وارد می‌شود، تولید کند؛ ولی متأسفانه بودجه لازم در این خصوص را دراختیار ندارد.

وی اظهار کرد: در شرایطی که سازمان دامپزشکی کشور سه برابر مصرف داخلی مجوز واردات واکسن‌های طیور صادر می‌کند، مؤسسه رازی چگونه می‌تواند در بازار رقابتی مصرف دوام بیاورد؟

کهرام خاطرنشان کرد: برای این که فضا برای تولید و فروش واکسن‌های طیور مؤسسه رازی باز شود، در مرحله اول باید از واردات بی‌رویه این واکسن‌‌ها جلوگیری کرد و در مرحله دوم بودجه کافی برای تولید واکسن‌های جدید در اختیار مؤسسه رازی قرار گیرد.

وی توضیح داد: بدون شک، حمایت از تولیدات داخلی و نظارت کامل و دقیق بر کمیت و کیفیت واردات واکسن‌های خارجی می‌تواند بخشی از زمینه‌های تحقق شعار اقتصاد مقاومتی را فراهم کند.

کهرام با تأکید بر کیفیت بالای تولیدات مؤسسه رازی گفت: برخی با بیان این که کیفیت واکسن‌های دام و طیور ایرانی کم‌تر از نمونه‌های مشابه خارجی است، می‌خواهند زمینه فروش واکسن‌های خارجی را فراهم آورند و از این طریق سود مالی زیادی به جیب بزنند.

وی تأکید کرد: به جرأت می‌توان گفت کیفیت واکسن‌های تولیدی مؤسسه رازی نه تنها از نمونه‌های مشابه آن کم‌تر نیست، بلکه در بسیاری از موارد به دلیل این که سویه این واکسن‌‌ها بومی شده است، خروجی مناسبتری دارند.

وی دربخش دیگری از صحبت‌های خود به تلاش برای تجاری‌سازی واکسن‌های تولیدی این مؤسسه اشاره کرد و گفت: انتقال دانش تولید واکسن به بخش خصوصی یکی از اولویت‌های اصلی مؤسسه رازی در سال جاری است.

رییس مؤسسه رازی خاطرنشان کرد: بدون شک انتقال دانش تولید واکسن به بخش خصوصی باعث افزایش تولید واکسن‌های تولیدی در کشور می‌شود و امکان صادرات این واکسن‌‌ها و تجاری‌سازی آن‌ها را فراهم می‌کند.

 

وی در پایان گفت: مؤسسه رازی ظرفیت‌های زیادی در زمینه تولید واکسن‌های مختلف دارد؛ ولی به دلیل کمبود اعتبارات بخشی از این ظرفیت‌ها ناشناخته مانده است.