آخوندی؛ می‌ماند یا می‌رود؟!

نظر اهل بهارستان درباره ابقای وزیر راه آخوندی؛ می‌ماند یا می‌رود؟! درباره احتمال ادامه کار «عباس‌آخوندی» در وزارت راه و شهرسازی دولت دوازدهم از نیمی از اعضای کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی، گفته شد که اکثریت بهارستان‌نشین‌ها موافق حضور آخوندی در دولت بعد هستند و علی‌رغم انتقاد‌ها عملکرد وی در طول ۴ سال گذشته قابل […]

نظر اهل بهارستان درباره ابقای وزیر راه

آخوندی؛ می‌ماند یا می‌رود؟!

درباره احتمال ادامه کار «عباس‌آخوندی» در وزارت راه و شهرسازی دولت دوازدهم از نیمی از اعضای کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی، گفته شد که اکثریت بهارستان‌نشین‌ها موافق حضور آخوندی در دولت بعد هستند و علی‌رغم انتقاد‌ها عملکرد وی در طول ۴ سال گذشته قابل دفاع است.

به گزارش ایلنا، عباس‌آخوندی در سال ۹۲ با رأی اعتماد ۱۵۹ نماینده مجلس به عنوان وزیر راه و شهرسازی دولت یازدهم انتخاب شد. در طول این ۴ سال اقدامات قابل توجهی در این حوزه در شرایط تنگنای مالی دولت انجام شد که شاه بیت این اقدامات نوسازی ناوگان هوایی کشور بود که شرکت‌های هواپیما‌سازی اروپایی و آمریکایی در فرصت برجام، پا پیش گذاشتند و بلافاصله قراردادهای فروش هواپیما به ایرلاین‌های ایرانی یکی پس از دیگری منعقد شد.

البته ساخت و تکمیل کریدورهای ترانزیتی، به سرانجام رسیدن آزادراه تهران- شمال و پیشرفت قابل توجه قطعه اول این پروژه که مطالبه چندین ساله مردم از دولت بوده، توسعه شبکه ریلی و نوسازی ناوگان این بخش از حمل و نقل و توسعه بنادر و برگشت رونق به بنادرجنوبی کشورمان با برداشته شدن محدودیت‌های تردد شرکت‌های کشتیرانی خارجی در بخش حمل و نقل و افزایش ۸ برابری تسهیلات خرید خانه در حوزه مسکن و همه مهم تر احیای اعتماد بخش خصوصی به دولت با پرداخت منظم بدهی‌ها از مهم‌ترین اقدامات آخوندی در طول دولت یازدهم بود.

در حالی که ۱۵۹ نماینده مجلس نهم در سال ۹۲ به انتخاب عباس‌آخوندی برای مدیریت وزارت راه و شهرسازی رأی اعتماد دادند، تعداد موافقان این وزیر در استیضاح اول افزایش یافت و به ۱۷۵ نماینده رسید و در استیضاح دوم ۱۷۶ نماینده مجلس مخالفت خود با برکناری وزیر راه و شهرسازی را در صحن علنی مجلس اعلام کردند .اکنون شنیده‌ها و گمانه‌زنی‌ها حاکی از این است که آخوندی در کابینه دولت بعد هم حضور دارد و پیشنهاد رییس‌جمهور برای وزارت راه و شهرسازی دولت دوازدهم، باز هم عباس‌آخوندی است.

علی‌رغم انتقادات، آخوندی در مجلس اقبال خوبی دارد

صدیف‌بدری درباره احتمال ادامه حضور عباس‌آخوندی در وزارت راه و شهرسازی دولت دوازدهم اظهارداشت: هر چند که نقدهایی به عملکرد آخوندی وجود دارد اما به نظر می‌رسد اگر ایشان گزینه وزارت راه و شهرسازی دولت دوازدهم باشد، در مجلس با اقبال خوبی مواجه می‌شود.

این عضو کمیسیون عمران با تأکید بر این‌که عملکرد آخوندی در حوزه حمل و نقل قابل دفاع است، ادامه‌داد: معتقدم در حوزه مسکن به عملکرد وزیر راه و شهرسازی دولت یازدهم نقدهایی وارد است و عملکردی که در حد انتظار مجلس باشد را نداشته است.

نظر کمیسیون عمران درباره ادامه حضور آخوندی منفی نیست

سیدابوالفضل‌موسوی درباره احتمال ادامه مدیریت عباس‌آخوندی در وزارت راه و شهرسازی دولت دوازدهم اظهارداشت: نظر کمیسیون درباره ادامه کار آخوندی در وزارت راه و شهرسازی منفی نیست.

وی ادامه‌داد: اگرچه نمایندگان مجلس انتقاداتی به عملکرد آخوندی در طول۴ سال گذشته دارند اما نظر اعضای کمیسیون عمران به عملکرد وی منفی نیست.

این عضو کمیسیون عمران با بیان این‌که عملکرد آخوندی در حوزه توسعه زیرساخت‌ها قابل قبول بوده، گفت: بهتر است که آقای آخوندی توسعه زیرساخت‌ها را ادامه دهد و تکمیل کند.

آخوندی با بودجه محدود تحول‌آفرین شد

سیداحسن‌علوی با بیان این‌که آقای آخوندی را قبول دارم و ایشان را در حوزه کاری مسؤولیت پذیر دیده‌ام، اظهارداشت: باید توجه داشته باشیم که وزارت راه و شهرسازی یک دستگاه عمرانی و اجرایی بسیار گسترده‌ای است که آخوندی توانسته در این وزارتخانه عملکرد قابل قبولی داشته باشد.

وی ادامه داد: آخوندی یک نظریه پرداز است که توانسته با اولویت‌بندی پروژه‌ها، در شرایط بی‌پولی دولت اقدامات قابل توجهی انجام دهد و صادقانه باید بگوییم که ایشان با بودجه محدود تحولاتی در بخش حمل و نقل ایجاد کرده است.

این عضو کمیسیون عمران درباره احتمال مطرح شدن گزینه‌های دیگری به جای عباس‌آخوندی به عنوان وزیر راه و شهرسازی اظهار داشت: بعید می‌دانم کس دیگری به غیر از ایشان گزینه وزارت راه و شهرسازی باشد.

آخوندی به فکر ایجاد وزارتخانه چابک برای دولت دوازدهم باشد  

 شهرام‌غراوی با بیان این‌که عباس‌آخوندی در طول ۴ سال گذشته تلاش‌های بسیار خوبی برای اجرای پروژه‌های عمرانی در وزارت راه و شهرسازی انجام داده است، گفت: به هر حال در مدیریت هر فردی نقاط مثبت و ضعفی وجود دارد که باید با مجموع این نقاط قوت و ضعف درباره عملکرد افراد اظهار نظر کرد.

وی ادامه داد: معتقدم کارنامه آخوندی در این حوزه مثبت است و همواره در طول ۴ سال گذشته و در دو نوبت استیضاح وزیر راه و شهرسازی، کمیسیون عمران همواره حامی عباس‌آخوندی بوده است.

پول نباشد فرقی نمی‌کند چه کسی وزیر است

محمدرضا ملکشاهی با بیان این‌که آقای آخوندی در حوزه حمل و نقل عملکرد مثبتی داشته و حتی از سوی نمایندگانی که عملکردش را زیر سؤال می‌برند، حمایت شده است، گفت: معتقدم امروز موضوع اصلی در وزارت راه و شهرسازی میزان تخصیص بودجه است و نه انتخاب وزیر برای این دستگاه عمرانی.

وی ادامه‌داد: وقتی که پول نباشد چه اهمیتی دارد که چه کسی در رأس این وزارتخانه حضور داشته باشد. در حال حاضر وزارت راه و شهرسازی و دولت بدهی‌های بسیار کلانی دارد و در پروژه‌های عمرانی به پیمانکاران بدهکار است و حل این مشکلات باید در اولویت قرار بگیرد.

ملکشاهی با اشاره به تعدد پروژه‌های عمرانی نیمه تمام اظهارداشت: بودجه دولت برای سال جاری ۳۲۰ هزار میلیارد تومان است که پیش‌بینی شده از این رقم ۶۴ هزار میلیارد تومان تخصیص داده شود این یعنی ۱۸ درصد کل بودجه.

این عضو کمیسیون عمران درباره عملکرد وزارت راه و شهرسازی در دولت یازدهم اظهارداشت: هر زمانی که میزان تخصیص بودجه حداقل به ۵۰ درصد برسد می‌توان گفت: یک وزیر موفق بوده است یا نه؟ وقتی که بودجه‌ای در اختیار وزرا قرار نمی‌گیرد چگونه می‌توان درباره عملکرد آنها اظهارنظر کرد.

آخوندی نقد‌ها را بپذیرد و راهکار ارایه کند

حسین هاشمی با بیان این‌که درباره احتمال حضور عباس آخوندی در وزارت راه و شهرسازی دولت آینده نمی‌توان اظهارنظر کرد، گفت: قطعاً اگر پیشنهاد آقای روحانی برای وزارت راه و شهرسازی دولت بعد، آقای آخوندی باشد این گزینه نیاز به بررسی‌های بیش‌تری دارد.

وی با تأکید بر این‌که مجلس در طول ۴ سال گذشته همواره به آقای آخوندی کمک کرده است گفت: قطعاً در عملکرد وزیر راه و شهرسازی دولت یازدهم نقدهایی وجود دارد که باید این نقد‌ها را بپذیرد و برای آن راهکار ارایه دهد.

هاشمی ادامه‌داد: فارغ از اظهارنظرهای سیاسی به دنبال این هستیم که کارشناسی شده فرد ذی‌صلاح را برای وزارت راه و شهرسازی انتخاب کنیم، گفت: باید فردی مسؤولیت وزارت راه و شهرسازی را بپذیرد که بتواند حجم گسترده کار در این وزارتخانه عریض و طویل را به دوش بکشد.

آخوندی با بی‌پولی زیرساخت، ساخت

اقبال محمدیان در گفت‌وگو با ایلنا با بیان این‌که موافق حضور آخوندی در دولت دوازدهم هستم، گفت: ایشان مسلط بر وزارت راه و شهرسازی هستند و تنها نقطه ضعف ایشان در حوزه مسکن بوده که معتقدم در صورت حضور در دولت آینده در پست وزارت راه و شهرسازی باید یک برنامه قوی در حوزه مسکن به مجلس ارایه کند.

این عضو کمیسیون عمران ادامه داد: آقای آخوندی در طول ۴ سال گذشته توانستند در دوره بی‌پولی دولت و با کمبود منابع مالی اقدامات بسیار قابل توجهی را انجام دهند.

وی تأکیدکرد: قطعاً اگر آخوندی پیشنهاد رییس‌جمهوری برای وزارت راه و شهرسازی دولت دوازدهم باشد مجلس به وی رأی می‌دهد، همان طور که توانست در دو نوبت استیضاح رأی حداکثری مجلس را به دست بیاورد.