افزایش واگن‌های مترو مستلزم برداشت دو میلیارد دلار از صندوق توسعه ملی

افزایش واگن‌های مترو مستلزم برداشت دو میلیارد دلار از صندوق توسعه ملی رییس فراکسیون مدیریت شهری و روستایی مجلس با بیان این‌که برای افزایش تعداد واگن‌های مترو باید دو میلیارد دلار از صندوق توسعه ملی برداشت شود، گفت: باید با افزایش تعداد واگن‌های مترو فاصله تردد قطار‌ها را به دو دقیقه کاهش داد. به گزارش […]

افزایش واگن‌های مترو مستلزم برداشت دو میلیارد دلار از صندوق توسعه ملی

رییس فراکسیون مدیریت شهری و روستایی مجلس با بیان این‌که برای افزایش تعداد واگن‌های مترو باید دو میلیارد دلار از صندوق توسعه ملی برداشت شود، گفت: باید با افزایش تعداد واگن‌های مترو فاصله تردد قطار‌ها را به دو دقیقه کاهش داد.

به گزارش خانه ملت، مهردادبائوج‌لاهوتی در خصوص کمبود واگن‌های مترو در تهران و شهرستان‌های دیگر، گفت: برای توسعه مترو در ابتدا اولویت با گسترش خطوط است که طی چند سال گذشته، مدیریت شهری اقدامات قابل‌قبولی از سوی شهرداری برای افزایش خطوط مترو انجام شده است، متوسط در طول یک‌سال ۳ کیلومتر به خطوط مترو در تهران افزوده شده و درحال حاضر احداث تمام خطوط از پیش تعیین شده به مراحل پایانی خود رسیده است.

نماینده مردم لنگرود در مجلس شورای اسلامی، با بیان این‌که اقدامات مدیران شهری با هدف توسعه مترو قابل قبول و ارزنده است، افزود: ساخت مترو تهران از سال ۵۳ آغاز شده است، اما بنا به دلایلی گسترش آن طی برخی سال‌ها متوقف شده است؛ این درحالی است که در طول مدیریت شهری این دوره عملکرد‌ها در خصوص ساخت مترو و افزایش واگن‌های آن قابل تقدیر می‌باشد؛ البته در گام بعدی باید افزایش تعداد واگن‌ها را در دستور کار قرارداد.

وی با تأکید بر این‌که در هر ایستگاه مترو ظرفیت ورود قطار در طول هر دو دقیقه را دارد، تصریح کرد: درحال حاضر در برخی ایستگاه‌ها قطار‌ها به فاصله هر ۸ دقیقه تردد کرده و در برخی ایستگاه‌ها ۶ یا ۱۰ دقیقه ورود هر قطار به مترو زمان می‌برد، بنابراین باید ظرفیت‌ها را به گونه‌ای ایجاد کرد که هر دو دقیقه قطار به ایستگاه‌های مترو ورود کند؛ البته برای افزایش تعداد واگن‌ها باید دولت نیز به وظایف خود عمل کند.

بائوج‌لاهوتی با اشاره به این‌که دولت باید سهم ۵۰ درصدی خود در توسعه مترو کلان‌شهر‌ها را پرداخت کند، گفت: متأسفانه هیچ دولتی به این وظیفه خود تا کنون عمل نکرده است، به‌طوری که دولت‌های نهم و دهم که هیچ‌گونه اعتقادی به توسعه مترو نداشت؛ البته این دولت نیز به دلیل وجود مشکلات مالی تاکنون نتوانسته سهم خود در توسعه مترو را پرداخت کند، بنابراین پیشنهاد می‌شود مانند مصوبه مجلس در زمان دولت دهم، از حساب ذخیره ارزی و یا صندوق توسعه ملی دو میلیارد دلار برای خرید تجهیزات مترو تهران و کلان‌شهرهای دیگر به عنوان سهم دولت برداشت شود.

 

رییس فراکسیون مدیریت شهری و روستایی مجلس با بیان این‌که بازپرداخت این پول باید به عهده دولت به دلیل عدم پرداخت سهم ۵۰ درصدی باشد، افزود: می‌توان با استفاده از این ظرفیت و این پیشنهاد مشکلات مترو را حل کرد.