قرعه دومین مناقصه IPC به نام میدان «یادآوران» افتاد

قفل مناقصات نفت شکست قرعه دومین مناقصه IPC به نام میدان «یادآوران» افتاد سمیه مهدوی- دور مناقصات بین‌المللی توسعه میادین نفت و گاز ایران با ایستادن میدان آزادگان برسکوی نخست مناقصه کلید خورده است. هرچند سوت این قطار مناقصه‌ای از مدت‌ها پیش زده شده است و پس از گذشت یک وقفه زمانی طولانی مدت در […]

قفل مناقصات نفت شکست

قرعه دومین مناقصه IPC به نام میدان «یادآوران» افتاد

سمیه مهدوی- دور مناقصات بین‌المللی توسعه میادین نفت و گاز ایران با ایستادن میدان آزادگان برسکوی نخست مناقصه کلید خورده است. هرچند سوت این قطار مناقصه‌ای از مدت‌ها پیش زده شده است و پس از گذشت یک وقفه زمانی طولانی مدت در برگزاری مراسم و تشریفات و به همین جهت مناقصات حرکت کندی را تجربه می‌کند، اما پس از افت‌وخیزهای بسیار سرانجام به صورت رسمی این امر استارت خورد. براساس آخرین اخبار منتشره از سوی مدیران، برگزاری مناقصه این میدان در حال انجام است و درحال طی کردن مراحل نهایی می‌باشد.

 در این راستا شرکت نفت، سرمایه‌گذاران خارجی را که تعدادشان به ۲۹ شرکت می‌رسید به مناقصه آزادگان دعوت کردند؛ اما تعداد این شرکت‌ها ه بتازگی به ۳۴ شرکت افزایش پیدا کرده است. البته حضور شرکت‌های داخلی به صورت مستقل و مجزا به دلایل نداشتن منابع مالی و همچنین دانش در مهندسی پروژه‌ها، منتفی است و باید هریک از متقاضیان به صورت جویینتر در کنسرسیوم مناقصه‌گران شرکت کنند.

حال با بازنگری در شرایط برخی از شرکت‌های بین‌المللی، درخواست شرکت‌های صاحب صلاحیت مجدداً به شرکت ملی نفت ایران ارسال شد و صلاحیت و مدارک مذکور توسط شرکت ملی نفت دوباره مورد بازنگری قرار گرفت.

در این بازنگری ۴ شرکت روسی و شرکت سوکار آذربایجان تأیید صلاحیت شدند و تعداد شرکت‌های صاحب صلاحیت از ۲۹ شرکت به ۳۴ شرکت افزایش یافت.

شرکت ملی نفت ایران تاکنون برای مطالعه یکپارچه میدان آزادگان (شمالی و جنوبی)، با شرکت‌های بین‌المللی شل، توتال، پتروناس، اینپکس و شرکت ایرانی تنکو تفاهمنامه همکاری امضا کرده است که از این میان، به جز شرکت تنکو، دیگر شرکت‌ها نتایج مطالعات خود را ارائه داده‌اند.

میدان آزادگان با حدود ۳۴میلیارد بشکه ذخیره نفت درجا، بزرگ‌ترین میدان مشترک نفتی ایران به شمار می‌رود و توسعه اصولی و بهینه آن می‌تواند منافع سرشاری برای اقتصاد ایران به همراه داشته باشد.

دراین میان با اتمام مناقصه میدان آزادگان، نوبت به یادآوران خواهد رسید. میدان یادآوران از جمله میادین مشترک با عراق است که در این کشور با نام «سندباد» شناخته می‌شود.

قرارداد توسعه میدان نفتی یادآوران آذرماه سال ۱۳۸۷ با ارزش تقریبی دو میلیارد دلار میان شرکت ملی نفت ایران و شرکت سینوپک چین امضا شد.

علی کاردر، مدیرعامل شرکت ملی نفت در گفت‌و‌گوی پیشین خود با مناقصه‌مزایده به این امر اشاره کرده بود که تا پایان سال ۹۶، ۳ میدان نفتی در مناقصه تعیین تکلیف خواهند شد و پس از آزادگان، میدان یادآوران و بعد از آن لایه نفتی پارس‌جنوبی وارد گود مناقصه می‌شوند.

وی با اشاره به علت تأخیر در واگذاری توسعه میادین نفتی و گازی ایران اعلام کرده بود؛ شرکت ملی نفت به‌عنوان کارفرمای این طرح‌ها می‌خواهد از طریق مناقصه و نه ترک تشریفات، میادین مذکور را واگذار کنند بنابراین طبیعی است اجرای این امر کمی زمانبر بشود.

تفاهمنامه مطالعاتی میدان عظیم یادآوران نیز بین شرکت ملی نفت ایران و شرکت انگلیسی-هلندی شل امضا شده است و پیش‌بینی می‌شود یادآوران بعد از آزادگان، دومین میدانی باشد که برای توسعه در قالب مدل جدید قراردادهای نفتی به مناقصه می‌رود.

شرکت اوام‌وی (OMV) اتریش هم با شرکت ملی نفت ایران برای مطالعه میدان بندکرخه تفاهمنامه‌ای امضا کرده که نتایج آن را نیز ارائه داده است.

چندی پیش نورالدین شهنازی‌زاده، مدیرعامل شرکت متن از رسیدن تولید تجمعی میدان مشترک یادآوران به ۶۵ میلیون بشکه خبر داد و گفت: طرح توسعه فاز نخست این میدان که آبان ماه پارسال با حضور رییس‌جمهوری به بهرهبرداری رسید، تاکنون بالغ بر ۳,۴ میلیارد دلار درآمدزایی برای کشور به همراه داشته است.

وی با اشاره به ۲,۹ میلیارد سرمایه‌گذاری اولیه در میدان یادآوران ادامه داد: به این ترتیب، بیش از سرمایه‌گذاری انجام شده برای این طرح بازگشته است.

براساس برنامه تولید و تزریق سال ۹۶ شرکت ملی نفت ایران که در هیأت‌مدیره این شرکت به تصویب رسیده است، شرکت ملی نفت ایران تا پایان امسال، ۸ درصد در نفت خام، ١٧درصد در گاز غنی و ۲۹ درصد در مایعات و میعانات گازی و نفتا افزایش تولید خواهد داشت.

در این برنامه، از افزایش تولید میدان‌های غرب کارون (آزادگان‌جنوبی، آزادگان‌شمالی، یادآوران، یاران‌شمالی و یاران‌جنوبی) و میدان آذر به عنوان یکی از مهم‌ترین اجزای برنامه تولید نفت خام کشور یاد و تأکید شده است که با تکمیل واحدهای فرآورشی و انتقال، برداشت حداکثری از این میدان‌های مشترک ممکن شود. البته غرب کارون تا افزایش ظرفیت تولید به ۷۰۰هزار بشکه در پایان سال ۱۳۹۷ و در نهایت تحقق هدف تولید روزانه یک میلیون و ۳۳۰هزار بشکه، راه درازی در پیش دارد که امید است امضای قراردادهای جدید نفتی مسیر تحقق این اهداف را هموار سازد.

میدان آزادگان‌جنوبی نیز که طی سال‌های متمادی و در بهترین حالت، تولیدی بیش از ۵۰هزار بشکه در روز را تجربه نکرده بود، در دولت یازدهم با استفاده از منابع داخلی اخیراً تولید روزانه ۸۰هزار بشکه نفت را نیز پشت سر گذاشته است. براساس اعلام برنامه‌ریزی تلفیقی شرکت ملی نفت ایران، در این برنامه بیش از ٥٠ درصد پیشرفت فاز نخست طرح توسعه میدان آزادگان شمالی، حدود ٢٣ درصد پیشرفت فاز نخست طرح توسعه میدان یادآوران و بیش از ٩٠ درصد پیشرفت طرح توسعه میدان یاران شمالی در دولت یازدهم حاصل شده است.

گفتنی است، هدف از اجرای فاز نخست طرح توسعه میدان یادآوران دستیابی به تولید روزانه ۸۵ هزار بشکه نفت خام بود، در خلال اجرای فاز نخست طرح توسعه میدان یادآوران، استخراج زودهنگام روزانه ۲۰هزار بشکه نفت سبک از لایه فهلیان از طریق ۸ حلقه چاه تعریف شد.

در فاز دوم طرح توسعه این میدان حفاری ۱۰۰ حلقه چاه و دستیابی به تولید ۱۸۰هزار بشکه و در فاز سوم، حفاری ۱۰۵ حلقه چاه و دستیابی به مجموع تولید ۳۰۰هزار بشکه نفت سبک و سنگین پیش‌بینی شده است.

 

در تأسیسات بهره‌برداری یادآوران دو ردیف مجزا برای نفت سنگین و نفت سبک در نظر گرفته شده است، براساس برنامه‌ریزی‌های صورت گرفته در میدان یادآوران دو نوع نفت شامل نفت سنگین با درجه ای.پی.آی ۱۸ و نفت سبک با درجه ای.پی.آی ۳۸ به ترتیب از ۲ لایه سروک و فهلیان تولید می‌شود.