افتتاح نخستین و بزرگ‌ترین گندله‌سازی شرق کشور

با حضور وزیر صنعت، معدن و تجارت صورت گرفت افتتاح نخستین و بزرگ‌ترین گندله‌سازی شرق کشور گروه معدن و زمین- با حضور وزیر صنعت، معدن و تجارت نخستین و بزرگ‌ترین گندله‌سازی شرق کشور با ظرفیت تولید ۵ میلیون تن گندله در سال در سنگان خواف افتتاح شد. به گزارش مناقصه‌مزایده، وزیر صنعت، معدن و تجارت […]

با حضور وزیر صنعت، معدن و تجارت صورت گرفت

افتتاح نخستین و بزرگ‌ترین گندله‌سازی شرق کشور

گروه معدن و زمین- با حضور وزیر صنعت، معدن و تجارت نخستین و بزرگ‌ترین گندله‌سازی شرق کشور با ظرفیت تولید ۵ میلیون تن گندله در سال در سنگان خواف افتتاح شد.

به گزارش مناقصه‌مزایده، وزیر صنعت، معدن و تجارت در سفر کاری یک روزه خود به خراسان‌رضوی، طرح ۵ میلیون تنی گندله‌سازی شرکت سنگ‌آهن فولاد سنگان را پس از بازدید مورد افتتاح و بهره‌برداری قرارداد.

نعمت‌زاده اظهار کرد در ابتدای دولت یازدهم حجم تولید سنگ‌آهن در کشور سالانه ۶۳ میلیون تن بود اما اینک به ۷۵ میلیون تن رسیده و قرار است تا پایان سال تولید سالانه سنگ‌آهن در ایران به ۱۰۰ میلیون تن برسد.

وزیر صنعت، معدن و تجارت گفت: همچنین در ابتدای فعالیت دولت یازدهم سالانه ۲۸ میلیون تن کنسانتره تولید می‌شد که این رقم اکنون به ۴۶ و نیم میلیون تن کنسانتره در سال رسیده و قرار است تا پایان سال میزان کنسانتره تولیدی نیز به ۵۵ میلیون تن برسد.

وی افزود: همچنین در ابتدای فعالیت دولت یازدهم سالانه ۲۱ میلیون تن گندله تولید می‌شد که این رقم هم اینک به سالانه۳۱ میلیون تن رسیده و در این بخش هم قرار است تا پایان سال به ۴۵ میلیون تن برسد.

نعمت‌زاده ادامه داد: حجم تولید فولاد اسفنجی نیز در ابتدای فعالیت دولت یازدهم سالانه ۱۸٫۷ میلیون تن بود. این میزان نیز هم‌اینک به ۳۰ میلیون تن در سال رسیده و قرار است تا پایان سال به ۳۴٫۵ میلیون تن برسد.

وی گفت: در تلاش هستیم زنجیره تولید فولاد را در ایران از استخراج تا آخرین مرحله تولید کامل کنیم و صادرات فولاد به صورت گسترده آغاز تا تبدیل به ارزش افزود برای کشور شود. باید ظرفیت‌های معدنی و صنعتی در کشور به گونه‌ای هماهنگ شوند که به تدریج صادرات سنگ‌آهن خام و سنگ‌آهن دانه‌بندی متوقف شود و به جای آن فولاد را صادر شود.

وزیر صنعت، معدن و تجارت در ادامه همچنین پیرامون توسعه اکتشافات معدنی گفت: هم‌اینک در یکی از بزرگ‌ترین مناطق دارای ذخایر سنگ‌آهن کشور واقع در سنگان خواف ۱۲هزار کیلومتر مربع اکتشاف تکمیلی در خصوص سنگ‌آهن انجام شده که نتایج آن نشان می‌دهد باید تولید کنسانتره را در منطقه سنگان به ۲۲٫۵ میلیون تن و تولید گندله را به ۱۷٫۵ میلیون تن برسانیم.

وزیر صنعت، معدن و تجارت گفت: برای تولید این میزان کنسانتره و گندله حداقل باید ۴۰ میلیون تن سنگ‌آهن از معادن سنگان استخراج تا خوراک واحدهای گندله‌سازی و کنسانتره تأمین شود.

این طرح که نخستین و بزرگ‌ترین گندله‌سازی شرق کشور محسوب می‌شود با سرمایه‌گذاری ریالی ۵هزارو۶۰۰ میلیارد ریالی و سرمایه‌گذاری ارزی بیش از ۹۸ میلیون یورویی راه‌اندازی شده است که برای افتتاح آن در مجموع ۱۰هزار میلیارد ریال سرمایه‌گذاری صورت پذیرفت.

معادن سنگ‌آهن سنگان با ذخیره قطعی ۱٫۲ میلیارد تن به عنوان یکی از بزرگ‌ترین ذخایر سنگ‌آهن در ایران شامل سه ناحیه معدنی غربی، مرکزی و شرقی زیر پوشش مدیریت مجتمع سنگ‌آهن سنگان قرار دارد. معدن بزرگ سنگ‌آهن سنگان خواف دو مدل آهن شامل سنگ‌آهن پلاسری در سطح و ذخایر آهنی در عمق معدن دارد.

میزان اشتغال‌زایی طرح گندله‌سازی شرکت سنگ‌آهن فولاد سنگان به صورت مستقیم ۱۳۰۰ نفر است و ماشین‌آلات مورد نیاز آن از کشورهایی مانند آلمان، ایتالیا و اتریش تهیه و تأمین شد.

برای این طرح که در زمینی به مساحت ۷۵هکتار و با زیربنای ۲۵ هکتار قرار دارد، اقدامات زیست‌محیطی از جمله نوار سبز پیرامونی، سیستم‌های غبارگیر و GAS analayser صورت پذیرفت.

گفتنی است که شرکت مهندسی برسو مشاور طرح است و شرکت سازه‌های صنعتی آذران، کار پیمانکاری آن را بر عهده دارد.

افتتاح واحد ۸۰۰ هزار تن کنسانتره شرکت احیاء سپاهان در منطقه سنگان خواف

در ادامه این سفر یک روزه طرح توسعه‌ای تولید ۸۰۰هزار تن کنسانتره شرکت احیای سپاهان در منطقه سنگان خواف با حضور وزیر صنعت، معدن و تجارت مورد افتتاح و بهره‌برداری قرار گرفت. همچنین از پروژه ۲٫۵ میلیون تنی تولید کنسانتره شرکت صنعتی معدنی توسعه ملی در این منطقه نیز بازدید شد.

طرح توسعه‌ای شرکت احیای سپاهان که ظرفیت تولید سالیانه ۸۰۰ هزار تن کنسانتره را دارد از خرداد ماه ۹۵ آغاز شد و برای افتتاح آن ۴۰۰ میلیارد ریال سرمایه‌گذاری ریالی و ۲۰میلیون دلار سرمایه‌گذاری ارزی و در مجموع یک‌هزارو۲۰۰ میلیارد ریال سرمایه‌گذاری صورت گرفت و در مجموع برای ۱۵۰ نفر اشتغال مستقیم به وجود خواهد آورد.

جایگزین شدن تولید کنسانتره سنگ‌آهن به جای خام‌فروشی مواد معدنی، مهم‌ترین شاخصه این طرح خواهد بود.۶۰ درصد سهام این طرح متعلق به شرکت نگین معادن احیای سپاهان است.

طرح توسعه شرکت احیای سپاهان که هم اکنون ۹۸ درصد پیشرفت فیزیکی دارد در زمینی به مساحت ۵هزار متر مربع و با زیربنای دو هزار مترمربع راه‌اندازی شده است.

گفتنی است که ماشین‌آلات طرح از کشورهایی مانند اسپانیا، چین، ترکیه و سوئد تأمین شده است.

شایان ذکر است که این شرکت علاوه بر سرمایه‌گذاری در کارخانه‌های کنسانتره در بخش ایجاد راه‌آهن و حمل ریلی گام بسیار بزرگی در منطقه سنگان انجام داده است و با ایجاد بیش از ۱۲ کیلومتر خط ریل فرعی و ایستگاه اختصاصی نقش به‌سزایی در تسهیل حمل ریلی محصولات سنگ‌آهن، کنسانتره و گندله در کل منطقه سنگان خواهد داشت.

همچنین پروژه ۲٫۵ میلیون تنی تولید کنسانتره شرکت صنعتی معدنی توسعه ملی در منطقه سنگان خواف توسط وزیر صنعت، معدن و تجارت مورد بازدید قرار گرفت.

پیش‌بینی می‌شود که پروژه شرکت صنعتی معدنی توسعه ملی تا شهریورماه ۹۶ راه‌اندازی و افتتاح شود که میزان سرمایه‌گذاری مورد نیاز برای آن ۳۵۹ میلیارد ریال سرمایه‌گذاری ریالی و ۴۸ میلیون یوان سرمایه‌گذاری ارزی است و پس از افتتاح برای ۵۵۰ نفر به صورت مستقیم اشتغال به وجود می‌آورد. این پروژه هم اکنون ۹۱ درصد پیشرفت فیزیکی دارد.

مشاور طرح شرکت ارکان تدبیر صنایع است و کنسرسیوم فام سنگان پیمانکاری آن را بر عهده دارد.

گفتنی است که میزان سرمایه‌گذاری انجام شده این طرح تاکنون به صورت یک‌هزارو۸۷۷ میلیارد ریال سرمایه‌گذاری ریالی و یک‌هزارو۱۲۵ میلیون یوان سرمایه‌گذاری ارزی بوده است.

همچنین ماشین‌آلات مورد نیاز طرح از کشورهایی مانند آلمان، چین تأمین شده است و برخی از دستگاه‌ها نیز ساخت داخل کشور هستند.

این طرح در زمینی به مساحت ۳۲ هکتار و با زیربنای ۱۵ هکتار احداث شده است و گاز مورد نیازش را از ایستگاه خواف تأمین می‌کند.

 

همچنین ۹۳۰ میلیون یوان به صورت یوزانس معادل ۴هزارو۴۰۰ میلیارد ریال به عنوان تسهیلات برای تکمیل و راه‌اندازی طرح در نظر گرفته شده است.