اقتصاد ایران نیازمند راه‌اندازی معاملات آتی ارز است

    با توجه به لغو تحریم‌ها و افزایش حجم سرمایه‌گذاری‌های خارجی در ایران، اقتصاد ایران نیازمند راه‌اندازی معاملات آتی ارز است. به گزارش تسنیم، محسن احمدی، مدیرکالایی کارگزاری آتی‌ساز بازار با بیان گفت: راه‌اندازی بازار مشتقه ارزی اتفاقی خوب در این حوزه برای سرمایه‌گذاران خارجی و داخلی به منظور پوشش ریسک نوسانات ارز خواهد […]

 

 

با توجه به لغو تحریم‌ها و افزایش حجم سرمایه‌گذاری‌های خارجی در ایران، اقتصاد ایران نیازمند راه‌اندازی معاملات آتی ارز است.

به گزارش تسنیم، محسن احمدی، مدیرکالایی کارگزاری آتی‌ساز بازار با بیان گفت: راه‌اندازی بازار مشتقه ارزی اتفاقی خوب در این حوزه برای سرمایه‌گذاران خارجی و داخلی به منظور پوشش ریسک نوسانات ارز خواهد بود؛ چرا که معاملات آتی ارز به سرمایه‌گذاران خارجی و داخلی با توجه به کاهش نوسانات نرخ، قدرت تصمیم‌گیری بیش‌تری می‌دهد.

وی افزود: با توجه به لغو تحریم‌ها، ضروری است که هرچه زودتر با رفع مشکلات بنیادی، بازار آتی ارزی با همراهی، همفکری و تعامل بازار پول و سرمایه راه‌اندازی شود.

وی همچنین افزود: راه‌اندازی معاملات آتی ارز می‌تواند بر ثبات نرخ ارز؛ شفافیت و روان‌تر شدن معاملات تأثیر به سزایی داشته باشد، به‌طوری که تولیدکنندگان و مصرف‌کنندگان با پیش‌بینی از آینده می‌توانند وارد معاملات شده و نسبت به نوسانات قیمت ارز نگرانی نداشته باشند.

مدیرکالایی کارگزاری آتی‌ساز بازار در ادامه با اشاره به این‌که در بازار معاملات آتی ارز، صراف‌ها می‌توانند نقش تأثیرگذاری داشته باشند، افزود: با راه‌اندازی معاملات آتی ارز، سفته بازان در بازار نقدی کاهش یافته و به این ترتیب قیمت ارز تحت تأثیر هیجانات روزمره قرار نخواهد گرفت.

وی در ادامه گفت: راه‌اندازی قراردادهای آتی به چندین سال قبل و بر روی سکه طلا برمی‌گردد؛ معاملاتی که در بورس کالای ایران تأسیس شد و این بورس در دوران اوج التهابات و نوسانات بازار طلا و دلار، توانست به شیوه مطلوبی بازار آتی سکه را مدیریت کند؛ از این رو بورس کالا مسیرهای آزمون و خطا‌ها را طی کرده و امروز آماده راه‌اندازی معاملات آتی ارز با اعلام نظر بانک مرکزی است.

به گفته احمدی؛ راه‌اندازی معاملات آتی ارز به افزایش عمق بازار کمک می‌کند و این موضوع می‌تواند از دستکاری و جهت‌دهی‌ها در بازار نقدی جلوگیری کند و در نتیجه بازار ارز شفاف‌تر شده و سرمایه‌گذاران با اطمینان خاطر به سرمایه‌گذاری در بخش‌های مختلف می‌پردازند.