بهبود کیفیت خودرو به جای افزایش قیمت

بهبود کیفیت خودرو به جای افزایش قیمت مهدی قره داغلی – با ورود شورای رقابت به قیمت گذاری خودرو سبب به وجود آمدن اظهار نظرات مختلفی در این باره شده که عده‌ای از کارشناسان مخالف این افزایش قیمت باشند در همین زمینه نایب‌رییس کمیسیون صنایع و معادن مجلس با انتقاد از افزایش قیمت در برخی […]

بهبود کیفیت خودرو به جای افزایش قیمت

مهدی قره داغلی – با ورود شورای رقابت به قیمت گذاری خودرو سبب به وجود آمدن اظهار نظرات مختلفی در این باره شده که عده‌ای از کارشناسان مخالف این افزایش قیمت باشند در همین زمینه نایب‌رییس کمیسیون صنایع و معادن مجلس با انتقاد از افزایش قیمت در برخی خودروهای تولید داخل، گفت: افزایش قیمت «پراید»، «تیبا» و «ال‌۹۰» نباید صورت گیرد، زیرا تناسبی با کیفیت آنها ندارد، البته افزایش قیمت در این محصولات با تأیید شورای رقابت بوده است.

به گزارش مناقصه‌مزایده، فریدون‌احمدی با بیان این‌که مردم از کیفیت برخی خودروهای داخلی رضایت ندارند، اظهار داشت: خودروسازان بهتر است به جای افزایش قیمت در محصولا‌تشان، چاره‌‌ای برای بهبود کیفیت و نیز ارتقای میزان رضایتمندی مشتری بیندیشند.

نماینده مردم زنجان و طارم در مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: هرگونه افزایش قیمت در خودرو‌‌ها باید براساس ارتقای سطح کیفی آنها باشد که درباره پراید و تیبا این موضوع رعایت نشده و افزایش قیمت آنها که به تازگی اعلام شده، متناسب با کیفیت نیست.

نایب‌رییس کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی با انتقاد از بالا بودن قیمت خودروهای تولید داخل خاطرنشان کرد: با وجود این‌که بار‌‌ها به شرکت‌های خودروسازی درباره قیمت بالای محصولاتشان تذکر داده شده، اما تاکنون اجرایی نشده است.

قیمت خودرو نباید افزایش یابد

همچنین در باره نادرقاضی‌پور، عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی، با اشاره به افزایش قیمت برخی از محصولات سایپا، اظهار داشت: افزایش قیمت‌ برخی محصولات سایپا با چراغ سبز شورای رقابت بوده، زیرا در بحث قیمت‌گذاری محصولات خودروسازان، تنها شورای رقابت است که وظیفه اعمال نظر دارد.

عضو کمیسیون صنایع مجلس از ارایه گزارش بهبود کیفی خودرو هر ۶ ماه از سوی خودروسازان به مجلس خبر داد.

وی افزود: البته وظیفه نظارت بر کیفیت خودرو‌‌ها بر عهده کمیسیون صنایع و معادن است و در همین راستا قانونی را در مجلس به تصویب رساندیم که در بازه‌های ۶ ماهه گزارشی از کیفیت خودروهای تولیدی از سوی خودروسازان به مجلس تقدیم شود.

عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس با اشاره به این‌که قیمت خودرو نباید افزایش یابد، تصریح کرد: خودروسازان باید تلاش کنند تا با کاهش هزینه‌های اضافی، قیمت تمام شده محصولاتشان را برای مصرف‌کننده کاهش یا دست‌کم ثابت نگه دارند، البته یکی دیگر از دلایل افزایش قیمت خودرو که مستقیماً در قیمت تمام‌شده آن تأثیر می‌گذارد، ۹ درصد مالیات بر ارزش‌افزوده است که پرداخت آن بر عهده خریداران خودرو گذاشته شده که باید از سوی سیاست‌گذاران اقتصادی فکری به حال این موضوع و هزینه‌ای که به مردم تحمیل شده صورت گیرد.

قاضی‌پور با بیان این‌که یکی دیگر از ارکان خودروسازی که متأسفانه در بین خودروسازان ما کم‌تر به ‌آن توجه می‌شود، خدمات پس از فروش خودرو است، خاطرنشان کرد: خودرویی که در اختیار مشتری قرار می‌گیرد، باید دارای چند لیتر بنزین باشد تا خریدار خودرو برای جابه‌جایی آن از محل تحویل دچار مشکل نشود. همچنین باید قبل از تحویل خودرو به مشتری تمامی آزمایشات فنی خودرو از سوی خودروسازی انجام شود تا بتواند رضایت مشتری را جلب کند.

شورای رقابت به قیمت‌گذاری خودروهای وارداتی ورود پیدا نکرده

این در حالی است که رضا شیوا، رییس شورای رقابت معتقد است: شورای رقابت به قیمت‌گذاری خودروهای وارداتی ورود پیدا نکرده و متولی بررسی قیمت این خودرو‌‌ها وزارت صنعت است.

وی با بیان این‌که شورای رقابت داستان کهنه‌ای نیست، افزود: این شورا داستان نویی است چرا که اقدامات لازم را برای جلوگیری از بروز انحصار در بازار انجام می‌دهد. هر کجا که فعالیت‌ها ضد رقابتی باشد شورا ورود پیدا کرده و مسؤولیت خود را انجام می‌دهد. به همین دلیل هیچ‌کس نمی‌تواند به شورای رقابت بگوید وظیفه تو چیست. بلکه قانون وظیفه این شورا را مشخص کرده است.

رییس شورای رقابت تصریح کرد: کسانی که موافق انحصارگرایی هستند با رویکرد فعالیت شورای رقابت مخالفت می‌کنند.

وی در رابطه با این صحبت که با ۱۰هزار دلار می‌توان یک خودرو خوب در خارج از کشور خرید، گفت: بنده شک دارم که با ۱۰هزار دلار می‌شود یک خودرو خوب در خارج از کشور خرید.

 

شیوا با اعلام این‌که ما به هیچ عنوان موافق قیمت‌گذاری خودرو نیستیم، گفت: انحصار بازار باعث شده تا به قیمت‌گذاری تعدادی از خودرو‌‌ها ورود پیدا کرده و دستورالعمل آن را تهیه کنیم.