اعدام قاچاقچیان حذف نمی‌شود

قائم مقام دبیرکل ستاد مبارزه با موادمخدر اعدام قاچاقچیان حذف نمی‌شود قائم مقام دبیرکل ستاد مبارزه با مواد مخدر در نشست خبری با اصحاب رسانه آخرین مواضع ستاد مبارزه با موادمخدر را اعلام کرد. به گزارش فارس، علی‌مؤیدی در نشست خبری خود به موضوع حذف اعدام قاچاقچیان موادمخدر، توزیع موادمخدر دولتی، اظهارات اخیر دادستان کل […]

قائم مقام دبیرکل ستاد مبارزه با موادمخدر

اعدام قاچاقچیان حذف نمی‌شود

قائم مقام دبیرکل ستاد مبارزه با مواد مخدر در نشست خبری با اصحاب رسانه آخرین مواضع ستاد مبارزه با موادمخدر را اعلام کرد.

به گزارش فارس، علی‌مؤیدی در نشست خبری خود به موضوع حذف اعدام قاچاقچیان موادمخدر، توزیع موادمخدر دولتی، اظهارات اخیر دادستان کل کشور درباره عملکرد ستاد مبارزه با موادمخدر، اقدامات مقابله‌ای علیه قاچاقچیان، اختلاف شیوه با وزارت بهداشت و گلایه از وزارت رفاه اشاره کرد.

قائم مقام دبیرکل ستاد مبارزه با موادمخدر در پاسخ به سؤالی مبنی بر روند ورود تجهیزات مبارزه با موادمخدر و به ویژه استفاده از بادی اسکنر‌ها در فرودگاه‌های کشور گفت: یکی از مراکزی که می‌تواند در جلوگیری از موادمخدر به کشور تأثیر زیادی داشته باشد، فرودگاه‌هاست، به همین جهت تلاش می‌کنیم این سخت‌گیری‌ها را افزایش داده و موجبات آرامش کشور را فراهم کنیم، ضمن این‌که پلیس فرودگاه در این زمینه توفیقات خوبی داشته است.

وی در ادامه توضیحات خود در مورد سفر حجاج به عربستان و احتمال همراه داشتن موادمخدر و برخی قرص‌‌ها توسط آنها خاطرنشان‌کرد: به حجاج تأکید می‌کنم که نهایت هوشیاری و هوشمندی خود را به خرج داده و اجازه ندهند تا این‌که عنصری بخواهد چهره جمهوری‌اسلامی‌ایران را نزد دیگران مخدوش کند، لذا از حجاج انتظار داریم که مانع از رخ دادن چنین رویدادی شوند.

وی، درباره ورود به موضوع قانون‌گذاری مبارزه با موادمخدر که اخیراً در مجلس‌شورای‌اسلامی مطرح شده، گفت: چیزی به نام حذف اعدام در مجلس‌شورای‌اسلامی مطرح نبوده و وعظ نشده و بحث حذف اعدام اتفاق نخواهد افتاد.

وی در توضیح بیش‌تر این موضوع افزود: نمایندگان مجلس برای اصلاحات مجازات قاچاقچیان موادمخدر پیشنهاداتی را مطرح کرده‌اند تا کیفیت برخی بندهای مجازات افزایش یابد، لذا بیان حذف اعدام در رسانه‌ها مبنی بر حذف اعدام قاچاقچیان موضوعیت ندارد و اصولاً حذف اعدام رد شده و مردود است.

قائم مقام دبیرکل ستاد مبارزه با مواد مخدر تصریح‌کرد: در مجازات قاچاقچیان موادمخدر، اصلاحاتی صورت گرفته و مردم تصور نکنند که اعدام توزیع‌کنندگان موادمخدر در جمهوری اسلامی وجود ندارد.

وی درباره توزیع موادمخدر دولتی خاطرنشان‌کرد: طبق قوانین و مقررات کشور و عرصه بین‌الملل و شرایط ژئوپلتیک ایران و منطقه اجازه نخواهد داد که بتوانیم موادمخدر دولتی توزیع کنیم و این موضوع که توسط نمایندگان مجلس مطرح شده هم رد می‌شود، چرا که آنها فقط پیشنهاداتی را برای اصلاح روند درمان معتادین مطرح کرده‌اند.

مؤیدی گفت: برخی رسانه‌ها که اطلاعات کافی ندارند، بی‌محابا به بحث توزیع موادمخدر دولتی ورود کرده‌اند که چنین چیزی نه در ایران و نه در دیگر نقاط دنیا وجود ندارد، چرا که قوانین بین‌المللی به ما چنین اجازه‌ای را نمی‌دهد، لذا بهتر است نمایندگانی و برخی مسؤولان در بیان اظهارنظرات خود دقت کافی بکنند، چرا که به هیچ وجه رویکرد نظام جمهوری‌اسلامی‌ایران، توزیع موادمخدر دولتی نیست.

قائم مقام دبیرکل ستاد مبارزه با موادمخدر افزود: اعدام قاچاقچیان موادمخدر در جمهوری‌اسلامی‌ایران، حذف‌شدنی نیست و تنها در روند مجازات آنها اصلاحاتی صورت خواهد گرفت، ضمن این‌که اگر این موضوع در مجلس‌شورای‌اسلامی به تصویب برسد، در روند کار ما تأثیری نخواهد داشت.

قائم مقام دبیرکل ستاد مبارزه با مواد‌مخدر درباره میزان موفقیت استفاده از شربت تریاک برای درمان معتادان خاطرنشان‌کرد: این موضوع پروتکل جدیدی است که در کشورمان اتفاق افتاده و کارشناسان هم تأیید کرده‌اند که استفاده از شربت تریاک در درمان و بهبود معتادان مفید است، ضمن این‌که نمونه‌های زیادی هم وجود دارد که نشان‌دهنده میزان موفقیت استفاده از شربت تریاک در درمان معتادان است و منشأ موفقیت این موضوع هم توسط سازمان بهداشت جهانی تأیید شده است.

مؤیدی درباره موضوعات مطرح شده در کمیسیون حقوقی و قضایی مجلس مبنی بر قطع رابطه قاچاقچیان با معتادین گفت: موادمخدر در هیچ جای دنیا توزیع نمی‌شود، لذا باید بین موادمخدر و روانگردان تفاوت قائل شد، به‌طوری که تریاک، هروئین و کراک طبق قوانین بین‌المللی امکان توزیع توسط دولت‌‌ها را ندارد، اما قرص‌های روان‌گردان طبق شرایطی خاص که برای درمان و بهبود معتادان صورت می‌گیرد، می‌تواند به صورت کنترل‌شده توزیع شود.

وی درباره توانمندسازی دانش‌آموزان و اقدامات ستاد مبارزه با موادمخدر در این زمینه خاطرنشان‌کرد: توانمندسازی دانش‌آموزان را در سطح مدارس دوره‌های متوسط اول و دوم در سال ۹۵ انجام دادیم که البته تلاش داریم در سال جاری این کار را با عزم جدی‌تری دنبال کنیم.

وی گفت: ارزیابی ما از موضوع توانمندسازی دانش‌آموزان مثبت بوده و قطعاً آن را تعمیم و گسترش خواهیم داد و می‌کوشیم بحث پیشگیری را در آموزش مربیان، مدارس و دانش‌آموزان گسترش دهیم.

وی تأکیدکرد: از این‌که در عرصه مبارزه با موادمخدر در سال جاری التهاباتی در جامعه رخ داد که ناشی از برخی پیشنهادات مطرح شده در مجلس بوده و به بحث توزیع موادمخدر دولتی و حذف اعدام قاچاقچیان بازمی‌گردد، توانسته تبعات فراوانی را در جامعه ایجاد کند، به همین دلیل کارشناسان ستاد مبارزه با موادمخدر تلاش کرده‌اند تا با توضیحات فراوان و اطلاع‌رسانی زیاد، اظهارات غیرکارشناسی برخی نمایندگان و مسؤولین را اصلاح و ابعاد مختلف آن را برای جامعه تبیین کنند.

قائم مقام دبیرکل ستاد مبارزه با موادمخدر به ارایه گزارشی از اقدامات مقابله‌ای پرداخت و گفت: در سال ۸۸ تا ۹۱ تعداد ۶۵۸۸ درگیری مسلحانه با قاچاقچیان موادمخدر صورت گرفته که این میزان در سال ۹۲ تا ۹۵ به ۸۸۸۰ مورد رسیده که شاهد افزایش ۳۴ درصدی در این زمینه هستیم.

وی گفت: گروه‌ها و باندهای متلاشی‌شده هم نسبت به ۴ سال قبل شاهد رشد ۱۳٫۷ درصدی است، ضمن این‌که در زمینه کشته‌شدگان اشرار هم ۳۲ درصد شاهد کاهش هستیم.

قائم مقام دبیرکل ستاد مبارزه با موادمخدر افزود: ۲۵ درصد افزایش در زمینه سلاح‌های کشف شده از قاچاقچیان مواد‌مخدر داشته‌ایم و همچنین ۱۷۶ درصد هم در زمینه انهدام کارگاه‌های تولید موادمخدر و قرص‌های روانگردان افزایش رشد کشفیات داشته‌ایم.

وی با بیان این‌که در زمینه کشف انواع مواد مخدر ۱۵٫۲ درصد رشد حدفاصل سال‌های ۹۲ تا ۹۵ نسبت به سال‌های ۸۸ تا ۹۱ داشته‌ایم، گفت: در زمینه کشف شیشه ۴٫۷ درصد افزایش داشته‌ایم.

 

مؤیدی با بیان این‌که ۱۶۷۸ درصد شاهد افزایش کشفیات مواد پیش‌ساز بوده‌ایم، گفت: ۳۸ درصد رشد دستگیرشدگان موادمخدر افزایش داشته‌ایم، ضمن این‌که میانگین زندانیان موادمخدر و پیش‌ساز‌ها و روانگردان‌‌‌ها هم شامل رشد ۷ درصدی است.