همه باید به قانون احترام بگذاریم

همه باید به قانون احترام بگذاریم مجتبی قدیری نماینده مجلس‌شورای‌اسلامی در فرودگاه مهرآباد به راحتی بینی مأمور نیروی انتظامی را شکسته است و در توضیح عمل خود ادعا دارد، برای دفاع از ناموسش اقدام به این کار کرده است! این حرکت پیامد رسانه‌ای گسترده‌ای داشته است. حالا سؤال اینجاست آیا هر کسی اجازه دارد که […]

همه باید به قانون احترام بگذاریم

مجتبی قدیری

نماینده مجلس‌شورای‌اسلامی در فرودگاه مهرآباد به راحتی بینی مأمور نیروی انتظامی را شکسته است و در توضیح عمل خود ادعا دارد، برای دفاع از ناموسش اقدام به این کار کرده است! این حرکت پیامد رسانه‌ای گسترده‌ای داشته است. حالا سؤال اینجاست آیا هر کسی اجازه دارد که در دفاع از ناموسش به مأموران نیروی انتظامی، آن هم حین خدمت حمله کرده و با مأمور، برخورد فیزیکی کند؟ یا این حق فقط مخصوص این نمایندگان محترم مجلس است؟

اگر سخنان این نماینده درست باشد و مأمور نیروی انتظامی توهین به ناموس وی کرده باشد، باز هم عمل وی غیرقانونی است؟ یا این‌که این نماینده همچون افراد عادی جامعه برخورد کرده است؟

سؤال دیگر این است که، رسیدگی به این پرونده به چه صورت می‌باشد؟ این نماینده از مصونیت برخوردار است یا همچون یک فرد عادی محاکمه شده و مجازات می‌گردد؟

سؤالاتی که اگر بخواهیم در این خصوص مطرح کنیم، مثنوی هفتاد من کاغذ است و ما قصد نداریم با تخریب محیط‌زیست فقط سؤال بپرسیم.

ای کاش این نماینده محترم قبل از برخورد فیزیکی که در شأن یک فرد سیاسی نیست، قدری تأمل می‌کرد و اگر توهین هم صورت گرفته بود از طریق محاکم قضایی پیگیری می‌کرد و مأمور خاطی را به این صورت تنبیه می‌کرد. نه این‌که شخصاً و به صورت غیرقانونی تنبیه کند. ضمن آن‌که در کنار پیگیری پرونده خود، محاکم قضایی به راحتی می‌توانست از طریق نهادهای داخل خود نیروی انتظامی مثل بازرسی، حفاظت، ۱۹۷ و… این قضیه را پیگیری و از این طریق نیز مأمور خاطی را بیش‌تر تنبیه کند.

قطعاً در نیروی انتظامی، واحدهایی مثل بازرسی، عقیدتی، حفاظت و… به وجود آمده‌اند تا بر رفتار نیروی‌های خود نظارت کنند، این حرکت نماینده مجلس، وجود تمام این سیستم‌هایی که قطعاً نمایندگان پیش از وی برای این نیرو در قانون و اساس‌نامه نیروی انتظامی تدارک دیده‌اند را به سخره گرفته است.

این‌که قرار باشد در برابر حرکت اشتباه یک مأمور نیروی انتظامی نماینده مجلس که رکن قانون‌گذاری جامعه است بی‌قانونی کند، هزار بار بدتر از حرکت اشتباه آن مأمور است.

این حرکت نماینده مجلس نه تنها زیر پا گذاشتن قوانین مدون و مصوب یک جامعه در برخورد با یک تخلف است، بلکه پایه‌گذاری یک هنجارشکنی می‌باشد که هر مأموری از هر دستگاه یا نهادی تخلف کرد، هر کسی حق دارد خود شخصاً و راساً اقدام به تنبیه وی کند.

حالا سؤال اینجاست این نماینده محترم چگونه حدود این تنبیه را برای خود تفسیر کرده که به راحتی بینی فرد خاطی را شکسته است؟ چرا که در قوانین، مجازات باید برابر با جرم باشد و از آنجایی که قوانین این کشور بر مبنای فقه اسلامی نگارش شده، قطعاً برای چنین تخلفی چنین مجازاتی در نظر گرفته نشده است! یعنی اگر بخواهیم جرم نماینده محترم مجلس را نسبت به تخلف ناکرده مأمور در نظر بگیریم، باید بگوییم ایشان در برابر یک حرکت اشتباه چندین حرکت اشتباه انجام داده است.

قطعاً این نماینده محترم با این نوع برخورد غیرقانونی، در حوزه انتخابیه خود که از نفوذ بیش‌تری نیز برخوردار است؛ می‌تواند قانون‌شکنی‌های بیش‌تری داشته باشد، چرا که در کلان‌شهری مثل تهران وی در برابر کوچک‌‌ترین تخلف این چنین رفتار می‌کند.

شاید لازم باشد به این نماینده مجلس یادآور شد، مصونیت سیاسی یک نماینده برای بی‌قانونی و هنجارشکنی در جامعه نیست و تفسیر به رأی وی از این مهم اشتباه بوده است، چرا که هر کسی در هر جایگاه و مقامی در برابر قانون پاسخگو می‌باشد.

 

به جرأت می‌توان گفت این مأمور نیروی انتظامی تخلفی نکرده است، چرا که اگر تخلفی می‌کرد حتماً مقامات بالاتر این ارگان با او برخورد می‌کردند نه این‌که در حمایت از مأمور خاطی خود اقدام به شکایت نمایند. هر چه اتفاق افتاده باشد و هر کدام از دو طرف مقصر باشند، نکته اینجاست که باید به قانون پایبند باشند. فعلاً مأمور نیروی انتظامی از نماینده محترم مجلس بیش‌تر به قانون عمل کرده و نماینده محترم قانون‌شکن‌تر بوده است، امیدواریم برخورد مناسبی از سوی قوه قضاییه صورت گیرد، تا درس عبرتی برای وی و امثال وی باشد.