مناقصه ۱۷ میلیون یورویی دکل نفتی از آن یک شرکت دانش بنیان شد

    از نخستین دکل حفاری ۳۰۰۰ فورس پاور نفتی که به همت یکی از شرکت‌های دانش‌بنیان پارک علم و فن‌آوری خراسان و معاونت علمی و فن‌آوری ریاست جمهوری ساخته شده است، رونمایی شد. احمد جدیر، مدیرعامل شرکت مدیریت، تدارکات و ساخت توس، در حاشیه رونمایی از این دکل در جمع خبرنگاران عنوان کرد: این […]

 

 

از نخستین دکل حفاری ۳۰۰۰ فورس پاور نفتی که به همت یکی از شرکت‌های دانش‌بنیان پارک علم و فن‌آوری خراسان و معاونت علمی و فن‌آوری ریاست جمهوری ساخته شده است، رونمایی شد.

احمد جدیر، مدیرعامل شرکت مدیریت، تدارکات و ساخت توس، در حاشیه رونمایی از این دکل در جمع خبرنگاران عنوان کرد: این دکل برای نخستین بار در کشور ساخته شده و سنگین‌‌ترین نوع در مقیاس خود به شمار می‌رود.

به گزارش ایسنا، وی ادامه داد: تنها یک نمونه از این مدل دکل ۳۰۰۰ فورس پاور در کشور وجود دارد که کاملاً آمریکایی است. ما قرارداد ساخت این دکل را در یک مناقصه به دست آوردیم و طبق بررسی‌ها توانایی ساخت دکل حفاری به شکل صددرصدی را دارا هستیم.

جدیر تصریح کرد: قیمت مناقصه برای ساخت این دکل ۱۷ میلیون یورو بوده است.

همچنین پاک‌روان مدیر کنترل کیفیت شرکت مدیریت، تدارکات و ساخت توس با بیان این‌که تنها کشورهای آمریکا، ژاپن و چین سازنده این دکل هستند، گفت: ما به دانش فنی ساخت این دکل دست یافته‌ایم. نمونه خارجی این دکل‌ها تا ۶۰ میلیون یورو قیمت دارد که ما با نیمی از آن می‌توانیم مدل داخلی را تولید کنیم.

وی اضافه کرد: دکل‌های حفاری نفت به عنوان تجهیزات سنگین بالادستی به شمار می‌روند که کار حفاری و اکتشافات را انجام می‌دهند. ما توانایی ساخت تمام دکل با تجهیزات آن را در اختیار داریم اما این به‌کارفرما بستگی دارد که بخواهد کدام تجهیزات داخلی و کدام خارجی باشد.

این مقام مسؤول اظهار کرد: این دکل قرار است ۱۸ ماهه ساخته و تحویل داده شود.

به گزارش مناقصه‌مزایده، این درحالی است که سال گذشته فعالیت صنعت حفاری به میزان چشمگیری افزایش یافته بود. در نخستین روزهای سال جاری مدیرعامل شرکت ملی حفاری ایران از حفر ۱۸۸ حلقه چاه نفت و گاز به وسیله ناوگان این شرکت در سال ۱۳۹۴ در مناطق نفتخیز خشکی و دریایی کشور خبر داده بود که نسبت به سال پیش از آن ۲۸ حلقه بیشتر بود.

حیدر بهمنی مجموع طول حفاری انجام شده برای ۱۸۸ حلقه چاه را ۳۵۶ هزار و ۲۹۰ متر اعلام کرد.

وی گفته بود: شمار چاه‌های حفاری شده در این مدت ۲۸ حلقه نسبت به سال پیش از آن افزایش داشت که از این شمار، ۹۷ حلقه توسعه‌ای توصیفی، ۳ حلقه اکتشافی و ۸۸ حلقه تعمیری بود.

به گفته این مقام مسؤول، ۱۱۴ حلقه از این چاه‌ها در گستره عملیاتی شرکت ملی مناطق نفتخیز جنوب، ۱۵ حلقه در شرکت نفت مناطق مرکزی، ۱۶ حلقه در شرکت نفت فلات قاره، ۳۷ حلقه در شرکت مهندسی و توسعه نفت، یک حلقه در شرکت نفت گاز اروندان، دو حلقه به سفارش مدیریت اکتشاف شرکت ملی نفت ایران و ۳ حلقه به صورت پروژه‌ای حفر شد.

مدیرعامل شرکت ملی حفاری ایران بیان کرده بود: حفاری ۳۲ حلقه چاه در مدت پیش‌گفته، ۴۹۸ روز زودتر از برنامه تعریف شده از سوی شرکت‌های متقاضی به پایان رسید که از نظر تولیدی شدن زودهنگام چاه، ترخیص دکل و شتاب بخشی به اجرای پروژه‌های حفاری از ارزش اقتصادی بالایی برخوردار است.

بهمنی از انجام موفق ۸ هزار و ۳۸۹ مورد خدمات فنی و ویژه در سال ۱۳۹۴ توضیح داده بود: سیمان کاری و اسیدکاری چاه، لوله‌گذاری چاه، نصب آویزه، چاه پیمایی، تکمیل و آزمایش چاه، تعیین بهره دهی چاه، حفاری جهتدار، حفاری با هوا، تزریق نیتروژن، حفاری زیر فشار تعادل، لوله مغزی سیار و نمودارگیری درون چاهی و سطحی از خدماتی است که در این مدت همسو با عملیات حفاری از سوی این شرکت ارایه شد.

 

براساس آمار ارایه شده ۱۷۰ عملیات جابه‌جایی دکل‌های حفاری در مناطق خشکی در سال ۱۳۹۴ انجام شده است. با توجه به آمار و ارقام فوق الزام دستیابی به ساخت دکل‌های داخلی آن هم در شرایطی که این صنعت در حال رشد و پویایی است اهمیت مضاعفی پیدا می‌کند.