آغاز مرحله دوم طرح ملی تهیه و تدوین حساب‌های اقتصادی ICT

آغاز مرحله دوم طرح ملی تهیه و تدوین حساب‌های اقتصادی ICT مدیر کل و ناظر حساب‌های اقتصادی بخش ICT، با تأکید بر لزوم شفاف کردن آمار و اطلاعات اقتصادی بخش فاوا گفت: ‌طرح تهیه و تدوین حساب‌های اقتصادی بخش ICT، دستیابی به اهداف برنامه ۵ ساله توسعه را محقق می‌کند. به گزارش مناقصه‌مزایده به نقل […]

آغاز مرحله دوم طرح ملی تهیه و تدوین حساب‌های اقتصادی ICT

مدیر کل و ناظر حساب‌های اقتصادی بخش ICT، با تأکید بر لزوم شفاف کردن آمار و اطلاعات اقتصادی بخش فاوا گفت: ‌طرح تهیه و تدوین حساب‌های اقتصادی بخش ICT، دستیابی به اهداف برنامه ۵ ساله توسعه را محقق می‌کند.

به گزارش مناقصه‌مزایده به نقل از روابط‌عمومی وزارت ارتباطات؛ مجیدتوکل، مدیر کل و ناظر حساب‌های اقتصادی بخش ICT در خصوص ضرورت اجرای طرح تهیه و تدوین حساب‌های اقتصادی بخش ICT (حساب اقماری) براساس چارچوب حساب‌های ملی گفت: آمار و اطلاعات از عوامل مؤثر و ضروری برای تصمیم‌گیری‌های مدیریت است که برای تعیین خط مشی، تدوین راهبردها، برنامه‌ریزی، نظارت و هدایت برنامه‌ها مورد نیاز است. همچنین فعالان اقتصادی نیز در فرایند ارتقای جایگاه کشور در بازارهای جهانی، به داده‌های آماری صحیح نیازمندند.

وی ادامه‌داد: تلاش تمامی نهادهای اصلی متولی تولید آمار، همواره بر افزایش کمیت و ارتقای کیفیت آمار و اطلاعات معطوف بوده است و در این راستا وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات، به عنوان متولی بخش ارتباطات و فناوری اطلاعات کشور وظیفه مهمی در ارایه آمارهای صحیح در قالب گزارش‌های مشخص و جامع دارد تا در جهت ارتقای اثربخشی آمار گام بردارد؛ موجب افزایش سطح آگاهی مدیران ارشد به منظور تصمیم‌گیری‌های بهینه شود و همچنین چشم‌انداز واقعی را، جهت تهیه برنامه‌های عملیاتی نظیر برنامه‌های توسعه کشور، ارایه دهد.

 به گفته توکل، لازم است دفتر بررسی‌های اقتصادی برای بررسی وضعیت اقتصادی بخش با در دست داشتن بهترین و کامل‌ترین اطلاعات، شاخص‌های اقتصادی را تحلیل کند؛ چرا که در محاسبه سهم ارزش افزوده، سرمایه‌گذاری، موجودی سرمایه، سهم ICT در سبد هزینه خانوار، اشتغال، تعداد نیروی‌های کار متخصص ICT همواره مشکلاتی وجود داشته است که ناشی از عدم وجود یا نحوه ثبت و دسته‌بندی اطلاعات بوده است؛ لذا شفاف کردن آمار و اطلاعات اقتصادی بخش، از اهداف مهم این دفتر است.

 مدیرکل و ناظر حساب‌های اقتصادی بخش ICT تصریح‌کرد: در این خصوص برای دومین بار طرح تهیه و تدوین حساب‌های اقتصادی بخش ICT (حساب اقماری) براساس چارچوب حساب‌های ملی برای داده‌های سال ۱۳۹۵، با همکاری مرکز آمار ایران و سازمان فناوری اطلاعات اجرا می‌شود. این طرح به منظور دستیابی به اهداف تعیین شده در برنامه ۵ ساله توسعه کشور در حوزه ارتباطات و فناوری اطلاعات، در خصوص افزایش سهم بخش ICT در تولید ناخالص داخلی کشور و به تبع آن بهبود رشد اقتصادی، شناسایی میزان سهم بخش ICT در کلان اقتصاد، الزامی است. لازم به ذکر است در اولین اجرای این طرح در سال ۱۳۹۲، مقادیر شاخص‌های تعیین شده فقط به صورت ملی اندازه‌گیری شد و در مورد استان‌ها به تفکیک اطلاعاتی جمع‌آوری نشد.

وی درباره بازه زمانی و دامنه اجرایی این طرح گفت: این طرح از تاریخ ۲۲ آبان ماه سال ۱۳۹۵ آغازشده و تا پایان خرداد ماه سال ۱۳۹۷ ادامه دارد؛ دامنه اجرایی این طرح کشوری و استانی است و همکاری و نظارت ادارات کل ارتباطات و فناوری اطلاعات استان‌ها در این خصوص ضروری و مهم به نظر می‌رسد.

 

در فاز دوم این طرح با مراجعه به همه کارگاه‌ها در سطح استان‌ها شاخص‌های ۱۲ گانه فناوری اطلاعات و ارتباطات آنکتاد اندازه‌گیری می‌شود؛ هدف اصلی در این فاز برآورد ضریب نفوذ ارتباطات و فناوری اطلاعات در همه کسب و کارهای کشور است.