معاون وزیر نیرو:مشکل محدودیت آب برخی شهر‌ها همچنان پابرجاست

   معاون وزیر نیرو با اعلام این‌که سرمایه‌گذاران خارجی آماده فعالیت و اجرای پروژه‌های آبی کشور هستند، گفت: تا زمانی که طرح‌ها به اتمام نرسند، مشکل محدودیت آب برخی شهر‌ها رفع نمی‌شود. رحیم میدانی در گفت‌و‌گو با مهر درباره اقدامات وزارت نیرو برای رفع محدودیت منابع آب در برخی شهرهای کشور و همچنین خروج صد‌ها […]

 

 معاون وزیر نیرو با اعلام این‌که سرمایه‌گذاران خارجی آماده فعالیت و اجرای پروژه‌های آبی کشور هستند، گفت: تا زمانی که طرح‌ها به اتمام نرسند، مشکل محدودیت آب برخی شهر‌ها رفع نمی‌شود.

رحیم میدانی در گفت‌و‌گو با مهر درباره اقدامات وزارت نیرو برای رفع محدودیت منابع آب در برخی شهرهای کشور و همچنین خروج صد‌ها شهر از وضعیت تنش آبی گفت: شرایط نمی‌تواند بهتر شود تا زمانی که بتوانیم پروژه‌ها را انجام دهیم و به سرانجام برسانیم.

معاون وزیر نیرو در امور آب و آبفا با اشاره به اجرایی شدن برخی پروژه‌های تأمین آب در مناطقی از کشور مانند کنگان که ۱۰ هزار مترمکعب تأمین آب صورت گرفت، اظهار داشت: قبل از این‌که این پروژه راه بیفتد تأمین آب شهر کنگان به سد کوثر وابسته بود و نمی‌شد بیش از حدود ۱۲ هزار مترمکعب در روز آب برای این شهر تأمین کرد و ما منابع دیگری نیز نداشتیم.

میدانی خاطرنشان کرد: در حال حاضر ما برای بسیاری از شهرهای دیگر نیز باید طرح‌های آبرسانی را به سرانجام برسانیم. همچنین در روستا‌ها نیز باید پروژه‌هایی را اجرایی کنیم تا مشکل تأمین آب به صورت اساسی رفع شود.

این مقام مسؤول در وزارت نیرو ادامه داد: ما همچنین به دنبال اجرای برخی دیگر از طرح‌های آبرسانی مانند خط دوم انتقال آب از درودزن به شیراز هستیم که هنوز به بهره‌برداری نرسیده و ما در آن‌جا هنوز در نقطه سر به سر تولید و مصرف آب قرار داریم.

وی با تأکید بر این‌که سرمایه سنگینی برای اجرا و عملیاتی شدن پروژه‌ها مورد نیاز است گفت: برای اجرای پروژه آبرسانی از بهشت آباد به یزد، کرمان و اصفهان بین ۸ تا ۱۰ هزار میلیارد تومان پول مورد نیاز است. در سال ۹۴ مجموع اعتبارات پرداخت شده به طرح‌های آبرسانی ۱۲۰۰ میلیارد تومان بوده است.

به گفته میدانی، با این شرایط اگر همه بودجه وزارت نیرو نیز برای اجرای یک پروژه اختصاص یابد ۱۰ تا ۱۲ سال با قیمت‌های امروز زمان لازم است تا در نهایت بتوانیم طرح‌های فعلی را به بهره‌برداری برسانیم. بنابراین در زمانی که کمبود منابع داریم نمی‌دانیم که چگونه باید طرح‌ها را اجرایی کنیم.

معاون وزیر نیرو تأکید کرد: با این وجود، ما هر راهکاری را که فکر می‌کنیم می‌تواند پیشرفتی در اجرای پروژه‌ها ایجاد کند را دنبال می‌کنیم. ما در اسفندماه سال گذشته برای استفاده از مکانیزمی در برنامه پنجم توسعه، توانستیم به صورت قرضی به اندازه ۲۴۰۰ میلیارد تومان لوله آب خریداری کردیم که ۲۲۰۰ کیلومتر می‌شود.

این مقام مسؤول در وزارت نیرو اظهار داشت: این لوله‌ها برای طرح‌های آبرسانی مورد استفاده قرار می‌گیرند ولی لوله ساز تنها از طریق بودجه می‌تواند پول خود را بگیرد و راه دیگری نیست. در حال حاضر، خارجی‌ها مرتباً مذاکره می‌کنند و آماده سرمایه‌گذاری هستند و هیچ‌گونه مشکلی برای سرمایه‌گذاری ندارند.

 

میدانی افزود: مشکل سرمایه‌گذار نداریم و در حال حاضر تعداد بسیار بالایی سرمایه‌گذار آماده همکاری در طرح‌های صنعت آب و فاضلاب هستند. بنابراین اگر اقتصاد آب خودکفا باشد ما دستمان بازتر می‌شود و به سرمایه‌گذاران می‌گوییم بیایند طرح‌ها را انجام دهند و ما از محل فروش آب هزینه آن‌ها را می‌پردازیم.