سلامت VS امرار معاش

از صدای گاز موتور تا صدای ایست! سلامت VS امرار معاش مسعود طاهری موتور، وسیله‌ای که این روز‌ها بیش از همه صدایش چشم‌ها را خیره می‌کند. اگر تا دیروز شاهد ورود روزافزون و فله‌ای موتورسواران به کانون دود در تهران بودیم، امروز عزمی راسخ برای جلوگیری از ورود آنها به وجود آمده که شاید دست […]

از صدای گاز موتور تا صدای ایست!

سلامت VS امرار معاش

مسعود طاهری

موتور، وسیله‌ای که این روز‌ها بیش از همه صدایش چشم‌ها را خیره می‌کند.

اگر تا دیروز شاهد ورود روزافزون و فله‌ای موتورسواران به کانون دود در تهران بودیم، امروز عزمی راسخ برای جلوگیری از ورود آنها به وجود آمده که شاید دست موتورسواران کم‌تر روی گاز باشد.

براساس آخرین پژوهش‌های انجام شده، موتورسیکلت‌ها در تولید ۳۲ درصد از آلودگی شهر تهران نقش دارند و این در حالی است که هر موتور کاربراتوری ۸ برابر یک خودرو آلودگی ایجاد می‌کند. همچنین یک موتورسیکلت ۴ برابر یک خودرو آلودگی تولید می‌کند و عوارضی برای تردد هم نمی‌پردازد اما خودرویی که یک چهارم موتورسیکلت آلودگی دارد، عوارض طرح ترافیک می‌پردازد.

همین مسایل باعث شده تا بار‌ها طرح کنترل ورود موتور سیکلت‌ها به محدوه طرح ترافیک یا همان کانون دود در تهران به جریان بیفتد.

بر این اساس از صاحبان مرکب در تهران خواسته شده تا پایان مردادماه به سایت http: //motorcycle1396.tehran.ir مراجعه و اطلاعات خود و موتورشان را وارد کنند.

مسؤولان همچنین گفته‌اند که از اول شهریورماه بررسی اطلاعات راکبان موتور در دستور کار قرار می‌گیرد و در زمان اجرای طرح، مالکان و راکبانی که در مرحله اول نسبت به خوداظهاری ثبت نام نکرده باشند، پلاک آنها توسط دوربین‌‌ها ثبت و عوامل اجرایی نسبت به اعمال قانون اقدام می‌کنند. این در حالی است که سن موتور که براساس مصوبه هیأت دولت باید ۸ سال باشد و همچنین پرداخت عوارض و داشتن برگه معاینه فنی از الزامات موتورسیکلت‌هایی است که در این سامانه ثبت نام کرده‌اند.

اما این همه ماجرا نبود و خیلی از موتورسواران تهرانی از آغاز این طرح ابراز نگرانی می‌کنند. در واقع این اقدام در حالی به مرحله اجرا گذاشته می‌شود که اغلب موتورسواران در محدوده مرکزی شهر به ویژه در اطراف بازار بزرگ تهران مشغول باربری برای امرار معاش خود هستند. آنها معمولاً موتورهای دست چندم را با قیمت‌های نازل خریداری می‌کنند تا بتوانند با کم‌ترین سرمایه کاری برای خود داشته باشند. حال اگر این طرح اجرایی شود باید ۲۰ درصد از سهم طرح ترافیکی که برای خودرو‌ها وجود دارد را پرداخت کنند. براساس مصوبه شورای شهر تهران قیمت سالانه طرح ترافیک چیزی بیش از دو میلیون و ۱۰۰ هزار تومان است که ۲۰ درصد آن برابر با ۴۲۱ هزار تومان است و این یعنی زندگی سخت‌تر. حرف دل بسیاری از موتورسواران این است: شما که نتوانستید شغل مناسب برای ما ایجاد کنید، لااقل اجازه بدهید ما بارکشی و مسافرکشی خود را انجام دهیم.

اما بنا به گفته مسؤولان، عوارض ورود به محدوده طرح ترافیک که قرار است دارندگان موتورسیکلت‌‌ها پرداخت کنند کم‌تر از روزانه ۸۰۰ تومان است. موتورسوار در این طرح باید معاینه فنی بگیرد و موتورش به سن فرسودگی نرسیده باشد. بیش‌تر به نظر می‌رسد که این طرح بحث زیست‌محیطی و ترافیکی دارد.

بنا بر آمار‌ها تاکنون چیزی نزدیک به ۱۲ هزار نفر در این طرح شرکت کرده‌اند و امید است تا پایان مرداد تمام موتورسواران در این طرح شرکت کنند اما سؤال این است، در حالی که هنوز کارشناسان بر سر مؤثر بودن طرح ترافیک خودروهای شخصی برای کاهش ترافیک و آلودگی هوا اختلاف‌نظر دارند و معتقدند این طرح نتوانسته است تأثیر چندانی در وضعیت آلودگی هوا و ترافیک تهران داشته باشد، آیا می‌توان به موفق بودن طرح موتورسیکلت‌ها امیدوار بود.

 

حال باید منتظر ماند و دید که آیا مضرات ‌آلودگی هوا و آلودگی صوتی و صدمات جسمی و جانی مردم ارجحیت پیدا می‌کند یا اشتغال و کسب درآمد افراد مستضعفی که با موتورسیکلت‌ کار می‌کنند؟