قوانین دست و پاگیر گمرکی، بلای جان صنعت ترانزیت کالا

قوانین دست و پاگیر گمرکی، بلای جان صنعت ترانزیت کالا اکنون به دلیل موانع دولتی ایجادشده، کالاهای زیادی در بنادر و گمرک‌‌ها متوقف می‌شود و این موضوع باعث افزایش هزینه و بالا رفتن زمان ترانزیت کالا و در نتیجه سبب ایجاد درگیری‌های بسیاری بین شرکت‌های ایرانی و تجار خارجی می‌شود. ترانزیت مقوله‌ای درآمدزا است که […]

قوانین دست و پاگیر گمرکی، بلای جان صنعت ترانزیت کالا

اکنون به دلیل موانع دولتی ایجادشده، کالاهای زیادی در بنادر و گمرک‌‌ها متوقف می‌شود و این موضوع باعث افزایش هزینه و بالا رفتن زمان ترانزیت کالا و در نتیجه سبب ایجاد درگیری‌های بسیاری بین شرکت‌های ایرانی و تجار خارجی می‌شود. ترانزیت مقوله‌ای درآمدزا است که برای کشور اشتغال‌زایی می‌کند و همچنین ترانزیت می‌تواند به عنوان یک سفیر سیاسی و فرهنگی به کشورهای دیگر معرفی می‌شود.

ترانزیت و حمل‌ونقل کالا برای کشور ما به جهت قرارگرفتن در مسیر ترانزیت بین‌المللی و منطقه اوراسیا اهمیت زیادی دارد. ایران از مسیر آبی شمال به اقیانوس آرام و اطلس راه دارد و از جنوب به اقیانوس هند، همچنین کشور ما به جهت ذخایر نفت و گازی در جریان حمل‌ونقل و ترانزیت کالا، می‌تواند بسیار اثرگذار باشد. اما آنچه اهمیت دارد، سطح کیفیت ترانزیت در کشور است. به‌زعم کارشناسان ذی‌ربط مشکلات ترانزیتی در کشور ما کم نیست. در همین مورد نشستی در محل انجمن صنفی شرکت‌های حمل‌ونقل بین‌المللی خراسان‌رضوی برگزار شد که شرح آن در ادامه می‌آید.

تسهیل قوانین به نفع توسعه ترانزیت

به‌گزارش تین‌نیوز در خراسان‌رضوی، رییس هیأت‌مدیره انجمن صنفی شرکت‌های حمل‌ونقل بین‌المللی خراسان‌رضوی، روز گذشته در نشست خبری که با خبرنگاران برخی از رسانه‌ها برگزار شد، درباره مشکلات ترانزیت کشور گفت: هم‌اکنون به دلیل موانع دولتی ایجادشده، کالاهای زیادی در بنادر و گمرک‌‌ها متوقف می‌شود و این موضوع باعث افزایش هزینه و بالا رفتن زمان ترانزیت کالا و در نتیجه سبب ایجاد درگیری‌های بسیاری بین شرکت‌های ایرانی و تجار خارجی می‌شود. احمدزمانیان با بیان این‌که دولت‌‌ها در جذب تجار خارجی و تقویت ترانزیت هیچ نقشی نداشته‌اند و تمام اتفاقات روی‌داده در این زمینه مرهون تلاش شرکت‌های حمل‌ونقل است، افزود: دولت باید برای کمک در این زمینه و آماده‌سازی بستر فعالیت و توسعه ترانزیت، قوانین را تسهیل کند اما متأسفانه مشکلات ترانزیت روز به‌روز بیش‌تر می‌شود؛ در حوزه گمرکی نیز موانع جدیدتری ایجاد شده است.

زمانیان با اشاره به دخالت ۱۶ سازمان در کار حمل‌ونقل بین‌المللی، این موضوع را یکی از مشکلات این بخش دانست و افزود: بخشنامه‌های بی‌موردی که در این زمینه وجود دارد و نداشتن یک متولی مشخص، تنها دو مورد از مشکلات ما در این عرصه است. زمانیان افزود: چگونه می‌توانیم قبول کنیم با وجود این رکود، مالیات عملکرد شرکت‌های ترانزیت را بیش از ۹۵ درصد و به صورت علی‌الرأس محاسبه کنند؟! مالیات، حق دولت است ولی باید عدالت مالیاتی نیز اجرا شود. اگر مالیات‌ها اصلاح نشود، بسیاری از شرکت‌ها تعطیل خواهند شد.

احمدزمانیان اضافه‌کرد: ذکر این نکته مهم است که بدانیم در ۴ ماه اول امسال ۳ میلیون و ۷۱ هزار تن کالا از بخش جاده از کشور ترانزیت شده است که نسبت به ۴ ماه سال گذشته ۱۵٫۳ درصد افزایش داشته است.

رییس هیأت مدیره انجمن صنفی شرکت‌های حمل‌ونقل بین‌المللی خراسان رضوی ادامه داد: در ۴ ماهه نخست سال جاری، کل کالاهایی که در داخل کشور ترانزیت شده، ۱۱٫۵ میلیون تن بوده که حدود ۷ میلیون و ۸۰۰ هزار تن از این مقدار از طریق جاده و مابقی از طریق ریل ترانزیت شده است.

زمانیان، خواسته اصلی ترانزیت بین‌المللی و شرکت‌های حمل‌ونقل را پویایی و افزایش سقف حجم ترانزیت عنوان‌کرد و گفت: صادرات و واردات در اولویت حمل‌ونقل قرار گرفته است.

وی افزود: ترانزیت مقوله‌ای درآمدزا ست که برای کشور اشتغال‌زایی می‌کند و همچنین ترانزیت می‌تواند به عنوان یک سفیر سیاسی و فرهنگی به کشورهای دیگر معرفی می‌شود.

زمانیان گفت: مسأله ترانزیت در کشور ما علی‌رغم رکود اقتصادی که در سال‌های ۹۴ و ۹۵ مشاهده کردیم، فراز و نشیب‌های بسیاری داشته که بخشی از آن برای کشور افغانستان به مسایل بین این کشور و پاکستان بازمی‌گردد. وی با بیان این‌که ترانزیت ما در کشورهای آسیای میانه مخصوصاً ترکمنستان با مشکلاتی روبه‌رو بوده افزود: در حوزه نقل‌وانتقالات، بخش ریلی بر حمل‌ونقل جاده‌ای سبقت گرفته است ولی آمار آن افزایش پیدا نکرده و در حال حاضر بخشی از کالاهای ترانزیتی به کشورهای آسیای میانه از طریق ریل جابه‌جا می‌شود.

احمدی ضمن بیان این مطلب که تلاش ما بر این است که بتوانیم جذب بیش‌تری را از طریق مشتریان خارجی برای عبور کالاهای خود در ایران داشته باشیم، خاطرنشان‌کرد: در کنار تلاش‌هایی که انجام می‌دهیم و با توجه به سرمایه‌گذاری‌های بسیار و اشتغال‌زایی‌های شکل گرفته، متأسفانه مشکلات و موانع زیادی سد راه ما قرار گرفته که این موارد باعث شده در مقوله ترانزیت نتوانیم تعهداتی را که نسبت به صاحبان کالا خارجی داشته‌ایم را به موقع انجام دهیم.

رییس هیأت مدیره انجمن صنفی شرکت‌های حمل‌ونقل بین‌المللی خراسان‌رضوی با بیان این‌که میزان ترانزیت در سال ۹۵ نسبت به سال‌های قبل نیز کاهش داشته است، خاطرنشان‌کرد: با توجه به این‌که ما از نظر دسترسی به آب‌های آزاد و قرار گرفتن در کنار کشورهای همسایه و نیاز آنها به واردات کالا در موقعیت خوبی قرار داریم، باید برنامه‌ریزی درستی داشته باشد تا میزان ترانزیت کالا به حدود ۲۵ میلیون تن برسد.

زمانیان با اعلام این مطلب که استان ما در یک مسیر ترانزیتی بسیار خوبی قرار گرفته و از این جهت استان ما یکی از قطب‌های ترانزیت کشور است، گفت: حدود ۲۳۰ شرکت حمل‌ونقل در استان ما فعالیت دارد و بعد از تهران بیش‌ترین شرکت‌های حمل‌ونقل در استان ما قرار گرفته است که این موارد نشان‌دهنده آن است که استان خراسان‌رضوی پتانسیل بسیار بالایی برای حمل‌ونقل دارد. همچنین مدیران شرکت‌های حمل‌ونقل استان ارتباطات بسیار خوبی با تجار خارجی برقرار کرده و تاجران را قانع کردند که کالاهای خود را از طریق ایران ترانزیت کنند.

نگاه امنیتی باید برداشته شود

محمد امین از اعضای هیأت ‌مدیره انجمن صنفی شرکت‌های حمل‌ونقل بین‌المللی خراسان‌رضوی نیز نگاه امنیتی دولتی‌‌ها به ترانزیت، به‌منظور جلوگیری از قاچاق و همچنین وجود قوانین دست و پاگیر گمرکی را بزرگ‌‌ترین مشکل این صنعت دانست.

امنیت مطلوب، سرعت بالا و پایین بودن هزینه‌ها

اُمتی، نایب‌رییس هیأت‌مدیره انجمن نیز درباره میزان بالای مراوده‌های ترانزیتی بین ایران و افغانستان گفت: ۳ دلیل مهم منجر به افزایش مراودات ایران و افغانستان شده است که امنیت مطلوب ایران، سرعت بالا و پایین بودن هزینه‌ها از امتیازات اصلی این رویداد است.

وی اضافه‌کرد: متأسفانه اخیراً برخی از این امتیازات مخدوش شده و دلیل آن هم دست و پاگیر بودن قوانین داخلی ما است که سرعت را کاهش و هزینه حمل‌ونقل را افزایش داده است. اُمتی افزود: ما فرصت‌های زیادی برای گسترش صنعت ترانزیت کشور داشته‌ایم ولی به دلیل اعمال سلیقه‌ها، همه این فرصت‌‌ها تاکنون سوخته است.

کاهش مالیات، راهکار رهایی از رکود

آقای دشتی، یکی از اعضای هیأت‌مدیره به بحث اخذ مالیات از سوی شرکت‌های حمل‌ونقل جاده‌ای پرداخت و گفت: به‌دلیل مشکلاتی که در چند سال اخیر پیش‌آمده، اقتصاد ما در شرایط رکود است. در همه جای دنیا در چنین شرایطی، یکی از راه‌های خروج از این رکود که دولت‌‌ها در پیش می‌گیرند، کاهش مالیات‌هاست. از طرفی ما طبق قانون به‌دلیل بحث صادرات از پرداخت مالیات، معاف هستیم ولی تاکنون هیچ زمانی نتوانسته‌ایم از این معافیت استفاده کنیم.

ضعف اینترنتی باید از بین برود

ابراهیم‌عطایی، یکی دیگر از اعضای هیأت‌مدیره انجمن در این‌باره گفت: براساس طرح جامع گمرک هوشمند، قرار بود مدت‌زمان ترخیص کالا از یک روز کامل به ۲۰ دقیقه کاهش پیدا کند ولی متأسفانه به دلیل ضعف مسایل زیرساختی و اینترنتی، کاری که در گذشته یک روزه انجام می‌شد، الان برخی اوقات حتی تا ۵ روز هم طول می‌کشد که سبب ایجاد تأخیر و از دست دادن بازار می‌شود.

تفسیر به رأی در مورد ترانزیت ممنوع

 

نوریان، یکی دیگر از اعضای هیأت‌مدیره گفت: ترانزیت بین‌المللی استان مانند مریضی است که روزهای آخر مریضی، در حال احتضار است و ترانزیت بین‌المللی به خاطر این‌که به آیین‌نامه سلامت و روان‌سازی حمل‌ونقل ترانزیتی تفسیر به رأی می‌شود و یا با دید شخصی به مصوبات آن توجه می‌شود، با بیش‌ترین مشکل در بخش دولتی روبه‌رو است.