طرحهای پیشنهادی میادین نفتی سرنوشت مناقصه‌گران را مشخص می‌کند

شرط شرکت نفت برای حضور شل در دو مناقصه نفتی  طرحهای پیشنهادی میادین نفتی سرنوشت مناقصه‌گران  را مشخص می‌کند گروه انرژی- سرنوشت حضور مناقصه‌گران در بازار نفت ایرانبا طرح‌های توسعه‌ای میادین نفتی و گازی‌شان در هم تنیده شده است. پیش‌تر مقامات نفتی ایران در خصوص لزوم ارایه مطالعات میادین نفتی تأکید کرده بودند، بدین‌ترتیب با […]

شرط شرکت نفت برای حضور شل در دو مناقصه نفتی

 طرحهای پیشنهادی میادین نفتی سرنوشت مناقصه‌گران  را مشخص می‌کند

گروه انرژی- سرنوشت حضور مناقصه‌گران در بازار نفت ایرانبا طرح‌های توسعه‌ای میادین نفتی و گازی‌شان در هم تنیده شده است. پیشتر مقامات نفتی ایران در خصوص لزوم ارایه مطالعات میادین نفتی تأکید کرده بودند، بدین‌ترتیب با توجه به اهمیت این موضوع و گره خوردن سرنوشت برگزاری مناقصات با بررسی گزارش‌های مذکور پیش‌بینی می‌شود تا احتمال ایجاد کنسرسیوم مشترک نفتی نیز شکل بگیرد. کسنرسیومی که کار خود را باید با حضور شرکت‌های ایرانی استارت بزند.

دو میدان نفتی آزادگان و یادآوران که در صدر لیست مناقصات قرار گرفته‌اند در انتظار برگزاری مناقصه خود به سر می‌برند. قرار بود شرکت‌های متقاضی پس از امضای تفاهمنامه‌ها، طی یک بازه زمانی ۴-۶ ماهه، نتایج مطالعات خود را به‌کارفرمای پروژه‌ها –شرکت ملی نفت ایران- ارایه کنند. علاوه بر آن باید در توسعه میادین نفتی، شرکت‌ها برنامه‌های خود برای افزایش ضریب بازیافت از میدان را ارایه دهند. در همین راستا و براساس اعلام وزارت نفت، شرکت انگلیسی- هلندی رویال داچ‌شل در کم‌تر از ۸ ماه از زمان امضای تفاهمنامه همکاری مطالعاتی با شرکت ملی نفت ایران، طرح توسعه میدان‌های آزادگان و یادآوران را ارایه داد.

این تفاهمنامه مطالعاتی در تاریخ ۱۷ آذرماه سال ۹۵ مابین شرکت ملی نفت ایران و شرکت شل جهت مطالعه فنی و تخصصی میادین نفتی آزادگان، یادآوران و میدان گازی کیش امضا شده است که پیرو این تفاهمنامه اطلاعات لازم به شرکت شل به منظور مطالعه این میادین داده شده و با برگزاری جلسات متعدد فنی و مدیریتی، این شرکت توانست طرح جامع مطالعاتی خود را به شرکت متن ارایه کند.

پس از ارزیابی این گزارش‌ها در سطح شرکت ملی نفت ایران، نسبت به ادامه مذاکرات و مشارکت آن شرکت در روند مناقصات این دو میدان تصمیم‌گیری خواهد شد. شرکت شل همچنین طرح مطالعاتی خود را در مورد میدان گازی کیش به شرکت مهندسی و توسعه نفت ارایه داده است.

پیشتر مقامات نفتی در خصوص لزوم ارایه مطالعات میادین نفتی تأکید کرده بودند، بدین‌ترتیب با گره خوردن سرنوشت برگزاری مناقصات و با بررسی گزارش‌های مذکور پیش‌بینی می‌شود تا احتمال ایجاد کنسرسیوم مشترک نفتی نیز شکل بگیرد. کسنرسیومی که کار خود را باید با حضور شرکت‌های ایرانی استارت بزند.

مدیرعامل شرکت مهندسی و توسعه نفت ایران (متن) در همان بحبوحه پا پیش گذاشتن شرکت‌هایی همچون شل، توتال، اینپکس برای توسعه آزادگان گفته بود: پس از دریافت نتایج مطالعات شرکت‌ها، نسبت به برگزاری مناقصه بین‌المللی به منظور توسعه میدان آزادگان اقدام می‌کنیم.

 

بدین‌ترتیب کارفرمای مگا پروژه‌های نفتی بین‌المللی ایران پس از جمع‌بندی مطالعات انجام گرفته، درباره رقم و حجم بار مالی توسعه میادین نفتی مذکور اظهار نظر می‌کند. در کنار بررسی برنامه‌های ارایه شده نیز برای افزایش ضریب بازیافت مجموعه شرکت‌های خارجی علاقه‌مند در توسعه آزادگان و یادآوران، شریک ایرانی خود را انتخاب می‌کنند. با چیده شدن قطعات درهم ریخته پازل مناقصات در جای مناسب خود، چرخ‌های توسعه میادین روی ریل خواهد افتاد.