ادامه واردات برنج آمریکایی با وجود ممنوعیت

  در سال گذشته علی‌رغم دستور وزیر صنعت، معدن و تجارت مبنی بر ممنوعیت ۲۲۷ قلم کالای مصرفی از آمریکا، ۲۹ هزار تن برنج به ارزش ۳۴ میلیون دلار از این کشور وارد شده که سهمی معادل ۴ درصد در بازار برنج وارداتی داشت و ۴ برابر بیش‌تر از سال ۱۳۹۳ شده است. به گزارش […]

 

در سال گذشته علی‌رغم دستور وزیر صنعت، معدن و تجارت مبنی بر ممنوعیت ۲۲۷ قلم کالای مصرفی از آمریکا، ۲۹ هزار تن برنج به ارزش ۳۴ میلیون دلار از این کشور وارد شده که سهمی معادل ۴ درصد در بازار برنج وارداتی داشت و ۴ برابر بیش‌تر از سال ۱۳۹۳ شده است.

به گزارش ایسنا، اواخر آذر سال گذشته سازمان توسعه تجارت طی بخشنامه‌ای جدید واردات ۲۲۷ قلم کالای مصرفی از آمریکا را ممنوع اعلام کرد که بر این اساس، محصولات خوراکی مانند چای، برنج، سس، سرکه، نمک، انواع آدامس، آب معدنی، آب گازدار و… نیز در میان این محصولات ممنوع‌الورود وجود داشت.

اما علی‌رغم این ممنوعیت که براساس دستور محمدرضا نعمت‌زاده اعلام شد، بر اساس آمار گمرک طی سال گذشته و حدود ۴ ماهه پایانی سال که واردات برنج آزاد شد بیش از ۲۹ هزار تن برنج به ارزش ۳۴ میلیون دلار از آمریکا وارد شده که در میان ۷۴۰ هزار تن برنج وارداتی پارسال سهمی معادل ۴ درصد در بازار ایران را به خود اختصاص داد.

در سال گذشته آمریکا ۲۴۰ تن برنج به تاجران ایرانی فروخته بود که سهمی کم‌تر از یک درصد در بازار ایران داشت اما در سال گذشته به ۴ برابر نسبت به سال ۱۳۹۳ افزایش یافت.

 

البته بازار برنج در سال گذشته متفاوت از سال‌های قبل از آن بود، چرا که نه تنها قانون ممنوع‌الورودی وزارت جهاد کشاورزی برای این محصول در فصل برداشت اعمال شد بلکه میزان واردات آن با حدود ۴۰ درصد و سهم هندی‌‌ها از بازار برنج ایران با بیش از ۲۰ درصد کاهش روبه‌رو شد و ارزش برنج‌های وارداتی با کاهش بیش‌تری همراه بود و به کم‌تر از نصف سال ۱۳۹۳ رسید.