توقف ساخت آزادراه چرمشهر ورامین به قزوین توسط پیمانکار تا پایان کار باستان‌شناسی

  «ادامه‌ ساخت آزاد راه چرمشهر ورامین به قزوین تا پایان مطالعات فرهنگی و باستان‌شناسی پژوهشگده باستان‌شناسی متوقف خواهد شد.» به گزارش ایسنا، حداقل یک سال پیش لودر‌ها با هدف ایجاد یک آزادراه از میان دشت‌های تاریخی «ورامین، ری، ساوجبلاغ و قزوین»، جایی‌ که چرمشهر ورامین را به آبیک قزوین متصل می‌کند، کار خود را […]

 

«ادامه‌ ساخت آزاد راه چرمشهر ورامین به قزوین تا پایان مطالعات فرهنگی و باستان‌شناسی پژوهشگده باستان‌شناسی متوقف خواهد شد.»

به گزارش ایسنا، حداقل یک سال پیش لودر‌ها با هدف ایجاد یک آزادراه از میان دشت‌های تاریخی «ورامین، ری، ساوجبلاغ و قزوین»، جایی‌ که چرمشهر ورامین را به آبیک قزوین متصل می‌کند، کار خود را آغاز کرد که در این میان احتمال نابودی بخش زیادی از فلات پیش از تاریخ ایران وجود دارد.

اتفاقی که گفته می‌شد بدون استعلام از میراث فرهنگی انجام شده و با پیگیری‌های رسانه‌ها در اواخر سال گذشته عباس آخوندی، وزیر راه و شهرسازی، نظرش را در چند جمله کوتاه اعلام کرد: «از پروژه اطلاع ندارم، میراث با ما مکاتبه نکرده است. اگر با ما مکاتبه کنند، با کمال افتخار رسیدگی می‌کنیم و حتماً تدابیر لازم اتخاذ می‌شود.»

در همان زمان، محمد سعیدی ایزدی، معاون وزیر راه و شهرسازی  نیز در این زمینه اظهار کرد: من موظف شدم موضوع را بررسی و پیگیری کنم که نتیجه را به اطلاع رسانه‌ها خواهم رساند.

همچنین سیدمحمد بهشتی، رییس پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری نیز در اوایل بهمن در نامه‌ای به مدیرعامل شرکت تهران گسترش بر ضرورت مطالعات باستان‌شناسی در مسیر این آزادراه تأکید کرده بود.

از سوی دیگر، معاونت ساخت و توسعه آزادراه‌های شرکت مادرتخصصی ساخت توسعه زیربناهای حمل و نقل کشور وابسته به وزارت راه در ۲۵ اسفند سال گذشته و در نامه‌ای به مدیریت مستقل آزادراه کنارگذر جنوبی تهران خواستار مطالعات فرهنگی – تاریخی و مستندسازی میراث فرهنگی تحت نظارت پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری شد.

و حالا با گذشت این مدت، بالاخره نشستی در دفتر رییس پژوهشکده باستان‌شناسی و با حضور نمایندگان پیمانکار و چند تن از باستان‌شناسان و مدیران پژوهشگاه تشکیل شد تا راه‌های همکاری بین دوطرف برای انجام مطالعات باستان‌شناسی در این محوطه‌ بزرگ تاریخی بررسی شود.

در این جلسه مقرر شد تا «نمایندگان پیمانکار ساخت آزادراه چرمشهر ورامین به قزوین، ساخت این آزادراه را تا پایان کار مطالعات فرهنگی و باستان‌شناسی متوقف کنند.»

براساس این توافق مطالعات باستان‌شناسی مرحله‌ای خواهد بود و پس از مطالعه و بررسی هر قطعه از آزادراه عملیات ساخت در آن ادامه خواهد یافت.

 

طول این آزادراه که از استان‌های تهران، مرکزی، البرز و قزوین می‌گذرد در ابتدا قرار بود ۲۲۴ کیلومتر باشد که به ۱۵۶ کیلومتر کاهش یافته است. مساحت محدوده مورد بررسی ۲۴۵۰۰ هکتار، محیط محدوده ۳۲۵ کیلومتر و عرض آن یک کیلومتر خواهد بود.