قطعات چینی خودرو، اولین کالای وارداتی به کشور

  چین، کشور اول صادرکننده کالا به ایران و قطعات چینی خودرو نیز اولین کالای وارداتی به کشور است؛ به گونه‌ای که سال گذشته ۱۶۰۰ میلیارد تومان قطعات چینی خودرو به ایران وارد شده که محصول اول وارداتی به کشور محسوب می‌شود. به گزارش ایسنا، آمار سالانه مربوط به تجارت خارجی در سال گذشته نشان […]

 

چین، کشور اول صادرکننده کالا به ایران و قطعات چینی خودرو نیز اولین کالای وارداتی به کشور است؛ به گونه‌ای که سال گذشته ۱۶۰۰ میلیارد تومان قطعات چینی خودرو به ایران وارد شده که محصول اول وارداتی به کشور محسوب می‌شود.

به گزارش ایسنا، آمار سالانه مربوط به تجارت خارجی در سال گذشته نشان می‌دهد که ۱۰ قلم کالای وارداتی اول به تفکیک کشورهای صادرکننده با رقم ۴٫۳ میلیارد دلاری، حدود ۱۰ درصد از کل واردات کشور را تشکیل می‌دهد.

در بین ۱۰ قلم اول کالای وارداتی به تفکیک کشور و به لحاظ ارزش دلاری، دو گروه کالا با مجموع ارزش ۱٫۰۶ میلیارد دلار از چین، سه گروه کالا با مجموع ارزش ۱٫۲میلیارد دلار از سوئیس، دو گروه کالا با مجموع ارزش ۷۶۸ میلیون دلار از امارات متحده عربی، یک گروه کالا به ارزش ۴۶۷ میلیون دلار از کره جنوبی، یک گروه کالا به ارزش ۴۴۵ میلیون دلار از هند و یک گروه کالا به ارزش ۲۹۱ میلیون دلار از هلند قرار دارد.

سوئیس و چین دو عضو باشگاه نیم میلیارد دلاری واردات به ایران

صدر جدول وارداتی از شرکای تجاری ایران به قطعات منفصله جهت تولید اتومبیل‌های سواری با داخلی‌سازی بین ۱۴ تا ۳۰ درصد تعلق دارد که این قطعات توسط تجار ایرانی از کشور چین به ایران وارد می‌شوند که در سال گذشته ارزش واردات این محصولات به بیش از ۱۶۰۰ میلیارد تومان معادل ۵۴۶ میلیون دلار رسید.

دومین کالای وارداتی پرارزش سال گذشته، سایر ماشین‌آلات و دستگاه‌های به هم فشردن، شکل دادن یا قالب‌گیری سوخت‌های معدنی جامد، خمیرهای سرامیکی وسایر محصولات معدنی از کشور چین بود که ارزش معادل به ۵۱۴ میلیون دلار داشت. همچنین، ذرت دامی سوئیسی سومین کالای با ارزش سال ۱۳۹۴ با ارزش بیش از ۵۰۵ میلیون دلار بود که آخرین محصول وارداتی بالای ۵۰۰ میلیون دلار گذشته نیز نام گرفت.

 

نمایشگرهای LCD و LED کره‌ای با ارزش ۴۶۷ میلیون دلار، برنج هندی با ارزش ۴۴۵ میلیون دلار، لوبیای سویای سوئیسی با ارزش ۴۳۸ میلیون دلار، خودروهای وارداتی با حجم موتور ۱۵۰۰ تا ۲۰۰۰ سی‌سی از مبدأ امارات به ارزش ۳۹۹٫۶ میلیون دلار، خودرو‌های وارداتی با حجم موتور ۲۰۰۰ تا ۲۵۰۰ سی‌سی از مبدأ امارات به ارزش ۳۶۲ میلیارد دلار، ذرت دامی هلندی به ارزش ۲۹۱ میلیارد دلار وکنجاله و سایر آخالک‌های جامد و گلوله‌هایی که از روغن سویا به دست می‌آید از مبدأ سوئیس به ارزش ۲۶۰ میلیون دلار دیگر محصولات ۱۰‌گانه اول وارداتی به تفکیک صادرکنندگان به کشور به شمار می‌روند.