واردات، صنعت تایرسازی را تهدید میکند لاستیک خودرو از نمونه اقلامی است که با بالا رفتن ضریب مسافرتها در فصل تابستان، میزان تقاضای آن نیز افزایش مییابد اما در طول سالیان اخیر این قاعده نانوشته تحتالشعاعِ رکود حاکم بر بازار قرار گرفته است. به گزارش باشگاه خبرنگاران، فصل تابستان در میان ایرانیان به ایام مسافرت […]
واردات، صنعت تایرسازی را تهدید میکند
لاستیک خودرو از نمونه اقلامی است که با بالا رفتن ضریب مسافرتها در فصل تابستان، میزان تقاضای آن نیز افزایش مییابد اما در طول سالیان اخیر این قاعده نانوشته تحتالشعاعِ رکود حاکم بر بازار قرار گرفته است.
به گزارش باشگاه خبرنگاران، فصل تابستان در میان ایرانیان به ایام مسافرت شهره است، رویهای که تعطیلی مدارس نیز در آن بیتأثیر نیست.
با عنایت به مسافرت بسیاری از خانوارهای ایرانی با وسایل نقلیه شخصی، بازار قطعات خودرو و لوازم یدکی و اقلامی همچون لاستیک و تایر در چنین ایامی گرم میشود که البته این تجربه در سالهای اخیر آنچنان که انتظار میرفت، تکرار نشده است.
حشمتا…محمدی یکی از فعالان حوزه تولید لاستیک با اشاره به نقش لاستیک در حرکت و تردد ایمن خودرو، اظهارداشت: با چنین اوصافی، قاعدتاً با بالا رفتن ضریب مسافرتها، میزان خرید لاستیک نیز افزایش مییابد، اما متأسفانه در مقام عمل شاهد حصول این قاعده منطقی نیستیم و ضریب فروش لاستیک در کارخانهها، مراکز توزیعکننده عمده و فروشندگان خرد به شدت اُفت کرده است.
وی افزود: به نظر میرسد، کاهش قدرت خرید مردم و مشکلات اقتصادی، اصلیترین عامل این اُفت و کاهش تقاضا است و وضعیت به جایی رسیده که متأسفانه در بسیاری از موارد، لاستیک خودرو، عملاً مُستَهلَک و فاقد استاندارد و ایمنی لازم است، اما مالکان خودرو همچنان بر ادامه استفاده از آن اصرار میورزند.
محمدی گفت: رکود حاکم بر بازار آنچنان عمیق است که بسیاری از مردم، لاستیک خودرو و تهیه آن را به عنوان اولویتی جدی و اساسی مدنظر قرار نمیدهند و به طبع در چنین شرایطی ادامه حیات کارخانههای تولید لاستیک سخت و دشوار خواهد بود.
۴۰ درصد از نیاز بازار بهواسطه لاستیکهای وارداتی تأمین میشود
حسینیعقوبی، یکی از توزیعکنندگان عمده لاستیک در استان البرز با اشاره به ارتقای کیفی لاستیکهای ایرانی در سالهای اخیر عنوانکرد: فناوری و رشد تکنولوژیک تولید لاستیک در کشور با پیشرفت قابل توجهی همراه شده و به واقع در بسیاری از موارد لاستیکهای ایرانی داخلی، کیفیتی همسان با برندهای صاحب نام جهانی دارند و اگر نگوییم فراتر از آن، اما قطعاً تفاوت جدی و معنادارِ کیِفی، میان تولیدات خارجی و تولیدات داخلی، احساس نمیشود.
یعقوبی گفت: با این وجود، برخی از گزارشها و اخبار منعکس شده در رسانهها، مؤید این واقعیت است که حدود ۳۰ تا ۴۰ درصد نیاز داخلی بازار از طریق واردات تأمین میشود که این آمار برای کشوری که باید در مسیر اقتصادی مقاومتی حرکت کند معقولانه و سنجیده به نظر نمیرسد.
وی افزود: در حال حاضر، لاستیکهای ایرانی به کشورهای متعددی صادر میشود و این امر نشاندهنده کیفیت تأییدشده تولیدات داخلی و ایرانی است.
این توزیعکننده لاستیک در استان البرز عنوانکرد: انتظار میرود در شرایطی که توان و ظرفیت داخلی کشور قادر به تأمین لاستیک مورد نیاز در بازار داخلی است، تصمیمات لازم برای میل و گرایش هر چه بیشتر به خرید تولیدات ایرانی اتخاذ شود که قطعاً در صورت تحقق این امر، شاهد موفقیت هر چه بیشتری در صنعت لاستیک و تایرسازی خواهیم بود.
سیر واردات و صادرات لاستیک در ۴ سال اخیر
محسنکاظمی، کارشناس بازار در تشریح سیر و رَوَندِ صادرات و واردات لاستیک در طول سالیان گذشته (۴ سال اخیر) عنوانکرد: براساس گزارشهای موجود، میزان واردات لاستیک در سال۹۲، بیش از ۹ میلیون و ۶۳۰ هزار حلقه بوده که این میزان در سال ۹۳ معادل ۱۲ میلیون و ۸۶۰ هزار حلقه برآورد میشود.
وی افزود: آمار احصا شده مؤید واردات ۷ میلیون و ۸۵۰ هزار حلقه لاستیک در سال ۱۳۹۴ به کشور است که در مقایسه با سال ماقبل آن (۹۳)، قریب به ۳۰ درصد کاهش داشته که میتوان از آن به عنوان توفیقی قابل توجه یاد نمود.
کارشناس بازار گفت: در ۹ ماهه سال ۹۵ نیز، میزان واردات لاستیک، قریب به ۵ میلیون و ۹۰۰ هزار حلقه برآورد شده که به واقع در مقایسه با سال ۹۴، شاهد تغییر چندانی در این خصوص نخواهیم بود.
کاظمی در تشریح سِیرِ صادرات لاستیک در سالهای اخیر عنوانکرد: در سال ۹۲، یک میلیون و ۵۸۰ هزار حلقه لاستیک صادر شده که این میزان در سال بعد یعنی ۱۳۹۳، معادل یک میلیون و ۷۰۰ هزار حلقه لاستیک بوده است.
وی افزود: در سال ۹۴، میزان صادرات لاستیک قریب به یک میلیون و ۸۲۰ هزار حلقه برآورد میشود و در ۹ ماهه سال ۹۵ نیز این میزان حدود ۶۰۶ هزار حلقه تخمین زده میشود که به واقع حدود ۴ درصد کاهش داشته است.
کاظمی عنوانکرد: خوشبختانه با تدابیر و تمهیدات اتخاذ شده، روند عرضه لاستیکهای قاچاق و بیکیفیت کاهش یافته که حصول چنین موفقیتی قابل توجه به نظر میرسد اما باید در مسیری گام برداشته شود که به موجب آن، صادرات با افزایش فزآینده و واردات با کاهش هر چه بیشتری توأم شود که قطعاً در صورت تحقق این امر، موفقیتهای ملموستری حاصل خواهد شد.
کارشناس بازار در خاتمه یادآور شد: گردش مالی و ظرفیت اشتغالزایی لاستیک قابل توجه است و قطعاً با اتخاذ تدابیر هوشمندانه قادر خواهیم بود به دستاوردهای ارزندهتری در این خصوص نائل شویم، در غیر این صورت با استمرار رکود اقتصادی و احیاناً پیشی گرفتن واردات بر صادرات، تضعیف بنیه مراکز لاستیکسازی در کشور، امری غیرمنتظره نخواهد بود که این موضوع زیبنده کشور ایران که در سالهای اخیر از حیث فنی و کِیفیِ تولیدِ لاستیک، به موفقیتهای برجستهای نائل شده، نخواهد بود.
این مطلب بدون برچسب می باشد.
دیدگاه بسته شده است.