سرعت واگن‌های ترانزیت بیش از ۶۰۰ کیلومترشده است

معاون بهره‌برداری و سیر و حرکت راه‌آهن سرعت واگن‌های ترانزیت بیش از ۶۰۰ کیلومترشده است معاون بهره‌برداری و سیر و حرکت راه‌آهن جمهوری‌اسلامی‌ایران با بیان این‌که برای در دست گرفتن بازار ترانزیت باید توانست کالا را در حداقل زمان و با حداقل قیمت عبور داد، گفت: اگر موفق به انجام این کار شویم می‌توانیم تجارت […]

معاون بهره‌برداری و سیر و حرکت راه‌آهن

سرعت واگن‌های ترانزیت بیش از ۶۰۰ کیلومترشده است

معاون بهره‌برداری و سیر و حرکت راه‌آهن جمهوری‌اسلامی‌ایران با بیان این‌که برای در دست گرفتن بازار ترانزیت باید توانست کالا را در حداقل زمان و با حداقل قیمت عبور داد، گفت: اگر موفق به انجام این کار شویم می‌توانیم تجارت بین اروپا و چین را توسعه بدهیم با توجه به این‌که چین کریدورهای دیگری نیز دارد که البته مسیرهای طولانی‌تر هستند.

به گزارش ایرنا، ابراهیم‌محمدی در تکمیل صحبت خود درباره اقداماتی که به‌طورکلی برای افزایش استقبال به انجام ترانزیت ریلی انجام شده است، توضیح داد: بالا بردن سرعت واگن‌های ترانزیت کشور در یک سال گذشته به بیش از ۶۰۰ کیلومتر و در موارد خاصی تا ۷۰۰ کیلومتر و همچنین کاهش هزینه‌ها مواردی هستند که در حوزه اقدامات تشویقی انجام گرفته است.

اعمال ۱۵ تا ۲۰ درصد تخفیف در تعرفه‌ها

وی با یادآوری این‌که علاوه بر ثابت نگاه داشتن تعرفه‌ها از سال ۸۷، ۱۵ تا ۵۰ درصد تخفیف نیز داده‌اند، اظهارداشت: ما تنها به دنبال بحث تخفیف مسیر نبوده‌ایم بلکه بسیاری از همکاران خود را ترغیب کرده‌ایم که در پایانه‌های تخلیه و بارگیری نیز سرمایه‌گذاری کنند.

محمدی با این حال یکی از اصلی‌‌ترین محور‌ها در تفاهمنامه‌ها را کاهش قیمت و تک‌نرخی کردن حمل اعلام و تصریح کرد: تعرفه ما تا چند سال پیش مسیری بوده است ولی اکنون برای این‌که بتوانیم یک نرخ کنیم تن کیلومتر، کانتینر کیلومتر و پِر کیلومتر بار (کالا کیلومتر) را جایگزین کرده‌ایم و همه نرخ‌‌ها را در تفاهمنامه‌ها با کشورهای مسیر یکسان کرده‌ایم.

معاون بهره‌برداری و سیر و حرکت راه‌آهن جمهوری‌اسلامی‌ایران در عین حال اجرای بارنامه سراسری را مهم‌ترین اقدامی بیان کرد که به زودی به بهره‌برداری می‌رسد و تأکیدکرد: در این بارنامه، بارنامه‌های کشتی‌رانی و ریل یکسان خواهد شد و به دنبال حمل و نقل ترکیبی هستیم.

انعقاد تفاهمنامه‌های متعدد در دو سال گذشته

این مقام مسؤول با اظهار امیدواری از این‌که بتوانند با دنبال کردن بازارهای جدید، افزایش حجم ترانزیت عبوری ریلی از کشور را داشته باشند، درباره تفاهمنامه‌های منعقد شده در حوزه ترانزیت ریلی گفت: در دو سال گذشته تفاهمنامه‌های متعددی با کشورهای حوزه CIS و ترکیه داشته‌ایم که یکی از آنها تفاهمنامه ۳جانبه بین ترکمنستان، قزاقستان و ایران برای ترانتزیت کالای قزاقستان از اقلیم ترکمنستان، ایران و خلیج‌فارس است.

محمدی همچنین به توافقنامه ۴جانبه چین، قزاقستان، ترکمنستان و ایران اشاره کرد و با بیان این‌که براساس این توافقنامه قطار چین را با بار واردات قطعات خودرو دارند، افزود: از چین، قزاقستان، ترکمنستان و ایران ترانزیت قطار کانتینری را داریم که یک قطار آمد و درصدد راه‌اندازی قطارهای بعدی هستیم.

به گفته وی، تفاهمنامه ۳‌جانبه بین ایران، آذربایجان و روسیه برای حمل کانتینر، تفاهمنامه ۵‌جانبه ایران، آذربایجان، گرجستان، اوکراین و لهستان برای حمل قطار، تفاهمنامه‌های متعدد اکو از جمله فعال کردن کریدور اسلام‌آباد، تهران، استانبول و همچنین تفاهمنامه ۴جانبه قطار اکو از اسلام‌آباد به آلماتی بین کشورهای پاکستان، ایران، ترکمنستان و قزاقستان از دیگر تفاهمنامه‌های منعقد شده است.

پیگیری برای راه‌اندازی قطار ایران به آلمان و برعکس

البته در کنار همه اینها پیگیری برای راه‌اندازی قطار ایران به آلمان و آلمان به ایران، پروژه دیگری است که آنها به دنبال آنجام آن هستند.

محمدی همچنین درباره نوع کالاهایی که ترانزیت می‌شود نیز توضیح داد: از قزاقستان گندم و دانه‌های روغنی به کشورهای حوزه خلیج‌فارس، از ازبکستان پنبه، از ترکمنستان کود شیمیایی، گوگرد و مواد نفتی، از تاجیکستان شمش آلومینیم و از ترکیه صفحات چوبی و انواع ماشین‌آلات به کشورهای آسیای میانه ترانزیت کرده‌ایم.

وی همچنین با یادآوری این‌که خاک روی را نیز از ترکیه برای کارخانه‌های تولید روی بناب وارد کرده‌ایم، ادامه‌داد: یکی دو محموله سیب‌زمینی از مرز پاکستان به روسیه ترانزیت کرده‌ایم و هم‌اکنون هم صادرات سیب‌زمینی را از مناطق مرکزی ایران از مرز اینچه‌برون به روسیه داریم.

به گفته محمدی، آنها کود و گوگرد را نیز از شمال ایران به خلیج‌فارس حمل کرده و با کشتی بارگیری می‌شود.

سرمایه‌گذاری‌ها بیش‌تر توسط فورواردر‌ها در پایانه‌های تخلیه و بار بوده است

بخش دیگر این گفت‌و‌گوی تفصیلی به بررسی وضعیت سرمایه‌گذاری در حوزه ترانزیت ریلی اختصاص یافت که معاون بهره‌برداری و سیر و حرکت راه‌آهن جمهوری‌اسلامی‌ایران در توضیح آن یادآور شد: هنوز سرمایه‌گذاری‌های خاصی نداشته‌ایم زیرا بیش‌تر بار‌ها مربوط به کشورهای CIS است که عمدتاً با واگن‌های خود وارد ایران شده و فقط در مرز سرخس یا اینچه‌برون تعویض بوژی (محور) انجام می‌شود.

وی با یادآوری این‌که بوژی‌های این کشور‌ها عریض‌تر از بوژی‌های نرمال ایران است، تصریح‌کرد: بنابراین سرمایه‌گذاری برای خرید واگن نداشته‌ایم اما یکسری فورواردر در این صنعت سرمایه‌گذاری کرده‌اند که بیش‌تر در پایانه‌های تخلیه و بارگیری بوده است.

 

محمدی با بیان این‌که با این حال در پایانه‌های بندر شهید رجایی نیاز به سرمایه‌گذاری داشته‌ایم، خبرداد: به تازگی شرکت راه‌آهن حمل و نقل، سرمایه‌گذاری مختصری را در این حوزه انجام داده تا محوطه تخلیه واگن برای تخلیه بارهای فله داشته باشیم.