سودی که هنر ایران از مراسم تحلیف برد توجه مسؤولان کشور به هنرهای سنتی برای طراحی مراسم تحلیف ریاست جمهوری اتفاق امیدوارکنندهای بود و فرصتی در اختیار این هنر قرارداد که تصاویری از آن به ۲۹ کشور جهان مخابره شود و صنایعدستی که همیشه در سایه بوده است، فرصتی برای دیده شدن پیدا کند. به […]
سودی که هنر ایران از مراسم تحلیف برد
توجه مسؤولان کشور به هنرهای سنتی برای طراحی مراسم تحلیف ریاست جمهوری اتفاق امیدوارکنندهای بود و فرصتی در اختیار این هنر قرارداد که تصاویری از آن به ۲۹ کشور جهان مخابره شود و صنایعدستی که همیشه در سایه بوده است، فرصتی برای دیده شدن پیدا کند.
به گزارش ایسنا، پاویون فرودگاه مهرآباد را با صنایعدستی فاخر تزیین کردند تا از بدو ورود سفیران و نمایندگان کشورهای خارجی برای حضور در مراسم تحلیف رییسجمهور از آنها با هنرهای سنتی ایران پذیرایی شود. همچنین در مراسم تنفیذ که با حضور رهبر انقلاب اسلامی و مسؤولان کشوری و لشگری برگزار شد از تابلوی منقش به مینا استفاده شده بود. حتی در مراسم تحلیف در مجلس شورای اسلامی نیز جای دستمال کاغذیهای روی میز از جنس خاتم بود. در نهایت نیز کنفرانس خبری ۳ قوه با نشانههایی از صنایعدستی ایران به پایان رسید.
با توجه به حضور۱۳۱ خبرنگار خارجی از ۲۹ کشور جهان برای پوشش خبری مراسم تحلیف رییسجمهوری کشور، فرصت خوبی برای تبلیغات بینالمللی و رایگان هنرهای سنتی ایران فراهم شد.
بهمن نامورمطلق، معاون صنایع دستی و هنرهای سنتی در گفتوگو با ایسنا درباره برنامهریزی برای استفاده از هنرهای سنتی در این مراسم، توضیحداد: برای انجام این کار یکسری اقدامات، از پیش انجام شده بود. برای مثال، چیدمان پاویون فرودگاه مهرآباد را با کمک مرکز ملی فرش از صفر شروع کردیم. در هتل محل اقامت مهمانان مراسم تحلیف رییسجمهور نیز فروشگاه صنایعدستی برگزار کردیم تا شرایط خریدن صنایعدستی را برای آنها فراهم کنیم.
وی ادامهداد: در زمان ریاست مسعودسلطانیفر در سازمان میراث فرهنگی، صنایعدستی و گردشگری، برای چیدمان فرودگاه امام خمینی (ره) نیز بودجه گرفتیم و بخش VIP آن را با هنرهای سنتی و صنایعدستی تجهیز کردیم؛ اما استفاده از هنرهای سنتی و صنایعدستی در بخشهای دیگر این مراسم از طریق گفتمان انجام شد، زیرا این هنر نشان هویتی ماست و زمانی که خارجیها میآیند، اگر بخواهیم نمادها و نشانهای هویتی خود را بهنمایش بگذاریم، باید با هنرهایمان، خود را معرفی کنیم.
بدون صنایع دستی، دکوراسیون ایرانی ناقص است
نامورمطلق با بیان اینکه خوشبختانه در کشور ما جا افتاده که فقط فرش معرف هویت هنر ایرانی نیست، گفت: میناکاری، فیروزهکوبی، قلمزنی، کارهای چوبی، نساجی، گلیم و … نیز هنر ایرانی هستند. بدون صنایعدستی، دکوراسیون ایرانی ناقص است. اگر صنایعدستی نباشد، دیوارهای ما خالی از هویت زیباییشناسی ایرانی خواهد ماند.
معاون صنایعدستی و هنرهای سنتی همچنین درباره اینکه مسؤولان مربوط برای چیدمان صنایعدستی در فرودگاهها و راهاندازی فروشگاهها در هتلها، تا چه اندازه با معاونت صنایعدستی همکاری کردهاند، پاسخ داد: از ما برای چیدمان صنایعدستی تقاضا وجود دارد، اما مشکل اعتباری داریم. زمانی که فرودگاه مهرآباد را طراحی میکردیم، دوستان از وزارت راه و وزارت امور خارجه با ما تماس گرفتند و تقاضا کردند که برای فرودگاه امام (ره) زمان بیشتری بگذاریم که متأسفانه مشکلات اعتباری اجازه این کار را به ما نداد. خوشبختانه برخلاف گذشته که تصور میکردند صنایعدستی، کهنه و نشانه بد سلیقگی است، حالا هیچ نهادی نسبت به صنایعدستی مقاومت نمیکند.
وی با بیان اینکه خوشبختانه صنایعدستی به یک گفتمان مسلط تبدیل شده است و برای نشان دادن هویتمان به سراغ هنر مدرن نمیروند و صنایعدستی را انتخاب میکنند، افزود: این موضوع نشاندهنده این است که درک خوبی نسبت به صنایعدستی در مسؤولان میانی ایجاد شده است. امیدواریم تصمیمگیران مثل سازمان مدیریت، اعتبارات لازم را در اختیار معاونت صنایعدستی بگذارند تا بتوانیم تمام سالنهای وزارتخانهها را تجهیز کنیم، زیرا در این سالنها، نشستهای متفاوتی با سفیران و نمایندگان داخلی و خارجی برگزار میشود و میتواند محلی برای بهنمایش درآوردن هویت، صنایعدستی و هنرهای سنتی کشور باشد.
بازخورد مهمانان خارجی چگونه بود؟
نامورمطلق درباره اینکه آیا تاکنون گزارشی از بازخورد توجه مهمانان این مراسم به صنایعدستی گرفته است،گفت: قرار است بعد از ترک مهمانان این مراسم، نتیجه فروش صنایعدستی در هتل آنها و استقبال و بازخوردشان از پذیرایی با صنایعدستی را دریافت کنیم. ما نمایندهای را معرفی کردیم تا در پاویون فرودگاه که در قرنطینه است، حضور داشته باشد و اگر به توضیح نیاز بود، بتواند صنایعدستی ایران را به مهمانان خارجی بهتر معرفی کند. گرچه برای هر صنایعدستی توضیحاتی بهصورت برچسبهای دو زبانه نصب کردهایم.
معاون صنایعدستی بیانکرد: برخی از صنایعدستی را با دشواری از پژوهشکده میراث فرهنگی بهصورت امانت گرفته و در پاویون فرودگاه مهرآباد بهنمایش گذاشتهایم.
او همچنین در پاسخ به اینکه چرا این صنایعدستی را از هنرمندانی که آثار به آنها تعلق دارد؛ نمیخرید، گفت: از کجا پول بیاوریم؟ آثار بهنمایش درآمده در پاویون فرودگاه مهرآباد از هنرمندان امانت گرفته نشده و آنها را پژوهشگاه میراث فرهنگی بهصورت امانی به ما داده است.
نامورمطلق درباره اینکه چه تضمینی وجود دارد، صنایع دستی فاخری که در پاویون فرودگاه مهرآباد چیده شده، آسیب نبیند یا کسی به آنها دستبرد نزند، توضیح داد: امیناموال ما این آثار را به امیناموال فرودگاه تحویل داده و امیناموال فرودگاه موظف به صیانت از آثار است.
این مطلب بدون برچسب می باشد.
دیدگاه بسته شده است.