بورس وارد محدوده زیان شد

  با تداوم روزهای منفی بورس و رسیدن شاخص به ارقامی پایین‌تر از ابتدای سال، بورس تهران وارد محدوده زیان شد. به گزارش ایسنا، آغاز روند نزولی بورس از ابتدای هفته و تشدید این روند در ۵ روز معاملاتی گذشته موجب شد تا شاخص بورس تهران از ارقام ابتدایی سال فاصله بگیرد و تا کانال […]

 

با تداوم روزهای منفی بورس و رسیدن شاخص به ارقامی پایین‌تر از ابتدای سال، بورس تهران وارد محدوده زیان شد.

به گزارش ایسنا، آغاز روند نزولی بورس از ابتدای هفته و تشدید این روند در ۵ روز معاملاتی گذشته موجب شد تا شاخص بورس تهران از ارقام ابتدایی سال فاصله بگیرد و تا کانال ۷۹ هزار واحدی عقب‌نشینی کند.

به این ترتیب شاخص کل بورس تهران که در آخرین روز معاملاتی سال گذشته در کانال ۸۰ هزار و ۲۱۹ واحدی قرار داشت، با افت قیمت و کاهش تقاضا از این رقم پایین‌تر رفت و در آخرین روز معاملاتی هفته ۵۲۸ واحد کاهش پیدا کرد و تا کانال ۷۹ هزار و ۵۸۰ واحدی افت کرد؛ با رفتن شاخص بورس به کانال ۷۹ هزار واحد وارد محدوده زیان شد و زیان خود را تا سطح یک درصد افزایش داد.

روند نزولی بورس درحالی شدت گرفته است که ورود یک هیأت ایتالیایی به کشور و امضای تفاهم‌نامه‌های جدید خارجی هم نتوانست بورس تهران را از مسیر نزولی خود منصرف کند به‌طوری که در بازار امروز شاخص بورس تهران ۵۲۱ واحد افت کرد و تا کانال ۷۹ هزار و ۵۸۷ واحد عقب‌نشینی کرد.

به این ترتیب بورس تهران در حالی طی روزهای اخیر به مسیر کاهشی خود شدت داده است که به گفته کارشناسان، بازار سرمایه به دلیل جهش‌های تند ماه‌های گذشته در حال اصلاح بوده و به دلیل نزدیک شدن به زمان تسویه معاملات اعتباری و افزایش میزان فروش توسط حقوقی‌‌ها و نیز ابهامات سیاسی ناشی از لغو تحریم‌ها محتاط‌تر شده و در انتظار انتشار خبرهای جدید در حوزه سیاسی و اقتصادی است.

علاوه بر این‌که با توجه به لیدری شرکت‌های خودرویی در بازار سرمایه و اصلاح روند قیمتی این شرکت‌ها در بورس، بازار سرمایه تحت تأثیر روند نزولی و افزایش فشار عرضه سهام شرکت‌های این گروه قرار داشته و در حال حاضر در اکثر گروه‌ها نزول را تجربه می‌کند.

به‌طوری که ابهامات موجود در این گروه و نبود خبرهای امیدوارکننده موجب شده است تا شرکت‌های خودرویی بیش‌ترین تقاضای فروش بازار را به خود اختصاص دهند و تأثیر زیادی در افت شاخص بورس داشته باشند تا جایی که در بازار دیروز شرکت سایپا بیش‌ترین نقش را در افت شاخص بورس ایفا کرد و در کنار شرکت‌هایی همچون گل‌گهر، ایران خودرو، بانک پاسارگاد، تاپیکو، توسعه معادن و فلزات، هلدینگ خلیج‌فارس، ایران ترانسفو و کنتورسازی موجب افت بیش از ۵۰۰ واحدی شاخص شد.

این در شرایطی است که شرکت‌های ارتباطات سیار، کشتیرانی، ملی مس، پالایشگاه بندرعباس، غدیر، نفت و گاز پارسیان، پتروشیمی جم، پالایشگاه اصفهان و تبریز از شرکت‌هایی بودند که با روند مثبت خود سعی کردند تا شاخص را از افت بیش‌تر منصرف کنند.

علاوه بر این در کنار تقاضای محدود خرید برای سهام شرکت‌های کوچکی همچون کارخانه‌های شهید قندی و سرامیک‌های صنعتی اردکان، شرکت‌های خودرویی از صف‌های طویل فروش برخوردار شدند به‌طوری که در آخرین روز معاملاتی هفته همانند روزهای گذشته، شرکت‌های ایران خودرو دیزل، سرمایه‌گذاری سایپا، گسترش سرمایه‌گذاری ایران خودرو، سایپا دیزل، ایران خودرو و سرمایه‌گذاری رنا بیش‌ترین تقاضای فروش بازار را به خود اختصاص دادند.

 

به این ترتیب روند نزولی بورس در حالی ادامه پیدا می‌کند که همچنان حجم و ارزش معاملات از روند قابل قبولی برخوردار است و کاهش چشم‌گیری را تجربه نکرده است به‌طوری که در معاملات دیروز در مجموع بیش از یک میلیارد و ۶۸۸ میلیون سهم به ارزش ۴۵۰ میلیارد تومان داد و ستد شد و ارزش بازار سرمایه به دلیل افت قیمت‌ها تا سطح ۳۴۳ هزار میلیارد تومان افت کرد.