ایران کشوری پرریسک برای بانک‌های جهان

  روزنامه انگلیسی گاردین طی گزارشی نوشت: نمایندگان دولت آمریکا به بنگاه‌های اقتصادی اروپایی توصیه می‌کنند که قبل از این‌که وارد معاملات پساتحریم با ایران شوند، ابتدا به تکالیف خود عمل کنند. به گزارش تسنیم، روزنامه انگلیسی گاردین طی گزارشی نوشت: نمایندگان دولت آمریکا به بنگاه‌های اقتصادی اروپایی توصیه می‌کنند که قبل از این‌که وارد […]

 

روزنامه انگلیسی گاردین طی گزارشی نوشت: نمایندگان دولت آمریکا به بنگاه‌های اقتصادی اروپایی توصیه می‌کنند که قبل از این‌که وارد معاملات پساتحریم با ایران شوند، ابتدا به تکالیف خود عمل کنند.

به گزارش تسنیم، روزنامه انگلیسی گاردین طی گزارشی نوشت: نمایندگان دولت آمریکا به بنگاه‌های اقتصادی اروپایی توصیه می‌کنند که قبل از این‌که وارد معاملات پساتحریم با ایران شوند، ابتدا به تکالیف خود عمل کنند.

به گفته کیوان هریس، استاد دانشگاه کالیفرنیا بیش از نیمی از اقتصاد ایران توسط نهادهای شبه‌خصوصی اداره می‌شود که با سازمان‌های دولتی مرتبط هستند و همچنان تحت تحریم‌های اتحادیه اروپا و آمریکا قرار دارند.

بنابراین چگونه یک سرمایه‌گذار خارجی می‌تواند از جریمه شدن از سوی دولت آمریکا به دلیل معامله با شرکت‌های وابسته به نهادهای تحت تحریم بگریزد؟ تجار آلمانی نگرانند که هزینه‌های انجام بررسی‌های لازم برای اطمینان از عدم ارتباط شرکت‌های طرف همکاری با نهادهای تحت تحریم، برای بنگاه‌های اقتصادی کوچک و متوسط و تأمین‌کنندگان کالا بیش از حد بالا باشد.

در جریان نشست هیأتی از خزانه‌داری آمریکا که ماه گذشته در فرانکفورت برگزار شد و در آن نمایندگان تجاری آلمان و مسؤولان وزارت امور خارجه ایران حضور داشتند، خزانه‌داری آمریکا پیشنهاد کرد که هر کس برای خود وکلایی استخدام کند. یکی از حاضران در جلسه گفت: «این برای کسی که به‌طور مثال تنها می‌خواهد یک تحویل کالای یک میلیون دلاری داشته باشد، ناامید کننده است.»

آلمان امیدوار است حجم مبادلات تجاری خود با ایران را به سطح پیش از تحریم‌ها یعنی زمانی که ایران اصلی‌‌ترین شریک تجاری‌‌اش در خاورمیانه به شمار می‌رفت باز گرداند. به گفته ایلجا ناتناگل، مدیر سیاست‌گذاری اقتصادی بین‌المللی در اتحادیه اتاق‌های بازرگانی و صنایع آلمان در دراز مدت، رشد صادرات آلمان به ایران از ۲٫۵ میلیارد یورو به حدود ۱۰ میلیارد یورو واقع‌بینانه به نظر می‌رسد.

توافق هسته‌ای ایران با قدرت‌های جهانی درهای اقتصاد ایران را به روی صنایع خودروسازی، مهندسی مکانیک، انرژی، تکنولوژی، ساخت و ساز و درمانی آلمان باز کرده است. اما به گفته ناتناگل، «شبکه پیچیده مقررات آمریکا و اتحادیه اروپا» بدان معناست که شرکت‌های آلمانی همچنان مشکلاتی برای یافتن بانک‌های مایل به ارایه خدمات مالی برای معاملات با ایران دارند.

هرچند چند بانک مهم اروپایی از جمله کی بی‌سی بلژیک، دی زد بانک آلمان، و ارسته‌گروپ اتریش، معاملات با ایران را از سر گرفته‌اند، اما ممکن است سال‌ها طول بکشد تا ایران بتواند از نظر مؤسسات بزرگ‌تر مالی که دارای فعالیت‌های عمده‌ای در آمریکا هستند مجدداً اعتبار خود را به دست آورد.

بر اساس مفاد برجام، نظام بانکی ایران دیگر برای همکاری با مؤسسات مالی غیرآمریکایی تحت محدودیت‌های بین‌المللی قرار ندارد. اما بانک‌های کل جهان همچنان احتیاط می‌کنند، زیرا کشورهایی نظیر ایران همچنان در فهرست کشورهای حامی تروریسم از سوی دولت آمریکا قرار دارند. جریمه‌های تحمیل شده از سوی خزانه داری امریکا بر بانک‌هایی نظیر بی‌ان‌پی پاریباس بدان معناست که ایران کشوری بسیار پرریسک برای بانک‌های بزرگ است.

اسدا… عسگراولادی، رییس اتاق بازرگانی مشترک ایران و چین گفت: دو روز قبل، یک هیأت تجاری از هنگ کنگ در تهران حضور داشت. ما دو ساعت گفت‌وگو کردیم، اما آن‌ها می‌ترسند همکاری‌ها را آغاز کنند… به آن‌ها گفته شده که ایران… برای تجارت کردن خطرناک است. بانک‌های اروپایی هم به همان دلیل می‌ترسند.