مبنای انحصار از دید شورای رقابت مشخص نیست

مبنای انحصار از دید شورای رقابت مشخص نیست طی روزهای گذشته بازار خودروهای وارداتی با افزایش قیمت روبه‌رو بوده است؛ موضوعی که کارشناسان دلایل مختلفی را برایش عنوان می‌کنند اما مهم‌ترین دلیل، بلاتکلیفی سایت ثبت سفارش است که همچنان بسته بوده و شرایط واردکنندگان را سخت‌تر کرده؛ عده‌ای می‌گویند دلیل بسته شدن ثبت سفارش، واردات […]

مبنای انحصار از دید شورای رقابت مشخص نیست

طی روزهای گذشته بازار خودروهای وارداتی با افزایش قیمت روبه‌رو بوده است؛ موضوعی که کارشناسان دلایل مختلفی را برایش عنوان می‌کنند اما مهم‌ترین دلیل، بلاتکلیفی سایت ثبت سفارش است که همچنان بسته بوده و شرایط واردکنندگان را سخت‌تر کرده؛ عده‌ای می‌گویند دلیل بسته شدن ثبت سفارش، واردات بیش از حد خودرو است و عده‌ای دیگر معتقدند این مانع‌تراشی‌‌ها برای تثبیت شرایط خودروهای پسابرجامی است.

به گزارش اخبار خودرو، در کنار این موضوعات، موضوع جدید ورود شورای رقابت به بحث قیمت‌گذاری و افزایش قیمت خودروهای وارداتی است. در همین زمینه رییس شورای رقابت با طرح این پرسش که اگر شورای رقابت نباشد، کدام‌یک از مسؤولان وزارت صنعت متعهد به عدم ‌افزایش قیمت خودرو می‌شوند، گفت: در حال بررسی بازار خودروهای وارداتی هستیم حتی نامه‌نگاری‌هایی را هم با گمرک انجام داده‌ایم. وی با بیان این‌که شورای رقابت فعلاً به بازار خودروهای وارداتی ورود پیدا نکرده است، افزود: در حال حاضر به بررسی بازار خودروهای وارداتی می‌پردازیم حتی نامه‌نگاری‌هایی را هم با گمرک انجام داده‌ایم تا میزان واردات خودرو را با توجه به نمایندگی مورد ارزیابی قرار دهیم. اگر به این نتیجه برسیم که بازار این خودرو‌ها انحصاری است، حتماً در قیمت‌گذاری آنها دخالت خواهیم کرد.

در همین زمینه یعنی مشکلات واردکنندگان بعد از بسته شدن ثبت سفارش، افزایش قیمت وارداتی‌‌ها و ورود شورای رقابت به مبحث افزایش قیمت خودروهای وارداتی، کارشناسان نکاتی را مطرح کردند.

سیاست‌گذاری‌های اشتباه موجب افزایش قیمت خودروهای خارجی شده است

فرهاد احتشام‌زاد، رییس انجمن واردکنندگان خودرو درباره این‌که شورای رقابت می‌تواند به بحث افزایش قیمت خودروهای وارداتی ورود کند گفت واقعیت این است که مبنای انحصار از دید شورای رقابت مشخص نیست. به نظر ما شورای رقابت خط‌کش خود را برای معیار انحصار گم کرده است.

به‌ همین دلیل به خودروسازان داخلی می‌گویند انحصار ندارید و افزایش قیمت بدهید ولی به واردکنندگان می‌گویند انحصار وجود دارد. باید تعاریف درست شود.

ما نه در تعریف خودروی لوکس به نتیجه مشترک رسیده‌ایم و نه در بحث انحصار تعریف درستی داریم. در واقع هرکس براساس دیدگاه شخصی، تحلیل‌هایی انجام می‌دهد که چندان درست نیست.

همچنین با بیان این‌که سایت ثبت سفارش کماکان بسته است. گفت جالب است که سنگ جلوی راه واردکنندگان می‌اندازیم و جلویشان را می‌گیریم و بعد به بالا رفتن قیمت‌ها اعتراض می‌کنیم‌.

در واقع کسی نمی‌تواند در بازار اعتراض کند که چرا قیمت خودرو را بالا برده است. در این زمینه شورای رقابت فقط در مورد نمایندگی‌های رسمی می‌تواند اظهار نظر کند و طبیعتاً واردکنندگانی که نمایندگی رسمی نیستند هم از شورای رقابت تبعیت نخواهد کرد.

وی در باره این‌که اعلام می‌شود بین ۱۵ تا ۳۰ درصد شاهد افزایش قیمت خودروهای وارداتی در بازار بوده‌ایم، آیا صحت دارد، افزود:‌۳۰درصد را من خبر ندارم؛ اما تا ۱۵درصد افزایش داشته است، البته دور از ذهن نیست وقتی کالایی را ممنوع می‌کنید، بازار نسبت به آن عکس‌العمل نشان ‌دهد. ما به جای این‌که یک موضوع را به‌صورت ریشه‌ای اصلاح کنیم، عادت کرده‌ایم راه‌های اشتباه را برویم.

بار‌ها اعلام شده است، از آنجایی‌که میزان واردات طی این ماه‌ها زیاد بوده است، بر سر واردات مانع ایجاد می‌کنند و ثبت سفارش هم به همین دلیل بسته شده است. آیا این موضوع صحت دارد؟

طی بررسی‌ها باید بگویم میزان واردات خودرو چندان زیاد نبوده است. ولی ما بار‌ها اعلام کرده‌ایم، ناشی از سیاست‌های اشتباه دولت است. بار‌ها گفته‌ایم سیاست‌های اشتباه دولت، جایی خودش را نشان می‌دهد و عجیب است چرا تعجب می‌کنند!

بسته شدن ثبت سفارش به دلیل افزایش واردات غیرقانونی است

فربد زاوه، کارشناس صنعت خودرو در حوزه واردات در باره این‌که آیا بسته شدن سایت ثبت سفارش به دلیل افزایش میزان واردات خودرو است گفت در مورد این‌که وزارتخانه به دلیل بالا رفتن میزان واردات، ثبت سفارش را بسته است نمی‌توان به‌طور قطع نظر داد چون هنوز مقام رسمی در این مورد اظهار نظر نکرده است‌. اما اگر یک مقام رسمی این حرف را زده باشد، یک تخلف صریح قانونی انجام داده است.

ما در هیچ بخشی از قانون نداریم که اگر واردات یک کالا زیاد می‌شود، وزیری بتواند وارداتش را متوقف کند. اگر چنین شود، تخلف قانونی صورت گرفته است چون وزارتخانه دلیل شفافی برای مانع‌تراشی بر سر راه ثبت سفارش‌‌ها نمی‌آورد و مدام بهانه‌جویی می‌کند.

به نظر می‌رسد این امر به دلیل حمایت از محصولات جدید پسابرجامی باشد. در واقع می‌خواهند فضا را به شکلی آماده کنند که مبادا سیتروئن یا برندهای دیگر در ایران شکست بخورند و با منع واردات می‌خواهند وضع آن خودرو‌ها را تثبیت کنند.

زاوه در مورد ورود شورای رقابت به مبحث افزایش قیمت خودروهای وارداتی گفت موضوع این است که شورای رقابت در تولید داخل هم این مشکل را دارد. اصولاً این شورا راه را غلط می‌رود. در واقع به دلیل انحصار، توجهی ندارد بلکه می‌خواهد قیمت را کنترل کند.

در مبحث خودروهای داخلی هم شاهد هستیم شورای رقابت در قیمت‌گذاری چندان موفق عمل نمی‌کند. به‌واسطه این‌که خودرویی پرتقاضا و تیراژش پایین باشد، هر چقدر قیمت روی آن بگذارند، قیمت بازارش بالاتر می‌رود.

در واقع شورای رقابت نمی‌تواند به کسی که ماشینی را می‌خرد، الزام کند که باید به چه قیمتی بفروشد. در نتیجه اگر شورای رقابت می‌خواهد کاری انجام دهد باید به بحث دلایل ایجاد انحصار ورود کند و دلایل ایجاد آن را از بین ببرد؛ دلایلی که در وزارتخانه منجر شده است وضع واردات دچار مشکل و کند شود.

این‌که قیمت را تنظیم کنیم، ممکن است چند شرکت را که نمایندگی رسمی هستند مجبور ‌کنند قیمتشان را تغییر دهند ولی نمی‌توانند بازار را عوض کنند.

به نظر ما تغییر وزیر شرایط را بهتر خواهد کرد. براساس شنیده‌ها آقای شریعمتداری را گزینه وزارتخانه می‌دانند و چون ایشان سبقه بازرگانی دارد، می‌تواند به بازرگانان قوت قلب بدهد که شرایط بهتر شود، ولی هنوز هیچ چیزی مشخص نیست.

شرکت‌ها خودرو پیش‌فروش کرده‌اند اما امکان واردات ندارند

مهدی‌دادفر، دبیر انجمن واردکنندگان خودرو در باره دلایل افزایش قیمت خودروهای وارداتی گفت این روز‌ها شاهد افزایش ۱۵ تا ۳۰درصدی قیمت خودروهای وارداتی در بازار هستیم. یکی از دلایل افزایش قیمت خودرو در بازار، بسته شدن سایت ثبت سفارش و عدم ورود خودرو به کشور است که این موضوع یکی از عوامل مهم افزایش قیمت این خودرو‌ها در بازار به حساب می‌آید.

دبیر انجمن واردکنندگان خودرو درباره چگونگی تأثیر این اقدام در بازار معتقد است که تداوم این اقدام می‌تواند آثار مخربی را در بازار به همراه داشته باشد زیرا برخی شرکت‌های واردکننده، خودروهای خود را پیش‌فروش کرده‌اند و حالا با بسته شدن سایت، امکان ورود و تحویل خودرو به مشتری وجود ندارد.

 

مطرح شدن طرحی در یکی از کمیسیون‌های دولت مبنی بر ورود خودرو با شرایط جدید نیز در صورت تصویب نهایی می‌تواند تیر خلاص را به روند واردات خودرو در کشور وارد کند.