سایه‌روشن‌های بخش حمل و نقل از نگاه اهل بهارستان

با نمایندگان مجلس شورای اسلامی بررسی شد سایه‌روشن‌های بخش حمل و نقل از نگاه اهل بهارستان  حمل‌ونقل زیربنای توسعه اقتصادی و صنعتی است و بر کسی پوشیده نیست که توجه به این بخش چه نقش مهمی در نیل به سمت توسعه دارد، دولت‌های کلان‌نگر برخلاف دولت‌های سطحی‌نگر، همواره توجه خاصی به این بخش‌ دارند و […]

با نمایندگان مجلس شورای اسلامی بررسی شد

سایه‌روشن‌های بخش حمل و نقل از نگاه اهل بهارستان 

حمل‌ونقل زیربنای توسعه اقتصادی و صنعتی است و بر کسی پوشیده نیست که توجه به این بخش چه نقش مهمی در نیل به سمت توسعه دارد، دولت‌های کلان‌نگر برخلاف دولت‌های سطحی‌نگر، همواره توجه خاصی به این بخش‌ دارند و بخش مهمی از امکانات را صرف توسعه این بخش به‌عنوان یک زیربنای مهم اقتصادی می‌کنند.

به گزارش «صما» حمل‌ونقل زیربنای توسعه اقتصادی و صنعتی است و بر کسی پوشیده نیست که توجه به این بخش چه نقش مهمی در نیل به سمت توسعه دارد، دولت‌های کلان‌نگر برخلاف دولت‌های سطحی‌نگر، همواره توجه خاصی به این بخش ‌دارند و بخش مهمی از امکانات را صرف توسعه این بخش به‌عنوان یک زیربنای مهم اقتصادی می‌کنند. مقایسه عملکرد دولت یازدهم با دولت‌های پیشین در این حوزه نشان‌دهنده کارنامه موفق این دولت است.

یکی از نمودهای بارز آن ‌هم فراهم شدن امکان خریداری هواپیماهای نو برای نوسازی ناوگان هوایی فرسوده و پیر کشور است. در حال حاضر قراردادهای خرید هواپیماهای دوربرد، میان‌برد و کوتاه برد برای نوسازی این بخش مهم از حمل‌ونقل کشور بسته‌شده و تحویل هواپیماهای نو به کشورمان آغاز شده است.

هم‌راستا با آن توسعه حمل‌ونقل ریلی هم به ‌شدت در دستور کار قرارگرفته و در حوزه حمل‌ونقل دریایی هم موفقیت‌هایی مهم به‌دست‌آمده است. در حوزه جاده‌ای شاهد افزایش فعالیت‌ها برای نوسازی شبکه جاده‌ای و تکمیل آزادراه‌ها و پروژه‌های عمرانی در این حوزه هستیم.

این حجم از فعالیت در حوزه حمل‌ونقل نشان می‌دهد دولت یازدهم برنامه‌ای کلان‌محور برای قراردادن مسیر اقتصاد کشورمان روی ریل توسعه در پیش‌گرفته و به‌جای هدر دادن منابع کمیاب مالی برای برخی فعالیت‌های سطحی در پی زیرسازی برای توسعه است.

شاهد پیشرفت‌ حوزه حمل‌ونقل به‌خصوص جاده‌ای بوده‌ایم

در همین زمینه عضو کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی با بیان این‌که در طی سال‌های اخیر وضعیت اعتباری بخش عمران مطلوب نبوده است، گفت: اگر بودجه عمرانی در سال‌های اخیر به‌صورت کامل تخصیص پیدا می‌کرد شاهد پیشرفت‌های بیش‌تری در حوزه حمل‌ونقل به‌خصوص جاده‌ای بودیم.

احسن‌علوی با بیان مطلب فوق گفت: هر ساله بیش از ۸۰ درصد اعتبارات بودجه عمران به سمت بودجه جاری هدایت می‌شود، یعنی تنها ۲۰ هزار میلیارد تومان صرف بخش عمران می‌شود. درحالی‌که این میزان باید در حدود ۸۰۰ هزار میلیارد تومان باشد.

نماینده مردم شهرستان‌های سنندج، دیواندره و کامیاران در مجلس شورای اسلامی گفت: به‌ هر حال با این بودجه نیز دولت یازدهم توانست گام‌های خوبی در توسعه بزرگراه و جاده‌ای ‌بردارد.

حمل‌ونقل گام اول توسعه اقتصاد کشور است

علوی با بیان این‌که توسعه حمل‌ونقل گام اول توسعه اقتصاد کشور است، گفت: در برنامه توسعه ششم نگاه شفاف‌تر و جدی‌تری به مسأله رونق حمل‌ونقل خواهیم داشت. به‌طورکلی در حال حاضر بسیاری از مسیرهای جاده‌ای در بخش مسافر و بار به علت استهلاک جاده‌ها و وسایل نقلیه فرسوده به چالش کشیده شده است.

وی گفت: در حال حاضر بیش از ۳۰۰ هزار کامیون کشور عمری بالایی ۱۵ سال دارد، این مورد نیازمند نوسازی است.

عضو گروه عمران مجلس شورای اسلامی با بیان این‌که حدود ۱۰۶۴۲ کیلومتر زیرساخت جاده در دولت یازدهم به بهره‌برداری رسیده است، گفت: بهسازی و آسفالت راه‌های روستایی نیز به میزان ۱۱ هزار و ۲۶۳ کیلومتر بوده است.

وی گفت: در بخش آزادراهی ۱۶ پروژه در ۱۰ محور در حال انجام است که ۶ مورد از این آزادراه‌ها بزرگ‌مقیاس هستند و عملیات عظیمی در آنها در حال انجام است که به‌نوبه خود بی‌سابقه بوده است.

علوی گفت: با توجه به تزریق اعتبار از طریق اسناد خزانه امسال حدود ۱۰۰۰ کیلومتر بزرگراه به‌صورت باند دوم یا ۴ خطه تحویل مردم شده است که این هم به نسبت متوسط بزرگراه‌سازی در کشور رقم قابل قبولی است.

وی با اعتقاد به این‌که تلاش‌های بی‌شماری برای توسعه ناوگان حمل‌ونقل جاده‌ای در بخش روستا‌ها و شهرهای شکل‌گرفته است، گفت: به‌طور حتم این فعالیت‌ها در برنامه توسعه ششم باید رشد بیش‌تری داشته باشد و اعضای کمیسیون عمران به‌شدت به دنبال توسعه و ارتقای وضعیت حمل‌ونقل ۴ گانه شامل، جاده‌ای، دریایی، هوایی و ریلی هستند.

علوی در نهایت گفت: نوسازی بخش جاده‌ای می‌تواند جان تازه‌ای به بخش حمل و نقل وارد کند و از اتلاف انرژی، زمانی و جان جلوگیری کند.

توسعه حمل‌ونقل دریایی می‌تواند اهداف کشورهای عربی را زمین‌گیر کند

همچنین در این زمینه دیگر عضو کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی با بیان این‌که عملکرد جدی و مطلوبی در بخش حمل‌ونقل دریایی صورت گرفته است، گفت: در حال حاضر بخش دریایی ما توسط کشورهای عربی قفل‌شده بدون تردید توسعه حمل‌ونقل دریایی می‌تواند اهداف کشورهای عربی را زمین‌گیر کند.

حسین هاشمی تختی بابیان مطلب فوق به «صما» گفت: حوزه حمل‌ونقل دریایی بخش از اهمیت بالایی در بخش واردات و صادرات دارد. زیرا بارهای بسیار سنگین و پرحجم از طریق این بستر حمل‌ونقل شده و دارای ظرفیت‌های بالایی در ۳ مبحث اشتغال، صادرات و توسعه اقتصاد منطقه‌ای و کلان کشور دارد.

عملکرد دولت در حوزه زیرساخت دریایی همسو با اقتصاد مقاومتی

نماینده مردم بندرعباس، قشم، بندر خمیر، حاجی‌آباد و ابوموسی در مجلس شورای اسلامی گفت: عملکرد دولت یازدهم در زیرساخت دریایی بسیار چشمگیر بوده و بخش اعظمی از این اقدامات همسو با اقتصاد مقاومتی لحاظ شده است.

وی با بیان این‌که ظرفیت بندرهای کشور در سال ۱۳۹۲، ۱۸۰ میلیون تن بود که در پایان سال ۱۳۹۵ با رشد ۲۱ درصدی به بیش از ۲۱۷ میلیون تن افزایش‌یافته است، گفت: بدون تردید تا آخر امسال نیز این درصد بیش‌تر خواهد شد.

وی گفت: میزان تخلیه و بارگیری کالاهای نفتی و غیرنفتی در بندرهای تجاری ایران، در آغاز سال ۱۳۹۲، ۱۳۹ میلیون تن ثبت شد که در پایان سال ۱۳۹۵ به بیش از ۱۴۵ میلیون تن رسید و ۴, ۵ درصد رشد کرد.

هاشمی‌تختی گفت: افزایش ۲۵۳ درصدی ترانزیت کالای غیرنفتی از بندرهای تجاری در پایان سال ۱۳۹۵ نسبت به آغاز سال ۱۳۹۲ (از یک‌میلیون و ۳۰۰ هزار به ۴ میلیون و ۶۰۰ هزار تن) و رشد۳۲٫۴ درصدی صادرات کالای غیرنفتی از بندرهای تجاری در پایان سال ۱۳۹۵ نسبت به آغاز سال ۱۳۹۲ (از ۳۷ میلیون به ۴۹ میلیون تن) از دیگر دستاوردهای سازمان بنادر و دریانوردی در این دوره بود.

رشد ۱۶ درصدی ظرفیت تخلیه و بارگیری بنادر

این نماینده همچنین ادامه‌داد: افزایش ۲۱ درصدی ظرفیت اسمی بندرهای تجاری در پایان سال ۱۳۹۵ نسبت به آغاز سال ۱۳۹۲ از ۱۸۰ میلیون به ۲۱۷ میلیون تن و بهره‌برداری از ۱۰۱ طرح زیربنایی و تجهیزات بندری و دریایی در بندرهای تجاری کشور به ارزش ۱۱ هزار و ۵۰۰ میلیارد ریال از دیگر اقدام‌ها برای توسعه اقتصادی دریا محور بود. به‌هرحال در دولت یازدهم شاهد رشد ۱۶ درصدی ظرفیت تخلیه و بارگیری بنادر و ۳۰ درصدی ظرفیت جابه‌جایی مسافر دریایی در بنادر بودیم.

وی بابیان این‌که در حوزه پس‌کرانه و بندرهای تجاری نیز اقدامات خوبی شکل‌گرفته است، گفت: در طی دولت یازدهم حدود ۷۸۶ طرح از محل منابع داخلی سازمان بنادر و دریانوردی اجرا و حدود ۶۰ هزار میلیارد ریال سرمایه‌گذاری بخش غیردولتی در بندرهای کشور در قالب ۱۲۶ قرارداد سرمایه‌گذاری انجام‌شده است.

رییس کمیته بندری و صنایع دریایی گروه عمران مجلس گفت: اقدامات خوبی در خصوص توسعه بندر شهید رجایی که حدود ۶۰ درصد صادرات و واردات کشور از این بندر شکل می‌گیرد، ایجادشده است. ظرفیت کنونی بندر شهید رجایی ۱۰۰ میلیون تن و ۷ و نیم میلیون کانتینر است و با اتمام مرحله ۳ بندر شهید رجایی در ۴ سال آینده ظرفیت بندر به ۸ میلیون کانتینر افزایش می‌یابد.

وی در این خصوص گفت: برای توسعه این بندر حدود ۲۷۰۰ هکتار زمین ارایه و فاز اول و دوم آن با پیمانکاری قرارگاه خاتم در توسعه بندر چابهار به بهره‌برداری رسید. و برای فاز سوم آن نیز تصمیماتی اتخاذشده است.

هاشمی تختی در بخش دیگری از سخنانش با انتقاد از عدم توجه به حوزه کشتی‌سازی داخلی گفت: درست که امکانات و توانمندی داخلی برای ساخت سکو و کشتی‌های بزرگ کامل نیست اما دولت می‌تواند با ارایه ساخت بخشی از کشتی‌های موردنیاز به شرکت داخلی گام‌های اساسی در بخش اقتصاد مقاومتی ‌بردارد.

ظرفیت بالای کشور در بخش سوخت‌رسانی کشتی‌ها

وی بابیان این‌که کشور ما در بخش سوخت‌رسانی به کشتی‌های ظرفیت بالایی دارد، گفت: کشور ما در این خصوص با کمبود فضا و امکانات روبه‌رو نیست اما تنها ۶ درصد تأمین سوخت کشتی‌‌ها از طریق ایران انجام می‌گیرد، بنابراین توسعه بنادر می‌تواند برآیند اقتصادی خوبی برای کشور حاصل کند.

وی با بیان این‌که در برنامه‌های آتی به دنبال توسعه بنادر خشک در کشور هستیم، گفت: بندر‌ها نقش ویژه‌ای در اقتصاد مقاومتی دارند، بنابراین توسعه این بخش توسعه اقتصاد کشور و اشتغال است. بنابراین توسعه بنادر خشک نیز از اولویت زیادی برخوردار است. توسعه این بنادر به دلیل شرجی بودن هوای بندرعباس و فرسوده‌شدن تجهیزات اهمیت بالایی دارد. یکی از مکان‌های مهم این نوع بنادر حاجی‌آباد است که روزانه حدود ۶۰۰ کامیون به این منطقه می‌رسد.

خرید هواپیماهای کوچک در برنامه ششم توسعه دنبال می‌شود

در ادامه این گزارش عضو گروه برنامه‌وبودجه شورای مجلس بابیان این‌که بعد از ۳۰ سال انقلاب اسلامی ناوگان هوایی در دولت یازدهم بازسازی شد، گفت: کشور ما در بخش هوایی وضعیت بسیار نامناسب داشت که با خرید و جوان‌سازی ناوگان هوایی اقدامات خوبی در این حوزه شکل گرفت.

غلامعلی‌جعفرزاده‌ایمن‌آبادی گفت: جوان‌سازی ناوگان باعث افزایش اعتماد و اطمینان سفر مسافران شده و جلوی ضررهای خرید بلیت از طریق کشورهای همسایه را می‌گیرد.

وی با بیان این‌که کشور به دلیل ضعف‌های ناوگان هوایی در چند سال اخیر چندین میلیارد دلار نصیب کشورهای عربی مانند قطر، امارت شده است، گفت: دولت یازدهم توانست تا میزانی در رفع عقب‌ماندگی ناوگان هوایی نسبت به کشورهای دیگر موفق عمل کند.

حمایت مجلس از سیاست نوسازی خطوط داخلی هوایی

جعفرزاده گفت: دولت یازدهم بعد از مذاکرات موفق بین‌المللی توجه خوبی به این بخش داشته است. در این مذاکرات به نیازهای مختلف این بخش توجه شده، به‌طوری‌که هم خرید هواپیماهای میان‌برد برای نوسازی خطوط داخلی موردتوجه بوده و هم خرید هواپیماهای دوربرد برای برطرف کردن نیاز‌ها در پروازهای خارجی در دستور کار قرارگرفته است. قاعدتاً مجلس هم از این سیاست‌ها حمایت می‌کند.

وی بابیان این‌که به‌زودی کشور ما صاحب یکی از مجهز‌ترین ناوگان‌های هوایی در منطقه خواهد بود، گفت: ما به دنبال خرید بیش‌تر هواپیمای پهن‌پیکر و هواپیمای‌های کوچک مسافرتی با ۱۰ تا ۱۳ نفربر هستیم. در حال حاضر ما مجبور هستیم باری یک مسیر ۳۰ دقیقه‌ای از هواپیماهای پهن‌پیکر استفاده کنیم که به‌هیچ‌عنوان از لحاظ هزینه و سوخت مناسب نیست.

عضو گروه برنامه‌وبودجه شورای مجلس بابیان این‌که در حال حاضر کشورهای آفریقایی هم هواپیمای کوچک دارند، گفت: در برنامه ششم توسعه به دنبال خرید این ناوگان‌‌ها هستیم.

وی درنهایت گفت: توسعه ابعاد مختلف ناوگان حمل‌ونقل به سود کشور و شهروندان است و بدون تردید باید در این بخش سرمایه‌گذاران خصوصی نیز ورود داشته باشد.

 

عزم دولت در زمینه نوسازی ناوگان ریلی در راستای توسعه و اشتغال است