ایران به مذاکره مجدد درباره برجام بازگشت نخواهد داشت

سخنگوی وزارت خارجه ایران به مذاکره مجدد درباره برجام بازگشت نخواهد داشت سخنگوی وزارت خارجه با بیان این‌که ایران به مذاکره مجدد درمورد برجام و مسایل هسته‌ای بازگشت نخواهد داشت، گفت: ما برای حفظ برجام تلاش می‌کنیم و در نقض آن پیشقدم نخواهیم شد. به گزارش فارس، بهرام قاسمی، سخنگوی وزارت‌خارجه کشورمان در نشست هفتگی […]

سخنگوی وزارت خارجه

ایران به مذاکره مجدد درباره برجام بازگشت نخواهد داشت

سخنگوی وزارت خارجه با بیان این‌که ایران به مذاکره مجدد درمورد برجام و مسایل هسته‌ای بازگشت نخواهد داشت، گفت: ما برای حفظ برجام تلاش می‌کنیم و در نقض آن پیشقدم نخواهیم شد.

به گزارش فارس، بهرام قاسمی، سخنگوی وزارت‌خارجه کشورمان در نشست هفتگی با خبرنگاران روز خبرنگار را پیشاپیش تبریک گفت و یاد تمام شهدای خبرنگار کشور و از جمله شهید صارمی را گرامی داشت.

قاسمی در پاسخ به سؤالی درباره حضور هیأت‌های خارجی در مراسم تحلیف رییس‌جمهور عنوان‌کرد: نمایندگانی از ۱۰۵کشور و ۹ سازمان منطقه‌ای و بین‌المللی در این مراسم حضور داشتند و بیش از۱۴۰ ملاقات حاشیه‌ای بین مقامات ایران و حاضران انجام شد.

قاسمی در پاسخ به سؤالی در خصوص برنامه موشکی ایران خاطرنشان‌کرد: مسایل موشکی که آمریکایی‌‌‌ها مطرح می‌کنند با بحث اعتماد فاصله زیادی دارد و بحث بی‌اعتمادی بین ما و آمریکا وجود داشته و ادامه دارد و اقدامات اخیر آمریکا این دیوار را تا حدی بلندتر کرده است.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی بحث موشکی را بحث داخلی، دفاعی و بازدارنده خواند که هیچ مغایرتی با قطعنامه ۲۲۳۱ندارد و افزود: حرف بی‌ربط و ادعای بی‌جایی را مطرح می‌کنند که به دلیل بدخواهی آنها و توان ایران به‌خصوص توان دفاعی ما است.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی در پاسخ به سؤال دیگری در خصوص نقض برجام و این‌که آمریکا ایران را عامل شکست برجام معرفی کند، خاطرنشان‌کرد: این خوابی است که تعبیر نخواهد شد. به نظر می‌رسد دولت جدید آمریکا در تلاش است که با هزینه ایران و به‌دست ایران برجام را تخریب و نقض کند ولی ایران بار‌‌ها اعلام کرده و می‌کنیم که ما برای نقض برجام پیشقدم نخواهیم بود اما در مقابل بدعهدی‌‌‌ها و کارشکنی‌‌‌ها و نقض برجام با هوشیاری تمام و خردمندی لازم اقدامات مقتضی را در زمان لازم انجام می‌دهیم.

وی در پاسخ به سؤال دیگری با بیان این‌که مصادیق نقض برجام را هیأت عالی نظارت بر اجرای برجام تعیین می‌کند، افزود: این بحثی فنی است که در زمان خودش هیأت مذبور می‌تواند در این خصوص اظهارنظر داشته باشد.

وی همچنین گفت: روند اقدامات ایران در خصوص برجام در جریان است و درمورد نشست وزرای خارجی ایران و ۱+۵ به منظور بررسی بدعهدی‌های آمریکا تاریخی تعیین نشده و هنوز این موضوع در سطح صحبت است و اگر قرار باشد چنین اتفاقی بیفتد و تاریخی مشخص شود، اعلام خواهد شد.

وی در پاسخ به سؤال دیگری درباره تأسیس دفتر اتحادیه اروپا در ایران با بیان این‌که این بحث در حال انجام است، خاطرنشان‌کرد: هر زمان مجوز صادر شود اطلاع‌رسانی می‌شود و موضوعی است که در دستور کار ما و اتحادیه اروپا قرار دارد و مسیر طبیعی خود را طی می‌کند.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی در پاسخ به سؤالی درباره مناسبات ایران و آذربایجان و ارمنستان و بحث مناقشه قره‌باغ خاطرنشان‌کرد: کشور آذربایجان برای ما از اهمیت بسیاری برخوردار است و روابط بسیار خوبی با این کشور داریم و از روابط حسنه‌ای نیز با ارمنستان برخورداریم.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی همچنین در پاسخ به سؤالی تصریح‌کرد: ایران بازگشت به مذاکره مجدد در مورد برجام و مسایل هسته‌ای را نخواهد داشت و هر آنچه لازم بوده در تفاهمات قبلی به دست آمده و روند گذشته را ادامه خواهیم داد.

قاسمی مذاکره مجدد را از خواب‌هایی خواند که تعبیرنشدنی است و آرزوهایی برشمرد که به ثمر نخواهد نشست.

وی در پاسخ به سؤال دیگری همکاری‌های نظامی ایران و روسیه را و همچنین همکاری‌های منطقه‌ای دو کشور را کاملاً طبیعی خواند و افزود: به این همکاری‌ها ادامه خواهیم داد و در آینده در این حوزه‌ها همکاری لازم را خواهیم داشت.

قاسمی ایران را کشوری خواند با کم‌ترین بودجه نظامی در منطقه و افزود: ‌ما در حد نیاز همکاری‌های نظامی خواهیم داشت و به توانمندی‌های داخلی و جوانان مرز و بوم خودمان متکی هستیم اما این مانع رایزنی و تبادل اطلاعات و همکاری با دیگر کشور‌‌ها نیست.

وی در خصوص بازی دو بازیکن فوتبالیست ایران در مقابل تیم رژیم صهیونیستی خاطرنشان‌کرد: ما رژیم اشغالگر قدس را رژیمی نامشروع در منطقه دانسته و آن را به رسمیت نمی‌شناسیم.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی ادامه‌داد: سیاست جمهوری اسلامی در حوزه ورزشی و عدم رویارویی بین تیم‌های ایران با تیم‌های این رژیم اشغالگر است و در مورد اتفاقی که افتاده باید وزارت ورزش پاسخگو باشد که آنها هم در نخستین روز‌‌ها موضع‌گیری داشتند و آن را محکوم کردند.

قاسمی گفت: اگر سؤالی باشد آنها ذیحق خواهند بود در مورد آن صحبت کند.

 

وی اضافه‌کرد: آنچه مهم است این است که باشگاه‌های ایران یا سازمان ورزش ما در تبادلات با باشگاه‌های خارجی باید توجه بیش‌تری داشته باشند و در قراردادهایی که منعقد می‌کنند بحث بازی با تیم‌های رژیم اشغالگر قدس را به‌طور شفاف و روشن مشخص کنند.