بزرگ‌ترین قرارداد سرمایه‌گذاری صنعت خودرو ایران امضا شد

بین رنو فرانسه و ایدرو ایران؛ بزرگ‌ترین قرارداد سرمایه‌گذاری صنعت خودرو ایران امضا شد مهدی قره داغلی -بزرگ‌ترین قرارداد سرمایه‌گذاری تاریخ صنعت خودرو ایران به ارزش ۶۶۰ میلیون یورویی بین رنو فرانسه و سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران (ایدرو) با حضور «محمدرضا نعمت‌زاده» وزیر صنعت، معدن و تجارت امضا شد. به گزارش مناقصه‌مزایده ۱۰ […]

بین رنو فرانسه و ایدرو ایران؛

بزرگ‌ترین قرارداد سرمایه‌گذاری صنعت خودرو ایران امضا شد

مهدی قره داغلی -بزرگ‌ترین قرارداد سرمایه‌گذاری تاریخ صنعت خودرو ایران به ارزش ۶۶۰ میلیون یورویی بین رنو فرانسه و سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران (ایدرو) با حضور «محمدرضا نعمت‌زاده» وزیر صنعت، معدن و تجارت امضا شد.

به گزارش مناقصه‌مزایده ۱۰ ماه پیش چارچوب همکاری بین ایدرو و رنو در پاریس امضا شد که سهم رنو ۶۰ درصد و ایدرو ۴۰ درصد بود. امروز با مذاکرات صورت گرفته سهم ایدرو از ۴۰ درصد به ۲۰ درصد کاهش داده شد و مشارکت به صورت ۳ جانبه با حضور هلدینگ پرتو نگین ناصح شد.

خودرو‌های «سیمبل» و «داستر» جدید، نخستین خودروهای تولیدی این کارخانه خواهند بود که در سال ۲۰۱۸ به تولید می‌رسد.

براساس این توافقنامه، رنو برای نخستین بار در ایران، مراکز توزیع، فروش و خدمات پس از فروش خواهد داشت.

این شرکت در حوزه تحقیق و توسعه، خرید و بومی‌سازی، تولید خودرو و توزیع و صدور آن در شبکه توزیع و تحت استاندارد شرکت رنو در بازارهای داخلی و خارجی، فعال خواهد بود.

منصور معظمی در ابتدای این مراسم با اشاره به این‌که میزان سرمایه‌گذاری در این قرارداد در فاز اول ۶۶۰ میلیون یورو است، اظهارداشت. در فاز اول اشتغال‌زایی ۳ هزار نفر به صورت مستقیم پیش‌بینی شده است، افزود: در این قرارداد تعهد شده که حدود ۳۰۰ هزار دستگاه خودرو تولید شود که در فاز اول تولید۱۵۰ هزار دستگاه در دستور کار است و تا سال ۲۰۲۴ به ۳۰۰ هزار خودرو خواهد رسید.

مدیرعامل ایدرو با بیان این‌که رنو در این مشارکت متعهد به صادرات ۳۰ درصد محصولات شده است، افزود: به صورت کلی بعد از برجام ٦ مشارکت نامه در صنعت خودرو با شرکای خارجی منعقد شده که این موضوع نتایج خوبی را برای صنعت خودروی کشور خواهد داشت.

معظمی اضافه‌کرد: در حال حاضر ١٥ قطعه‌ساز ایرانی با رنو همکاری می‌کنند که قرار است این میزان به ۶۰ قطعه‌ساز برسد.

وی با اعلام این‌که انتخاب مدیرعامل و رییس هیأت مدیره به صورت چرخشی است، تصریح‌کرد: در دور اول مدیرعامل از طرف رنو، رییس هیأت مدیره از طرف ایدرو و نایب رییس هیأت مدیره از طرف هلدینگ پرتو نگین ناصح خواهد بود.

به گفته معظمی، تولید گیربکس و شاسی خودرو نیز در این مشارکت ۳جانبه پیش‌بینی شده است.

معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت خاطرنشان‌کرد: ورود ایدرو کاملاً قانونی است و طبق اصل ۴۴ قانون اساسی دولت می‌تواند ۲۰ درصد سهم بازار را داشته باشد؛ همچنین دولت هر لحظه که بخواهد می‌تواند سهم قانونی ۲۰ درصدی خود را واگذار کند.

رییس سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران تصریح‌کرد: اگر حمایت مهندس نعمت‌زاده، وزیر صنعت، معدن و تجارت نبود امضای این قرارداد نهایی نمی‌شد.

وی اضافه‌کرد: در پی اجرای این قرارداد، قطعه‌سازان و افراد شریک در این قرارداد به شبکه توزیع رنو متصل خواهند شد. به همین اساس مصرف‌کنندگان می‌توانند از تولیدات و قطعات شبکه رنو استفاده کنند. در حال حاضر شرکت پرتو نگین ناصح ٣٥ شبکه توزیع دارد که در این مشارکت جدید شبکه توزیعی محصولات رنو به ۲۵۰ خواهد رسید.

مرکز تحقیق و توسعه رنو در ایران ایجاد می‌شود

در ادامه این مراسم محمدرضا‌نعمت‌زاده، وزیر صنعت، معدن و تجارت ضمن بیان این‌که دلایل مختلفی در طولانی شدن روند مذاکرات با رنو وجود داشت، اعلام‌کرد که یک مرکز توانمند تحقیق و توسعه رنو و یک مرکز فنی – مهندسی در ایران ایجاد می‌شود که نسبت به قراردادهای قبلی وضعیت بهتری دارد و پررنگ‌تر است، همچنین علاوه بر این قطعه‌سازان کشور می‌توانند در زنجیره مدنظر قرار گیرند و اگر این توانایی را داشته باشند و قطعات آنها مشابه سایر کشور‌ها باشد از آنها خریدهای لازم صورت می‌گیرد.

نعمت‌زاده با اشاره به این‌که رنو یکی از شرکت‌های شناخته شده در جهان محسوب می‌شود، اظهارکرد: بازار ایران یکی از بازارهای این شرکت محسوب می‌شود و ما مشارکتی را از ۱۲ سال قبل با رنو آغاز کرده‌ایم که هنوز کامل نشده است.

نعمت‌زاده ادامه‌داد: پس از برجام و رفع تحریم‌ها فضای بین‌المللی به‌گونه‌ای تغییر یافت که شرکت‌های تولیدی و تجاری ما امکان یافتند با شرکت‌های خارجی همکاری‌های خود را آغاز کنند.

وزیر صنعت، معدن و تجارت با بیان این که توسعه همکاری‌های بین‌المللی در راستای افزایش توان فناوری و تجارت خارجی مدنظر قرار گرفته است، گفت: علی‌رغم رکودی که در این زمینه طی سال‌های قبل داشتیم بخش خصوصی توانست مشارکت خوبی را در زنجیره بین‌المللی شکل دهد و ۲۰۰ مشارکت در بخش صنعت، معدن و تجارت در کم‌تر از دو سال شکل گرفته که برخی از آن به تولید رسیده است.

وی افزود: صنعت خودرو یکی از صنایع مدنظر ما پس از برجام بود. برخی عنوان می‌کنند که چرا کشورهایی که با ما شروع کرده‌اند در وضعیت بهتری قرار دارند. آنها باید بدانند که صنعت خودرو صنعت ثابتی نیست و همکاری‌های بین‌المللی از الزامات رشد و توسعه‌ آن به شمار می‌رود.

نعمت‌زاده علاوه بر این قطعه‌سازان کشور می‌توانند در زنجیره مدنظر قرار گیرند و اگر این توانایی را داشته باشند و قطعات آنها مشابه سایر کشور‌ها باشد از آنها خریدهای لازم صورت می‌گیرد.

وزیر صنعت، معدن و تجارت همچنین از ایجاد خط تولید موتور مستقل براساس قرارداد مذکور خبر داد و گفت: کارخانه‌ای در این راستا شکل می‌گیرد که به غیر از تولید موتور برای رنو برای سایر محصولات هم موتور تولید خواهد شد. در قرارداد رنو و ایدرو تولید و صادرات در زیر سایه همکاری مشترک مدنظر قرار گرفته است.

قرارداد با ایران استثنایی است

همچنین تیری‌بلوره، قائم مقام شرکت رنو با اشاره به این‌که مفتخریم که امضای قراردادی استثنایی را با ایدرو و گروه نگین اعلام می‌کنیم، اظهارداشت: این قرارداد با یکی از استراتژیک‌‌ترین کشور‌ها برای رنو یعنی ایران به امضا رسید. ایران به خاطر پتانسیل‌های خوب صنعتی، زیرساخت‌های خودروسازی نیروی انسانی توانمند شرایط ژئوپولیتیک استثنایی دارد.

وی با بیان این‌که این توافقی استثنایی در تاریخ صنعت خودرو ایران به جهت سرمایه‌گذاری انتقال تکنولوژی داخلی‌سازی و پرورش استعدادهای ایرانی، ایجاد مرکز مهندسی و خرید تولید خودروهای به روز و صادرات است، افزود: رنو با حضور بدون وقفه در ایران از سال ۲۰۰۴ تعهد خود را ثابت کرده است و امضای این قرارداد تعهد و خواست قوی ما را برای حضور بلندمدت در ایران تأیید می‌کند.

وی تصریح‌کرد: به عنوان شریک استراتژیک صنعت خودرو ایران خوشحالیم که این سرمایه‌گذاری مشترک را با دو شریک قابل اعتماد خود ایدرو به عنوان نماینده دولت و گروه نگین به عنوار نماینده بخش خصوصی انجام می‌دهیم.

بلوره با اعلام این‌که همکاری ما با دو شریک قدیمی یعنی ایران خودرو و سایپا همچنان ادامه و گسترش خواهد داشت، اضافه‌کرد: امضای این قرارداد قدمی رو به جلو و بلند برای همکاری مستمر میان ایران و رنو است و ارزش‌های مشترکی برای طرفین خواهد داشت.

گفتنی است در شرایط پس از برجام، شرکت رنو آستین‌ها را بالا زد و برای عقب نماندن از رقیب دیرینه خود یعنی پژو، مذاکره با خودروسازان ایرانی را آغاز کرد.

همکاری رنو در ایران پیچیدگی‌های خاص خود را دارد؛ سابقه رنو در ایران به همکاری با هر دو خودروساز بزرگ ایران برمی‌گردد؛ زمانی که سکوی خودروی ال ۹۰ (پلتفرم) برای تولید در اختیار هر دو شرکت سایپا و ایران خودرو قرار گرفت.

 

این شرکت از طرفی با پارس خودرو (شرکت زیرمجموعه سایپا) از گذشته همکاری داشته و علاوه بر تولید خودروهای مگان، اکنون پارس‌تندر، کولیوس و ساندرو را در تولید مشترک خود دارند و از طرفی چند محصول خود از جمله تندر ۹۰ و تندر پیکاپ را با ایران خودرو تولید و به بازار عرضه می‌کند.