بی‌توجهی لایحه مالیات بر ارزش‌افزوده به ضرورت پاسخگویی سازمان‌های دولتی

معاون پارلمانی اتاق ایران تشریح کرد بی‌توجهی لایحه مالیات بر ارزش‌افزوده به ضرورت پاسخگویی سازمان‌های دولتی معاون پارلمانی اتاق ایران گفت: از زمان بررسی لایحه جامع مالیات بر ارزش‌افزوده، در هیأت دولت، بخش خصوصی نظرات خود را اعلام کرده است؛ ولی این لایحه نواقص جدی دارد. یکی از نواقص لایحه عدم مکلف کردن سازمان‌های دولتی […]

معاون پارلمانی اتاق ایران تشریح کرد

بی‌توجهی لایحه مالیات بر ارزش‌افزوده به ضرورت پاسخگویی سازمان‌های دولتی

معاون پارلمانی اتاق ایران گفت: از زمان بررسی لایحه جامع مالیات بر ارزش‌افزوده، در هیأت دولت، بخش خصوصی نظرات خود را اعلام کرده است؛ ولی این لایحه نواقص جدی دارد. یکی از نواقص لایحه عدم مکلف کردن سازمان‌های دولتی به پاسخگویی سریع به فعالان بخش خصوصی است.

لایحه مالیات بر ارزش‌افزوده به بهارستان رسیده است؛ لایحه در آخرین روزهای سال ۱۳۹۵، یعنی ۲۴ اسفندماه توسط مجلس دهم شورای اسلامی وصول‌شده است. اگرچه این لایحه در مراحل اولیه بررسی قرار دارد ولی بخش خصوصی درباره آن نگرانی‌هایی دارد؛ طوری‌که در جلسه اخیر رؤسای اتاق‌های سراسر کشور که در یاسوج برگزار شد، کیوان‌کاشفی، عضو هیأت رییسه اتاق ایران به‌صراحت به این نگرانی اشاره کرد.

رمضانی، معاون پارلمانی اتاق ایران در گفت‌وگو با پایگاه خبری اتاق ایران دراین‌باره اظهار کرد: ‌اتاق ایران در راستای بررسی جامع لایحه مالیات بر ارزش‌افزوده و با توجه به اهمیت و تأثیر این لایحه بر بخش‌های مختلف اقتصادی از زمان انتشار متن این لایحه و حتی در زمان بررسی آن در هیأت دولت اقدامات گسترده‌ای جهت اصلاح آن با همکاری فعالان اقتصادی، مشاوران و کارشناسان خویش انجام داده است.»

وی به سابقه بررسی این لایحه و اعلام نظر اتاق بازرگانی، صنایع، معادن ‌و کشاورزی ایران اشاره کرد و افزود: سابقه بررسی لایحه اصلاح قانون مالیات بر ارزش‌افزوده در اتاق ایران به بهمن‌ماه سال ۱۳۹۴ بازمی‌گردد، زمانی که تدوین این لایحه در کمیسیون اقتصادی دولت در حال انجام بود. این لایحه در کمیسیون اقتصادی دولت در دی‌ماه ۱۳۹۵ نهایی شد.

 به گفته رمضانی، اتاق ایران رایزنی خود را با وزارت صنعت، معدن‌ و تجارت با هدف اعمال نظرات خود از این طریق در هیأت دولت آغاز کرد. پس از نهایی شدن لایحه در هیأت دولت و اعلام وصول آن در اسفندماه ۱۳۹۵ از سوی مجلس، کمیسیون مالیات، کار و تأمین اجتماعی اتاق به‌عنوان نماینده اتاق ایران در این حوزه پیگیر مطالبات فعالان بخش خصوصی در مجلس شورای اسلامی شد.

وی در خصوص این‌که چه اقداماتی در این راستا انجام ‌شده است، پاسخ داد: اولین کاری که در بازه زمانی بررسی لایحه جامع مالیات بر ارزش‌افزوده انجام ‌شده مکاتبه و نظرخواهی از تمام تشکل‌ها و اتاق‌های بازرگانی، صنایع، معادن ‌و کشاورزی استان‌ها و شهرستان‌ها بوده است.

 

رمضانی به تشکیل کارگروه مالیات بر ارزش‌افزوده متشکل از کارشناسان مالیاتی، اعضای کمیسیون مالیات، کار و تأمین اجتماعی و نمایندگان واحدهای اتاق‌ها اشاره می‌کند.