بتا و سینا برنده مزایده بندر شهید رجایی نشده‌اند

بتا و سینا برنده مزایده بندر شهید رجایی نشده‌اند مدیرعامل شرکت بتا گفت: شرکت بتا و سینا از نظر امتیاز فنی واجد صلاحیت شناخته شده‌اند اما هنوز برنده مزایده ترمینال شهید رجایی نشده‌اند. داوود ترکمان در گفت‌وگو با مانا در واکنش به برخی اخبار تأیید نشده از احتمال برنده شدن این شرکت و شرکت سینا […]

بتا و سینا برنده مزایده بندر شهید رجایی نشده‌اند

مدیرعامل شرکت بتا گفت: شرکت بتا و سینا از نظر امتیاز فنی واجد صلاحیت شناخته شده‌اند اما هنوز برنده مزایده ترمینال شهید رجایی نشده‌اند.

داوود ترکمان در گفت‌وگو با مانا در واکنش به برخی اخبار تأیید نشده از احتمال برنده شدن این شرکت و شرکت سینا در مزایده پورت اپراتوری بندر شهید رجایی خاطر‌نشان‌ کرد: شرکت بتا و سینا از نظر امتیاز فنی واجد صلاحیت شناخته شده‌اند اما هنوز برنده مزایده ترمینال شهید رجایی نشده‌اند. تعابیر به‌کار گرفته شده در رابطه با برنده شدن این شرکت‌ها در مزایده عمدتاً ناشی از منابع محفلی است نه کارشناسی.

وی در این باره افزود: شرکت‌های بتا و سینا ممکن است برنده مزایده شوند، ممکن است به دلایلی برنده نشوند، به این دلیل همچنان که نمی‌توان در خصوص برنده مزایده پیش‌بینی کرد در خصوص ابقاء یا عدم ابقای فعالیت این دو شرکت به عنوان اپراتور بندر شهید رجایی نیز نمی‌توان پیش‌بینی داشت.

ترکمان با اشاره به این‌که در هر صورت شرکت بتا آمادگی خودش و شریک خارجی‌اش را جهت حضور در اپراتوری ترمینال‌‌‌‌ها و همچنین سرمایه‌گذاری در این حوزه‌ها را اعلام کرده است، اظهار ‌کرد: منتظر نظر سازمان بنادر و دریانوردی هستیم و امید داریم هرچه سریع‌تر نتیجه معلوم شود، البته جا دارد از تلاش بی‌وقفه پرسنل و مدیران سازمان بنادر و دریانوردی تشکر و قدردانی کنیم به ویژه اخیراً تلاش آنها شبانه روزی شده تا تکلیف این مزایده را به نحو مطلوب و در راستای منافع ملی مشخص کنند.

مدیر‌عامل اپراتور فعلی بندر شهید رجایی در پاسخ به این پرسش که مدت زمان قرارداد اپراتور نهایی بندر شهید رجایی چند سال خواهد بود، گفت: مدت زمان قرارداد‌‌‌ها متفاوت است اما بازه زمانی ۵ تا ۱۰ سال مد نظر کارفرما است.

وی همچنین در خصوص برخی انتقادات از سوی فعالان بندری نسبت به الزام شریک خارجی برای اپراتور بندر شهید رجایی از سوی سازمان بنادر تصریح‌ کرد: انتقاد جزیی از روند کار است، اگر انتقاد نباشد قطعاً مسیر به سمت و سوی اصلاح نمی‌رود، الزام سازمان به شریک خارجی از جمله شروط مزایده است. حال رویه اجرایی‌اش چگونه باشد، موضوعی است که به پورت اپراتور‌‌‌ها و شرکای ایرانی برمی‌گردد.

ترکمان ضمن اعلام این مطلب که سازمان بنادر و دریانوردی در نحوه مشارکت و جزییات مداخله چندانی ندارد، ادامه داد: این وظیفه شریک ایرانی است که منافع خود و منافع ملی را مد نظر قرار دهد.

به گفته مدیرعامل شرکت بتا که خود با شرکت خارجی HPH وارد مشارکت شده است؛ هنوز جزییات شراکت با شرکای خارجی و رویه اجرایی آن مشخص نشده است بنابراین در نظر وی برای نقد منافع و مضار مشارکت خارجی هنوز زود است.

 

وی در این باره ادامه ‌داد: اسناد انتشار یافته و الزامات سازمان بنادر حکایت از دست بالای شریک خارجی ندارد و انشاا… در آینده روند اجرایی و منافع ناشی از مشارکت مشخص خواهد شد با این حال شرکت بتا نیز به الزامات انتقاداتی دارد اما در صدد پاک کردن صورت مسأله نیست.