نظارت بر مناقصه‌مزایده از وظایف سازمان بازرسی است

بازرس کل استان کرمان نظارت بر مناقصه‌مزایده از وظایف سازمان بازرسی است بازرس کل استان کرمان گفت: در راستای رسیدگی به شکایات مردمی و اعلامیه‌های واصله علیه سازمان‌ها و دستگاه‌های اداری استان در سال گذشته به تعداد بیش از ۳هزار شکایت رسیدگی، پرونده تشکیل شده و اقدامات قانونی نیز انجام شده است. احمد آبیار، بازرس […]

بازرس کل استان کرمان

نظارت بر مناقصه‌مزایده از وظایف سازمان بازرسی است

بازرس کل استان کرمان گفت: در راستای رسیدگی به شکایات مردمی و اعلامیه‌های واصله علیه سازمان‌ها و دستگاه‌های اداری استان در سال گذشته به تعداد بیش از ۳هزار شکایت رسیدگی، پرونده تشکیل شده و اقدامات قانونی نیز انجام شده است.

احمد آبیار، بازرس کل استان کرمان در گفت‌وگو با میزان اظهار‌کرد: در سال گذشته در راستای انجام بازرسی‌های نامحسوس، موردی و فوق‌العاده نیز ۱۱۹ بازرسی موردی انجام، پرونده تشکیل و ۱۱۸ گزارش به مراجع ذی‌صلاح ارسال شده است.

مدیر کل بازرسی کل استان کرمان بیان ‌کرد: به منظور انجام بازرسی‌های برنامه‌ای در سال ۱۳۹۵ نیز ۳۷ مورد بازرسی برنامه‌ای اجرا و گزارش آن تهیه و اقدام قانونی لازم انجام شده است.

وی نظارت بر معاملات دولتی (مناقصه، مزایده) را از دیگر وظایف اداره کل بازرسی برشمرد و ادامه داد: طی سال گذشته در مجموع بر نحوه انجام ۶۰۶ مناقصه و مزایده دولتی نظارت شده و تعداد ۸۰ مورد که برخلاف قانون بوده، تجدید، ابطال و یا اصلاح شده است.

مدیرکل بازرسی کل استان کرمان نظارت و حضور فعال در جلسات کمیسیون‌های مهم و تصمیم‌ساز استان از جمله کمیته اعتباری بانک‌ها و کمیسیون ماده ۵ قانون شهرسازی و نیز برگزاری کارگروه‌های آموزشی و توجیهی در شهرستان‌ها و ادارات استانی و شهرستانی را از دیگر اقدامات بازرسی کل استان کرمان در سال گذشته برشمرد.

آبیار در ادامه سلامت اداری و مبارزه با فساد را یکی از موضوعات بسیار مهم در جمهوری اسلامی ایران دانست و گفت: نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران برای ارتقای سلامت اداری هزینه‌های فراوانی پرداخت می‌کند و دراین راستا سازمان‌های متعددی از جمله سازمان بازرسی کل کشور، دیوان محاسبات، کمیسیون‌های نظارتی مجلس، سازمان حسابرسی، واحد‌های نظارتی درون دستگاهی (حراست –بازرسی) و دیوان عدالت اداری دادگستری فعالیت دارند.

این مقام قضایی بیان ‌کرد: فلسفه تشکیل دستگاه‌های اداری، خدمت رسانی به مردم است و لازمه خدمت رسانی نیز سلامت اداری است، ولی متأسفانه سیستم اداری ما دچار مشکلات اساسی است و از آسیب‌های جدی آن می‌توان به عدم تکریم ارباب رجوع، تبعیض، عدم انجام وظایف قانونی، اهمال و سهل انگاری در انجام وظیفه و فساد (اختلاس، ارتشا، تضییع اموال دولتی و تصرف غیرقانونی) اشاره کرد.

بازرس کل استان کرمان افزود: اهمال ‌و سهل‌انگاری در انجام وظیفه و تضییع اموال عمومی، تبعیض (پارتی‌بازی) و فساد مالی مهم‌ترین مشکلات موجود در فضای اداری است.

آبیار خاطرنشان ‌کرد: فساد اداری سیر صعودی دارد و در این زمینه وضعیت مناسبی قرار نداریم و برای رفع فساد و تبعیض در دستگاه‌های اداری باید با همدلی قوای ۳ گانه اقدامات جدی، قاطع و فوری انجام شود.

وی یادآور شد: در اداره کل بازرسی استان کرمان وظایف نظارت و بازرسی توسط چهار گروه تخصصی تولیدی، اقتصادی، فرهنگی و اجتماعی و سیاسی و قضایی انجام می‌شود.

وی ادامه‌داد: گروه تولیدی شامل بخش‌هایی از جمله (کشاورزی، عمران‌، معدن، صنایع و…)، گروه اقتصادی شامل (بانک، بیمه، امور مالیاتی، امور آب و فاضلاب، راه‌آهن و …)، گروه فرهنگی و اجتماعی شامل (امور فرهنگی، وقف، دانشگاه، ورزش و جوانان، بهداشت و درمان) و گروه سیاسی و قضایی نیز شامل (شهرداری‌ها، فرمانداری‌ها، دهیاری‌ها، شورا‌های اسلامی، زندان‌ها، قضایی و پزشکی قانونی) می‌شود.

 

مدیرکل بازرس کل استان کرمان تصریح کرد: وظیفه مرکز، رسیدگی به شکایات مردمی علیه دستگاه‌های اداری است هر گونه شکایتی که مردم علیه دستگاه‌های اداری داشته باشند توسط مرکز و کارشناسان مربوطه مورد رسیدگی قرار می‌گیرد.