طلب ۱۹هزارمیلیارد تومانی شهرداری از دولت تأیید شد

معاون شهردار تهران طلب ۱۹هزارمیلیارد تومانی شهرداری از دولت تأیید شد معاون مالی و اقتصاد شهری شهرداری تهران با اعلام این‌که در ۱۲ سال گذشته شهرداری تهران ۷۳ هزار و ۴۷۶ میلیارد تومان عملکرد نقد داشته است، گفت: براساس گزارش نهایی تمامی اعداد و ارقام در تفریغ ذکر شده که حاکی از آن است که […]

معاون شهردار تهران

طلب ۱۹هزارمیلیارد تومانی شهرداری از دولت تأیید شد

معاون مالی و اقتصاد شهری شهرداری تهران با اعلام این‌که در ۱۲ سال گذشته شهرداری تهران ۷۳ هزار و ۴۷۶ میلیارد تومان عملکرد نقد داشته است، گفت: براساس گزارش نهایی تمامی اعداد و ارقام در تفریغ ذکر شده که حاکی از آن است که ۹۶ درصد عملکرد شهرداری تحقق یافته است.

به گزارش فارس، قدرت‌گودرزی در سیصدوشصت‌وهفتمین جلسه علنی، در تشریح گزارش عملکرد معاون مالی شهرداری تهران با بیان این‌که درآمدهای شهرداری در بخش غیرنقد ۵۲هزارو۷۱۳ میلیارد تومان مصوب درآمدی از سوی شورا بوده که ۴۵ هزار و ۳۰۸ میلیارد تومان آن محقق شده است، خاطرنشان کرد: در مجموع ۱۲سال گذشته ۱۳۰هزارو۲۱۱ میلیارد تومان درآمد مصوب شهرداری بوده که از این مبلغ ۱۱۸هزارو۷۸۴ میلیارد تومان هزینه شده است که در مجموع به صورت میانگین ۹۱ درصد از بودجه مصوب محقق شده است.

وی با اشاره به این‌که درآمد شهرداری دو نوع بوده است، متذکر شد: درآمدهای پایدار و سایر درآمد‌ها، در سال ۸۴ که کل درآمد شهرداری نقد بوده است ۱۳۲۳ میلیارد تومان بوده که۲۱۷میلیارد تومان آن به میزان ۱۶ درصد پایدار بوده است.

گودرزی با اشاره به این‌که ۱۱۰۶ میلیارد تومان نیز به سایر درآمد‌های شهرداری اختصاص داشته است، افزود: در سال۸۴ شهرداری تهران ۸۴ درصد درآمد ناپایدار داشته، اما این عدد در سال۹۵ برابر ۵هزارو۱۰۲ میلیارد تومان بوده است که ۳۳ درصد بودجه را تشکیل می‌دهد و ۶۷ درصد نیز به سایر درآمد‌ها اختصاص داشته است.

معاون مالی شهرداری تهران ادامه داد: درآمدهای پایدار شهرداری در ۱۲ سال گذشته مشخص است، این درآمد‌ها شامل عوارض ارزش‌افزوده، عوارض نوسازی، عوارض کسب و پیشه، عوارض خودرو، عوارض بهای خدمات پسماند، عوارض حفاری، تبصره ۲ ماده ۳۲ و سایر آیتم‌هاست که مجموع این درآمد‌ها در سال ۸۴ برابر با ۲۱۷ میلیارد تومان بوده است.

وی بیان کرد: در سال ۹۵ عوارض ارزش‌افزوده برابر ۳هزارو۹۹۱ میلیارد تومان افزایش یافته و سایر درآمد‌ها نیز افزایش یافته است. به‌طوری که مجموع درآمدهای پایدار به ۵هزارو۱۵۲ میلیارد تومان رسیده است. تا سال ۶۲ بیش از ۴۵ درصد از اعتبارات شهرداری از بودجه عمومی دولت حاصل می‌شد، اما بعد از ۳۴ سال لایحه درآمد پایدار ارایه نشده است. شهرداری‌ها دنبال آن بودند که درآمد پایدار تحقق یابد، از این رو تقاضا کردند از محل ارزش‌افزوده به شهرداری‌ها نیز ردیف بودجه‌ای اختصاص یابد، اما شاهد بودیم که دولت در سال گذشته به جای این‌که این درآمد ارزش‌افزوده را بیش‌تر کند، ۵۰ درصد آن را نیز کاست.

گودرزی با اعلام این‌که هزینه‌های شهرداری تهران از ۱۳۰هزارو۲۱۱ میلیارد تومان اعتبار مصوب به ۱۱۸هزارو۷۸۴ میلیارد تومان تا پایان ۳ ماهه اول امسال رسیده که همه آن هزینه شده است، افزود: برابر اعتبارات مصوب، اعتبار تملک و دارایی‌ها ۶۱٫۱ درصد، اعتبار تملک دارایی‌های مالی ۸٫۲ درصد و اعتبار هزینه‌ای یا جاری ۳۰٫۷ درصد بوده است اما در عملکرد جاری ما ۲۵٫۸ درصد بوده است که این نقطه قوت شهرداری است که این هزینه در ساخت مترو و توسعه زیرساخت‌ها و پروژه‌ها هزینه شده است. این در حالی است که اگر با دولت مقایسه کنیم تنها ۱۰ تا ۱۵ درصد بودجه برای بودجه سرمایه‌ای است و مابقی هزینه‌های جاری است.

وی با یادآوری این‌که شهرداری تهران پرداخت‌ها را اولویت‌بندی کرده به‌طوری که امروز اولین اولویت ما حقوق و مزایا است، ادامه داد: اولویت بعدی شهرداری تهران مترو و نگهداشت شهر است. بر این اساس، خطوط مترو در سال ۸۴ برابر ۱۰۴ کیلومتر بوده است که در سال ۹۶ به حدود ۳۰۰کیلومتر رسیده است. تعداد ایستگاه‌های مترو نیز از ۳۶ ایستگاه به۱۷۰ ایستگاه، ناوگان مترو از ۲۸۷ لوکوموتیو به ۱۷۳۲ لوکوموتیو، طول تونل‌های درون شهری از صفر کیلومتر در سال ۸۴ به ۲۴ کیلومتر، طول بزرگراه‌ها از ۳۰۴ کیلومتر به ۵۵۴ کیلومتر، تقاطع‌های غیرهمسطح از ۱۵۷ دستگاه به ۳۴۴ دستگاه، مساحت فضای سبز از ۲۹ هزار هکتار به ۵۲ هزار هکتار، ایستگاه‌های آتش‌نشانی از ۷۲ ایستگاه به ۱۲۹، سرانه فضای سبز از ۹٫۲ به ۱۶۰۷ درصد، مجموعه‌های ورزشی از ۵۷ هکتار به ۳۲۰ هکتار رسیده است. همچنین سوله‌های مدیریت بحران که تا پیش از این در شهر وجود نداشته است م اکنون به تعداد ۱۱۳ سوله وجود دارد.

وی ادامه داد: تعداد سرای محلات نیز از ۸ عدد به ۳۳۴ سرا و نوسازی بافت فرسوده از ۲۷هکتار به ۶۸۸ هکتار رسیده است. همچنین اقدامات شاخصی مثل ساخت برج میلاد، نمایشگاه دائمی گل و گیاه، باغ موزه دفاع مقدس، باغ کتاب، فرهنگسرا‌ها و… نیز در این مدت صورت گرفته که همگی در مقیاس کلان و قابل توجه است.

معاون مالی شهرداری تهران با اشاره به این‌که بار‌ها شنیده شده که منتقدان مدیریت شهری تهران را شهر سوخته می‌نامند و می‌گویند که قرار است شهر سوخته تحویل بگیرند، گفت: ارزش تقریبی املاکی که در این ۱۲ سال تملک کردیم ۲۲هزارو۸۴۵ میلیارد تومان بوده است. ارزش تقریبی تهاتر املاک نیز ۱۱هزارو۹۲ میلیارد تومان بوده است. یعنی دارایی‌های شهرداری تهران در این مدت بیش از دو برابر افزایش یافته است.

گودرزی در زمینه بدهی‌های شهرداری نیز گفت: اولاً بدهی داشتن نقطه قوت است، ما تعهد ایجاد می‌کنیم برای افزایش سرمایه شهر. بر همین اساس، تا امروز دیون مناطق ۲۲ گانه ۶هزارو۳۵۱ میلیارد تومان بوده که در این رقم پیمانکاران، املاک، بیمه و مالیات هم دیده شده است. همچنین دیون سازمان‌ها و شرکت‌ها دوهزارو۱۶۸ میلیارد تومان است. از همین رو اعلام می‌کنم در مجموع شهرداری تهران ۸هزارو۵۱۹ میلیارد تومان مجموعه دیونش است.

وی با یادآوری این‌که در بانک‌ها میزان بدهی بابت تسهیلات دریافتی شهرداری تهران تا امروز ۶هزارو۹۹۲میلیارد تومان است متذکر شد: این میزان بدهی‌ها معادل اصل وام است شاید یک تا حداکثر دو هزار میلیارد تومان برای سود و جرایم نیز وجود داشته باشد. از همین رو مجموع بدهی‌ها معادل ۱۵هزارو۵۱۱ میلیارد تومان است که شامل دیون شهرداری در املاک و پیمانکاری، بیمه، مالیات، تسهیلات بانکی و… است. این‌که عدد‌های ۶۰ و ۴۰هزار میلیارد تومانی اعلام می‌شود درست نیست. امیدوارم از این به بعد دوستان مصاحبه‌ها را اصلاح کنند.

گودرزی با یادآوری این‌که شهرداری امروز هیچ سند پشت باجه ندارد و آنچه تا امروز به عنوان بدهی ذکر می‌شود، همین رقم ۱۵هزارو۵۱۱ میلیارد تومان است، بیان کرد: کسی که طلبکار است تا صورت‌وضعیت نیاورد، تبدیل به قرارداد نمی‌شود. پس با توجه به رقم بودجه شهرداری تهران طی ۱۲ سال گذشته که معادل ۱۳۰هزارو۲۱۱ میلیارد تومان بوده است، سهم دیون ایجادی در حدود ۶٫۵ درصد این رقم است.

معاون مالی شهرداری تهران با اعلام این‌که ما سه ملک به بانک شهر به صورت صورت‌جلسه شده با حضور رییس شورای اسلامی شهر تهران تحویل داده‌ایم، گفت: معادل ۳هزارمیلیارد تومان ۳ ملک در کنار اتوبان چمران، دردشت و مهرویلا واگذار کرده‌ایم که در مجموع ۳هزارو۱۰ میلیارد تومان ارزش این ۳ ملک است.۶۰ درصد شهروند و شهرآفتاب نیز مطابق مصوبه شورای شهر واگذار شده است که هم اکنون در حال کارشناسی است. علاوه بر این میزان دو هزار میلیارد تومان تراکم و پروانه نیز به صورت صورت‌جلسه که هزار میلیارد تومان آن کارسازی شده واگذار شده است که در مجموع ۹هزارو۲۴۷ میلیارد تومان اصل وام بوده است و ۷هزار میلیارد تومان آن رقم در این بازپرداخت‌ها مسترد شده است.

 

وی ادامه داد: مطالبات شهرداری از دولت نیز در کنار بدهی‌ها وجود دارد که در مجموع ۱۹ هزار میلیارد تومان آن تأیید شده است. اما آنچه مهم است این است که ۱۵ هزار و ۱۳۸ میلیارد تومان از بدهی‌های شهرداری در ۱۰ آیتم از سوی ۳ سازمان حسابرسی تأیید شده است. علاوه بر این یک میلیارد دلار محل صندوق ذخیره ارزی شهرداری طلب کار است که در مجموع ۱۹ هزار میلیارد تومان می‌شود.