معاون وزیر راه و شهرسازی طرح قابل قبولی برای ساختمان جدید پلاسکو ارایه شود، سختگیری نمیکنیم معاون وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه اگر طرح قابل قبولی برای ساختمان جدید پلاسکو ارایه شود، برای صدور مجوزها انعطاف نشان میدهیم، گفت: بخش باقیمانده ساختمان پلاسکو باید از لحاظ استحکام سازهای ارزیابی شود که ارزیابی آن […]
معاون وزیر راه و شهرسازی
طرح قابل قبولی برای ساختمان جدید پلاسکو ارایه شود، سختگیری نمیکنیم
معاون وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه اگر طرح قابل قبولی برای ساختمان جدید پلاسکو ارایه شود، برای صدور مجوزها انعطاف نشان میدهیم، گفت: بخش باقیمانده ساختمان پلاسکو باید از لحاظ استحکام سازهای ارزیابی شود که ارزیابی آن با دستگاه متولی یعنی شهرداری است.
به گزارش ایلنا، هنوز آتش ساختمان پلاسکو خاموش نشده بود که «محمدسعیدیکیا» رییس بنیاد مستضعفان، نهادی که مالکیت این ساختمان را برعهده دارد، به مردم و فروشندگان و کارگران ذیحق در پلاسکو قول داد تا ساختمان جدید را از تاریخ صدور پروانه، دو ساله تحویل دهد.
از تاریخ وعده سعیدیکیا، ۷ ماهی میگذارد اما به هر دلیلی تاکنون دستگاههای مربوطه مجوز و پروانه ساخت را صادر نکردهاند در این میان عدهای از فروشندگان زیاندیده که عطای حضور در «ساختمان نور» را که گفته میشود خودشان به عنوان ساختمان جایگزین پلاسکو انتخابش کردهاند به لقایش بخشیدند و درخواست استقرار در بخش باقیمانده از ساختمان پلاسکو را دارند که هنوز ایمنی استحکام این بخش ارزیابی نشده است.
از سوی دیگر طرح تفصیلی شهر تهران دیگر اجازه ساخت و ساز ساختمان در قد و قواره پلاسکو را نمیدهد از آنجایی که اراضی ساختمان پلاسکو در کنار حریم چون حریم مدرسه ژاندارک قرار دارد و در نزدیکی سفارتخانههای ترکیه و انگلیس است، طرح تفصیلی اجاره بلند مرتبهسازی در این محدودههای خاص را نمیدهد اما در کنار تمام این موضوعات، سانحه پلاسکو امروز به یک موضوع و مطالبه ملی تبدیل شده و پیش از آتشسوزی و ریزش در این ساختمان ۶۰۰ واحد مشغول بهکار بوده که در ساختمان جدید هم باید فضا برای مغازهداران ساختمان قبلی وجود داشته باشد.
اخیراً سعیدیکیا درباره به تأخیر افتادن صدور مجوز ساخت ساختمان جدید پلاسکو گفته بود که« بنده در روزهای ابتدایی این حادثه تلخ اعلام کردم که بنیاد مستضعفان میتواند ظرف دو سال این ساختمان را بازسازی کند که البته این موضوع منوط به دریافت پروانه ساخت از شهرداری خواهد بود. ما در طول ماههای گذشته مذاکراتی جدی با شهرداری داشتهایم و هنوز بحثها ادامه دارد. شهرداری بیان میکند با توجه به طرح جامع امکان ساخت ۱۵ طبقهای پلاسکوی جدید وجود ندارد. از سویی دیگر ما ۶۰۰ واحد تجاری ثبت شده در این مجتمع داریم که تمام آنها حقوقی دارند و پس از بازسازی باید به حقوق تعیین شده خود برسند. بعضی از مغازهداران هم معتقد بودند ۵ طبقه باقیمانده از پلاسکو میتواند با یک بازسازی سطحی به بهرهبرداری برسد، اما این بخش از ساختمان به لحاظ ایمنی و با توجه به استانداردهای موجود به نظر نمیرسد که قابل استفاده باشد.»
اما به غیر از شهرداری، یک طرف دیگر این ماجرا، وزارت راه و شهرسازی و شورای علی شهرسازی و معماری قرار دارد که عالیترین مقام آن یعنی دبیر شورای عالی شهرسازی معتقد است اگر طرح قابلی برای ساختمان جدید پلاسکو ارایه شود، در صدور مجوزها انعطاف خواهیم داشت.
شرط و شروط شورای عالی شهرسازی برای بنیاد در ساخت پلاسکوی جدید
پیروزحناچی، دبیر شورای عالی شهرسازی و معماری در گفتوگو با ایلنا، درباره تصمیم بنیاد مستضعفان مبنی بر احداث ساختمان جدید پلاسکو اظهارداشت: پس از سال ۱۳۹۴ دیگر برای درخواست ساخت و سازهای بالای ۱۲ طبقه مجوز و پروانه داده نمیشود اما تاکنون بحثی از میزان سطح و سطوح آن منطقه برای احداث ساختمان جدید نشده است، بحثی که مطرح شده این است که اگر برج پلاسکو با شرایط قبلی در منطقه کنونی ساخته شود با مشکل مواجه خواهد شد، چراکه یک بخش پلاسکو جنب خیابان اصلی (جمهوری) بوده و دیگر عین ساختمان قبلی را نمیتوان در آنجا ساخت.
وی ادامهداد: ساختمان پلاسکو، نسل اول ساختمانهای بلند در کشور بوده که در آن زمان در ساخت و سازها بسیاری از ضوابط را رعایت نمیکردند و اساساً ضوابط موجود در آن زمان مطرح نبود.
معاون وزیر راه و شهرسازی تأکیدکرد: اگر ساختمان جدید به صورت برج ساخته شود، باید حداقل چندین متر نسبت به خیابان جمهوری عقبنشینی کند.
دبیر شورای عالی شهرسازی و معماری درباره تعیین تکلیف ساختمان باقیمانده از پلاسکو و اینکه آیا امکان استقرار فروشندگان در آن بخش باقیمانده وجود دارد یا خیر، گفت: بخش باقیمانده ساختمان پلاسکو باید از لحاظ استحکام سازهای ارزیابی شود که آتشسوزی و ریزش ساختمان تا چه حد بر آن بخش از ساختمان تأثیر گذاشته است که ارزیابی آن با دستگاه متولی یعنی شهرداری است اما در تمام این ارزیابیها ایمنی اصل است.
حناچی ادامه داد: اگر ساختمان باقیمانده به جهت ایمنی صدمه خورده باشد، بحثهای دیگری را میتوان مطرح کرد اما اگر نتیجه ارزیابی این باشد که ساختمان سالم است، بنابراین تخریب آن حجم عظیمی از نخالههای ساختمانی ایجاد میکند و تبعاتی را به دنبال خواهد داشت.
وی با تأکید بر اینکه یکی از دلایل شدت سانحه پلاسکو به نحوه بهرهبرداری از آن بر میگردد، گفت: آتشسوزی در ساختمان پلاسکو به دلیل وجود انبارهایی متعدد در راه پلهها، زیر سقفهای کاذب و فضاهای مختلف تا یک هفته ادامه داشت و تا زمانی که سوختن انبارها تمام نشدند آتش هم خاموش نشد اما در نمونه مشابه پلاسکو در لندن دیدیم که ساختمان لندن از آنجایی که فقط یک کاربری مشخص و معلوم داشت، عملیات اطفای حریق در مدتزمان کوتاهی انجام شد.
معاون وزیر راه و شهرسازی با تأکید بر اینکه قطعاً اگر پلاسکو بازسازی شود نحوه بهرهبرداری از آن دیگر به شیوه قبلی برنمیگردد و مانند ساختمان قبلی از آن بهرهبرداری نمیشود، ادامهداد: معتقدم یکی از دلایل تلفات سنگین این سانحه به دلیل نحوه بهرهبرداری از ساختمان بوده است.
حناچی با اشاره به انعطاف وزارت راه و شهرسازی درباره طرح ساختمان جدید پلاسکو اظهارداشت: از آنجایی که یک موضوع ملی است میتوان نسبت به آن ملاحظاتی را در نظر بگیریم.
وی ادامهداد: پیشنهاد ما به بنیاد مستضعفان این بوده است که با توجه به حساسیتی که نسبت به این موضوع وجود دارد و از آنجایی ساختمان پلاسکو میتواند یادآور حادثهای باشد که چندین آتشنشان برای نجات جان هموطنان خود صادقانه جانشان را از دست دادند، موضوع را وسیعتر ببیند و میتوانیم طرح ساختمان جدید پلاسکو را از طریق برگزاری مسابقه معماری تعقیب کنیم که خوشبختانه بنیاد این پیشنهاد را پذیرفته و در همین جهت حرکت میکند. پیرو این پیشنهاد هم اخیراً فراخوانی در این باره منتشر شد.
دبیر شورای عالی شهرسازی و معماری ادامهداد: تعیین و تکلیف در طرح جدید ساختمان پلاسکو به طرحهایی که در مسابقه معماری مطرح میشوند و بازخوردگیری از نقطه نظرات بستگی دارد. بهطور قطع اگر طرح قابلی در این مسابقه مطرح شود جایی نیاز باشد، انعطاف نشان خواهیم داد.
حناچی تأکیدکرد: البته بنیاد مستضعفان اراضی جدیدی را در جبهه شرقی ساختمان پلاسکو مطرح کرده که آن هم جزو مسابقه است و میتواند به انعطاف بخشیدن طرحهای پیشنهادی از سوی علاقهمندان و شرکتکنندگان بسیار مؤثر باشد.
این مطلب بدون برچسب می باشد.
دیدگاه بسته شده است.