فعالیت صرفاً سیاسی سفارتخانه‌ها به ضرر صادرات است

رییس کمیسیون کشاورزی اتاق بازرگانی اهواز فعالیت صرفاً سیاسی سفارتخانه‌ها به ضرر صادرات است رییس کمیسیون کشاورزی اتاق بازرگانی اهواز گفت: برای صادرات محور بودن استان خوزستان نیازمند برنامه‌ریزی دقیق و جامع هستیم که متأسفانه در خوزستان و کشور چنین جامعیتی دیده نمی‌شود. به گزارش ایسنا، سید‌سلطان‌حسینی‌امین اظهار ‌کرد: دلیل صادرات محور نبودن خوزستان نداشتن […]

رییس کمیسیون کشاورزی اتاق بازرگانی اهواز

فعالیت صرفاً سیاسی سفارتخانه‌ها به ضرر صادرات است

رییس کمیسیون کشاورزی اتاق بازرگانی اهواز گفت: برای صادرات محور بودن استان خوزستان نیازمند برنامه‌ریزی دقیق و جامع هستیم که متأسفانه در خوزستان و کشور چنین جامعیتی دیده نمی‌شود.

به گزارش ایسنا، سید‌سلطان‌حسینی‌امین اظهار ‌کرد: دلیل صادرات محور نبودن خوزستان نداشتن برنامه‌ریزی دقیق و جامع است زیرا ما در کل کشور چنین برنامه‌ای نداریم و اگر هم داشته باشیم، برنامه‌های مزبور از انسجام و جامعیت کافی برخوردار نیستند.

وی با اشاره به این‌که در کشور برنامه‌ریزی دقیقی برای صادرات، تولیدات و محصولات صورت نمی‌پذیرد، گفت: برای برنامه‌ریزی دقیق و جامع نیاز به کمک دولت است زیرا ۸۰ درصد اقتصاد ما دولتی است. البته طی چند سال اخیر بخش خصوصی یک رنگی در دولت و کشور به خود گرفته است و دولت از این بخش نظر می‌خواهد.

حسینی‌امین با بیان این‌که حضور بخش خصوصی در تولیدات صادرات‌محور کار سختی است، گفت: این حضور نیازمند کمک‌های دولتی است که تا به حال به‌طور جدی این کمک‌‌‌ها صورت نگرفته است. همچنین مشوق‌هایی که باید به صادرکنندگان بدهند نیز نداده‌اند و متأسفانه دولت هیچ‌گونه تسهیلات و کمک ملموسی به صادرکنندگان و بحث صادرات نمی‌کند.

رییس کمیسیون کشاورزی اتاق بازرگانی اهواز با اشاره به این‌که تمام کشور‌‌ها به صادرکنندگان و تجار خود کمک می‌کنند و به آنها امکانات می‌دهند، اظهار ‌کرد: دولت ما این کمک‌‌‌ها را به ما نمی‌کند. زمانی که دولت در کنار ما نمی‌ایستد یا به قول معروف از ما حمایت نمی‌کند، چطور می‌توانیم صادرات خود را افزایش بدهیم زیرا امکاناتی به ما تعلق نمی‌گیرد که بتوانیم به دیگر کشور‌‌ها صادراتی انجام بدهیم.

وی تصریح ‌کرد: مشکلات زیادی در خصوص صادرات محصولات و تولیدات خوزستان به دیگر کشور‌‌ها وجود دارد که ما این مشکلات را در جلسات مختلف عنوان کردیم، اما به دلیل کمبود امکانات هیچ‌گونه اقدامی در خصوصی رسیدگی به این مشکلات نشده و دولت لازم است به صادرکنندگان و تجار تسهیلات بدهد و یا یارانه‌ای را برای آنان در نظر بگیرد.

رییس کمیسیون کشاورزی اتاق بازرگانی اهواز با بیان این‌که در هیچ جای کشور کاشت محصولات با هدف صادرات انجام نمی‌گیرد، عنوان‌ کرد: دولت باید در کنار صادرکنندگان قرار بگیرد و تمام امکانات سیاسی و اقتصادی را برای آنها مهیا کند. حداقل دولت لیست تجار کشورهای دیگر را مشخص و به تجار و صادرکنندگان ما معرفی کند. متأسفانه تمام سفارتخانه‌های کشور صرفاً فعالیت سیاسی دارند که این مسأله به ضرر صادرات استان و کشور تمام می‌شود.

 

وی درباره انتظارات خود از دولت گفت: از دولت انتظار داریم با به‌کارگیری امکانات دیپلماتیک تحت اختیار خود، تجار دیگر کشور‌‌ها را معرفی کند زیرا اقتصاد کشور در وضعیت مناسبی نیست. زمانی که اقتصاد دچار آسیب بشود، کشور نیز دچار بحران می‌شود. همچنین لازم است که دولت از بازرگانان و صادرکنندگان حمایت کند و به آنها اعتباراتی تخصیص بدهد.