همکاری زیر فشار بین‌المللی

رییس اتاق بازرگانی ایران ‌و ایتالیا مطرح‌ کرد‌ همکاری زیر فشار بین‌المللی رییس اتاق بازرگانی ایران ‌و ایتالیا گفت: ترمیم به‌اندازه‌ای که مورد انتظار بود محقق نشد و دلیل هم نه به ایتالیایی‌‌‌ها بلکه به فشارهای بین‌المللی بازمی‌گشت که به بیش‌تر کشورهای اروپایی تحمیل می‌شد. به گزارش سایت خبری اتاق تهران، احمدپور‌فلاح با بیان این‌که […]

رییس اتاق بازرگانی ایران ‌و ایتالیا مطرح‌ کرد‌

همکاری زیر فشار بین‌المللی

رییس اتاق بازرگانی ایران ‌و ایتالیا گفت: ترمیم به‌اندازه‌ای که مورد انتظار بود محقق نشد و دلیل هم نه به ایتالیایی‌‌‌ها بلکه به فشارهای بین‌المللی بازمی‌گشت که به بیش‌تر کشورهای اروپایی تحمیل می‌شد.

به گزارش سایت خبری اتاق تهران، احمدپور‌فلاح با بیان این‌که نزدیک به ۱۰ سال پیش، حجم روابط اقتصادی ایران و ایتالیا در مرز ۸ میلیارد یورو برآورد می‌شد، گفت: در آن زمان دقیقاً ۷٫۷ میلیارد یورو با این کشور تبادل تجاری داشتیم. این میزان طی شش سال گذشته به ۱٫۴ میلیارد یورو کاهش پیدا کرد و روند رکود تا ۳ سال پیش ادامه داشت.

وی افزود: لغو تحریم‌ها پایانی بر روند کاهش تبادلات تجاری ایران و ایتالیا بود. پس از برجام هیأت‌های متعددی از ایتالیا به ایران سفر کردند که متشکل از فعالان اقتصادی در بخش خصوصی این کشور، دیپلمات‌‌‌ها و مسؤولان دولتی ایتالیا بودند.

رییس اتاق بازرگانی ایران ‌و ایتالیا با بیان این‌که در سال‌های اخیر این امید که سطح روابط تجاری ایران و ایتالیا به‌تدریج ترمیم شود، گفت: این باور تقویت شد. البته این ترمیم به‌اندازه‌ای که مورد انتظار بود محقق نشد و دلیل هم نه به ایتالیایی‌‌‌ها بلکه به فشارهای بین‌المللی بازمی‌گشت که به بیش‌تر کشورهای اروپایی تحمیل می‌شد.

پورفلاح ادامه‌داد: هرچند به دلیل عدم برقراری امکان استفاده از سوئیفت برای ایران، امکان گردش پول بین دو کشور عملیاتی نشد اما فرایند ترمیم را متوقف نکردیم و در حجم روابط ۱٫۴ میلیارد درجا نزدیم.

وی با بیان این‌که در سه ماه اخیر سطح روابط اقتصادی ایران و ایتالیا نزدیک به ۵۰۰ میلیون یورو ترمیم ‌شده و افزایش پیداکرده است، بیان‌ کرد: بسیاری از بانک‌های درجه‌دو و ۳ ایتالیا با بانک‌های ایرانی کار می‌کنند و بعید نیست در آینده‌ای نزدیک شاهد برقراری ارتباط پولی و مالی با بانک‌های بزرگ و درجه‌یک ایتالیایی باشیم. ایتالیایی‌‌‌ها پیش‌ازاین هیأتی را برای مذاکرات بانکی به ایران فرستادند و هم‌اکنون منتظر سفر هیأتی از ایران به این کشور برای ارتقای سطح روابط بانکی هستند.

پورفلاح یادآور شد: ایتالیا بزرگ‌‌‌ترین خریدار نفت ما در اروپاست. شریک اول تجاری‌ ما در اتحادیه اروپاست و تنها کشوری است که تراز تجاری ما با آن مثبت بوده است یعنی بیش از این‌که ایتالیا به ما جنس بفروشد، ما به این کشور جنس می‌فروشیم. از حجم روابط تجاری ۷٫۷ میلیارد یورویی شاید ۴٫۵ میلیارد یورو خرید ایتالیا از ماست و واردات ما از این کشور کم‌تر از ۳ میلیارد است. وی با بیان این‌که ساچه اولین مؤسسه بیمه‌ای بود که اعتباری ۳ میلیاردی و پس‌ازآن ۵ میلیارد برای ایران در نظر گرفت، افزود: بسیاری از کشورهای دیگر با نگاه به ساچه به تجار ایرانی اعتبار دادند و این چیز کمی نیست.

پور‌فلاح با اشاره به این‌که مذاکراتی اقتصادی با ایتالیایی‌‌‌ها در زمینه‌های مختلف در جریان است، گفت: از قرارداد اولیه تا MOU نوشته‌شده است که بعضاً کوچک هستند اما این قراردادهای کوچک نه هدف ایتالیا و نه هدف طرف ایرانی است. در مذاکرات بار‌‌ها اشاره کردیم که نمی‌خواهیم به گذشته بازگردیم. ایران در گذشته‌های دور خریدار محصولات جهان بوده است اما ما امروز به دنبال سرمایه‌گذاری مشترک برای تولید در کشور هستیم تا به اشتغال جوانان ایرانی کمک کنیم. با توجه به رکودی که در سطوح مختلف اقتصادی در اروپا حاکم است، ایران بازار جذابی برای کشورهای اروپایی‌هاست.

رییس اتاق بازرگانی ایران‌ و ایتالیا یادآور شد: مذاکره با فیات که تا مقطعی خوب پیش می‌رفت، حالت رکود پیدا کرد. البته به نظر من این پروژه متوقف نشده است و اگر مشکلات جانبی را حل کنیم، امکان همکاری این شرکت با خودروسازان ایرانی وجود دارد.

وی افزود: از نظر من به‌عنوان یک شهروند عادی ایرانی و رییس اتاق ایران و ایتالیا، فیات شرکت بسیار خوبی است و ظرفیت بالایی برای رقابت با دیگر شرکت‌های خودروساز اروپایی برای همکاری در ایران دارد. این شرکت می‌تواند خودروهای معمولی با قیمت مناسب در ایران تولید کند بنابراین این پروژه بسته نشده اما با شدت و اندازه سابق هم دنبال نمی‌شود.

 

پورفلاح ادامه‌داد: فیات در چند شرکت بزرگ و چندملیتی سرمایه‌گذاری کرده است و این شرکت‌ها علاقه‌ای به همکاری فیات با ایران ندارند درنتیجه این شرکت با مشکلات عملیاتی روبه‌رو شده است. این در حالی است که بازار ایران برای شرکت فیات جذاب است. فیات پیش از انقلاب هم در ایران حضور داشته است. مؤسسه فیات در سال‌های اخیر به رشد کمی و کیفی زیادی رسیده است و انواع خودروهای کوچک و خودروهای لاکچری مناسب بازار ایران را تولید می‌کند.