دولت الکترونیک؛ پادزهر تنبل‌پروری اداری!

دولت الکترونیک؛ پادزهر تنبل‌پروری اداری! دولت الکترونیکی برای کشورهایی مثل ایران به دلیل داشتن درآمد از منابع نفتی نوعی پادزهر برای تنبلی و تنبل‌پروری اداری محسوب می‌شود. به این صورت که با رفع نیاز از حضور نیروی انسانی غیرضروری در ادارات، زمینه را برای استفاده از این منابع انسانی در حوزه‌های ضروری دیگر که دارای […]

دولت الکترونیک؛ پادزهر تنبل‌پروری اداری!

دولت الکترونیکی برای کشورهایی مثل ایران به دلیل داشتن درآمد از منابع نفتی نوعی پادزهر برای تنبلی و تنبل‌پروری اداری محسوب می‌شود. به این صورت که با رفع نیاز از حضور نیروی انسانی غیرضروری در ادارات، زمینه را برای استفاده از این منابع انسانی در حوزه‌های ضروری دیگر که دارای بازده مثبت اقتصادی باشند فراهم می‌کند.

به گزارش ایسنا، اجرای طرحی به عظمت دولت الکترونیکی علاوه بر اراده‌ از بالا و عزم حاکمیتی نیازمند توجه از پایین برای عملیاتی شدن هم هست. حالا که زیرساخت‌های اجرای دولت الکترونیک فراهم شده است، لازم است تا وزارتخانه‌ها و دستگاه‌های دولتی و حاکمیتی مختلف نسبت به ارایه خدمات اداری خود در فضای اینترنتی اقدام کنند.

در بین سازمان‌ها و وزارتخانه‌های مختلف دولتی، وزارت امور خارجه از آن دسته سازمان‌هایی است که ضرورت الکترونیکی کردن در آن بیش‌تر از دیگر سازمان‌ها محسوس است. طرح دولت الکترونیک در سفارتخانه‌ها و سازمان‌های تابع وزارت خارجه به دلیل سروکار داشتن با شهروندان ایرانی و غیرایرانی در کشورهای مختلف برای اعطای ویزا و یا انجام دیگر خدمات اداری و هویتی نیازی ضروری است. در این راستا و با گسترش فضای اینترنت بخش نرم‌افزاری وزارت خارجه در چندسال گذشته تحولاتی را برای خدمت‌رسانی بهتر انجام داده است.

مهدی اکبری، کارشناس بخش نرم‌افزار اداره کل مدیریت دانایی وزارت امور خارجه با بیان این‌که وزارت امور خارجه در حوزه تحقق دولت الکترونیک پیشرو بوده است، گفت: در این رابطه نسبت به راه‌اندازی سامانه‌های متمرکز الکترونیکی اقدام کرده‌ایم که از این جمله سامانه تأیید اسناد کنسولی یا «تاک» است که به اقصی نقاط دنیا خدمات کنسولی، دانشجویی شامل تأیید پرونده‌های تحصیلی، تنظیم و ثبت وکالت‌نامه‌های طلاق، ازدواج و خرید یا گرفتن حقوق را ارایه می‌دهد.

وی در ادامه به سامانه روادید الکترونیک E.VISA. MFA.IR اشاره کرد و بیان‌کرد: اتباع ایرانی و غیرایرانی در همه دنیا می‌توانند به این سامانه اینترنتی وصل شوند و نسبت به درخواست روادید اقدام کنند که ما قادریم به مرکزیت فرودگاه امام ویزای فرودگاهی (به غیر از ۱۱ کشور) صادر کنیم. این سایت به ۳ زبان فارسی، عربی، انگلیسی خدمات ارایه می‌دهد. در این سامانه همچنین می‌توانند برای تعیین وقت جهت دریافت انواع ویزا نیز اقدام کنند.

اکبری همچنین به سایت Ecounculatemf.ir اشاره کرد و ادامه‌داد: در این سایت خدمات کنسولی وزارت امور خارجه به شکل اطلاع‌رسانی ارایه می‌شود که در رابطه با مواردی مانند ثبت ازدواج، طلاق، دریافت شناسنامه و کارت ملی و دیگر اسناد هویتی از خدمات سفارتخانه‌ها استفاده کنند. همچنین سامانه Ecomment.mfa.ir که دریافت انتقادات و پیشنهادات مراجعین به سفارتخانه‌ها را انجام می‌دهد، نیز توسط اداره کل ارزشیابی و نظارت وزارت امور خارجه بررسی و مورد پیگیری قرار می‌گیرد.

 در توصیف مزایای طراحی دولت الکترونیک از زوایای گوناگونی صحبت شده است که می‌توان آنها را در چند دسته کلی آموزش، پرداخت، خدمات مشاوره‌ای و اطلاع‌رسانی، بورس، تکمیل فرم‌ها و عملیات‌های اداری، نظرسنجی، رأی‌گیری الکترونیک دسته‌بندی کرد.

اصطلاح دولت الکترونیکی و همچنین هم‌‌معناهای آن در اواخر دهه ۱۹۹۰ پدیدار شدند. اما تاریخچه استفاده از ICT در سازمان‌های دولتی را می‌توان تا اوایل تاریخ پیدایش رایانه دنبال کرد. ادبیات IT هم در دولت به دهه ۱۹۷۰ برمی‌گردد. این ادبیات به استفاده از فناوری‌های اطلاعاتی در دولت توجه دارد، در حالی که ادبیات اخیر ناظر بر دولت الکترونیکی، غالباً به استفاده برون‌سازمانی توجه دارد، مانند خدماتی که به شهروندان ارایه می‌شود.

 

در ایران توجه جدی به تحقق دولت الکترونیک از دولت نهم مورد تأکید قرار گرفت و از رشد خوبی نیز برخوردار بود. با روی کار آمدن دولت تدبیر و امید، این مهم به‌طور جدی‌تر در دستور کار حاکمیت قرار گرفت و اواخر دولت یازدهم طرح‌های شبکه ملی اطلاعات و دولت همراه در راستای دولت الکترونیک رونمایی و افتتاح شدند.