در بیانیهای مطرح شد درخواستهای رؤسای دانشگاهها از وزیر علوم آینده رؤسای دانشگاهها در بیاینهای از وزیر علوم آینده درخواست کردند تا از دخالت نهادهای غیرمسؤول و تداخل و موازیکاری در امور مربوط جلوگیری کند. به گزارش مناقصهمزایده به نقل از وزارت علوم، در هشتاد و ششمین اجلاس رؤسای دانشگاهها، مراکز آموزش عالی، پژوهشگاهها و […]
در بیانیهای مطرح شد
درخواستهای رؤسای دانشگاهها از وزیر علوم آینده
رؤسای دانشگاهها در بیاینهای از وزیر علوم آینده درخواست کردند تا از دخالت نهادهای غیرمسؤول و تداخل و موازیکاری در امور مربوط جلوگیری کند.
به گزارش مناقصهمزایده به نقل از وزارت علوم، در هشتاد و ششمین اجلاس رؤسای دانشگاهها، مراکز آموزش عالی، پژوهشگاهها و پارکهای علم و فناوری، عملکرد آموزش عالی، تحقیقات و فناوری کشور در دولت یازدهم مورد بررسی و ارزیابی قرار گرفت و برنامههای آینده مبتنی بر احکام برنامه ششم توسعه فرهنگی، اجتماعی و اقتصادی جمهوری اسلامی ایران و با رویکرد مواجهه با عمدهترین مسایل پیش رو به اجمال مطرح شد.
جمعبندی مباحث مطروحه با اجماع نظر شرکتکنندگان در اجلاس در قالب بیانیه پایانی نشست و به شرح زیر اعلام میشود:
«۱. تشکیل دولت دوازدهم، به پشتوانه آرای اکثریت انتخابکنندگان و تنفیذ رهبرمعظمانقلاب، رویدادی مبارک و نویدبخش تحولی اساسی در تدبیر امور کشور با رویکرد تحقق منافع ملی در چارچوب اقتصاد مقاومتی و مبتنی بر توسعه علمی کشور است. رؤسای دانشگاهها و مؤسسات آموزش عالی، پژوهشی و فناوری کشور این رویداد تاریخی را به فال نیک میگیرند و تبریکات خالصانه خود را به حضور رییسجمهور و هیأت وزیران منتخب ابراز میدارند.
۲. شرکتکنندگان در اجلاس از نمایندگان محترم مجلسشورایاسلامی میخواهند که با رأی بالای خود به کابینه دولت دوازدهم، بالاخص به وزیر پیشنهادی علوم، تحقیقات و فناوری زمینه را برای تثبیت حاکمیت قانون اهداف، وظایف و تشکیلات وزارت علوم، تحقیقات و فناوری و قانون احکام دائمی توسعه در جهت انسجام بخشی به سیاستگذاری، برنامهریزی و امور اجرایی و جلوگیری از موازیکاری و اتلاف منابع و به تبع آن سرعت بخشیدن به اجرای سند راهبردی آموزش عالی و توسعه علمی کشور فراهم سازند.
۳. شرکتکنندگان در اجلاس مراتب قدرشناسی خود را از وزرای علوم، تحقیقات و فناوری دولت یازدهم، آقایان دکتر جعفرتوفیقی، دکتر رضافرجیدانا، دکتر محمدعلینجفی و دکتر محمدفرهادی ابراز میدارند و کوششهای اثربخش آنان، بهویژه اقدامات دکتر محمدفرهادی را در خصوص تدوین و اجرای طرح آمایش و هدفمند ساختن توسعه آموزش عالی، ساماندهی مؤسسات آموزش عالی و تحقیقاتی، سطحبندی دانشگاهها و مؤسسات آموزش عالی دولتی و غیردولتی و اصرار و ابرام بر ضرورت یکپارچهسازی معیارها و لوازم و پیششرطهای توسعه واحدها و رشته محل، به رغم فشارهای بیحد بیرونی، ارج نهاده و بر تداوم این سیاست تأکید و تصریح دارند.
۴. رؤسای دانشگاهها و مراکز آموزش عالی، پژوهشگاهها و پارکهای فناوری، با آرزوی توفیق برای وزیر علوم، تحقیقات و فناوری در دولت دوازدهم از ایشان موارد مورد اشاره در زیر را درخواست میکنند:
یکم- نسبت به حفظ و تثبیت جایگاه قانونی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری، مبتنی بر قوانین خاص و عام موضوعه و جلوگیری از دخالت نهادهای غیرمسؤول و تداخل و موازیکاری در امور مربوط اهتمام کرده و باب هرگونه تداخل در سیاستگذاری، برنامهریزی و اجرا از یک سو و رانتخواهی در بهرهگیری از تقاضای اجتماعی ورود به آموزش عالی از سوی دیگر، با هدف حفظ و تأمین مصالح ملی مسدود کنند.
دوم- با بهرهگیری از اختیارات قانونی نسبت به عملیاتی کردن احکام برنامه ششم توسعه از طریق گسترش همکاریها و تعاملات علمی بینالمللی اقدام کند.
سوم- با بهرهگیری از ظرفیتهای حقوقی قانون اهداف، وظایف و تشکیلات وزارت علوم، تحقیقات و فناوری و قانون احکام دائمی برنامههای توسعه و بازنگری در ترکیب، وظایف و کارکردهای هیأتهای امنا از یک سو و فعالسازی شورای عالی علوم، تحقیقات و فناوری از سوی دیگر، زمینه استفاده بیش از پیش دانشگاهها، مؤسسات آموزش عالی، مراکز تحقیقاتی و فناوری را از اختیارات قانونی موجود فراهم سازند.
چهارم- اصلاح نظام سنجش و پذیرش دانشجو، بازنگری ساختار و فرایندهای جذب هیأت علمی و تدوین و بازنگری برنامههای درسی دانشگاهی را در چارچوب سیاستهای واگذاری اختیارات حوزههای ستادی به دانشگاهها عملی کنند و همزمان تقویت و پیشبرد برنامههای نظارت و ارزیابی و تضمین کیفیت را در اولویت برنامههای اجرایی خود قرار دهند.
پنجم- اصلاح و روانسازی مقررات، رویهها و شیوهنامهها را با هدف پرهیز از کاغذبازیهای پرهزینه و وقتگیر، برداشتن دیوارهای تصنعی بین دانشگاهها، پژوهشگاهها و مراکز علمی داخل و تسهیل برقراری ارتباط و همکاری علمی مشترک بین مؤسسههای داخل و مراکز علمی معتبر خارج در اولویت برنامههای خود قرار دهند.»
این مطلب بدون برچسب می باشد.
دیدگاه بسته شده است.