نظر نجفی در مورد وضعیت آینده مناقصات و مزایدات در شهرداری تهران

نظر نجفی در مورد وضعیت آینده مناقصات و مزایدات در شهرداری تهران محمدعلی‌نجفی یکی از ۴ نامزد شهرداری تهران به سؤالات منتخبان شورای پنجم پاسخ داد و گفت: با هماهنگی رییس‌جمهور نامزدی شهرداری را پذیرفتم. به گزارش مهر، محمدعلی‌نجفی پس از استماع پرسش‌های منتخبان پنجم با بیان این‌که قبل از تدوین برنامه‌هایم برای شهرداری هماهنگی […]

نظر نجفی در مورد وضعیت آینده مناقصات و مزایدات در شهرداری تهران

محمدعلی‌نجفی یکی از ۴ نامزد شهرداری تهران به سؤالات منتخبان شورای پنجم پاسخ داد و گفت: با هماهنگی رییس‌جمهور نامزدی شهرداری را پذیرفتم.

به گزارش مهر، محمدعلی‌نجفی پس از استماع پرسش‌های منتخبان پنجم با بیان این‌که قبل از تدوین برنامه‌هایم برای شهرداری هماهنگی لازم با روحانی را انجام داده‌ام، گفت: مشورت‌های لازم در این خصوص انجام شده و با دولت در این رابطه هماهنگ هستم.

وی در خصوص نظارت‌پذیری از شورا اظهارداشت: به نظارت‌پذیری هر مدیری در هر مکانی اعتقاد دارم و اصلی‌‌ترین وظیفه شورا را نظارت می‌دانم.

کاندیدای شهرداری تهران با بیان این‌که وقتی دسترسی اطلاعات را برای شهروندان آزاد و آسان کنیم این خود یک نوع نظارت‌پذیری است.

نجفی ادامه‌داد: در صورتی که شهردار تهران شوم با فناوری شهرداری رایزنی کرده تا پس از انتخاب، ظرف دو ماه آینده تمامی قراردادهای بالای یک میلیون تومان در سایت شهرداری قرار گرفته و همه به آن دسترسی داشته باشند. هر مناقصه و مزایده‌ای در سایت گذاشته خواهد شد و این اتفاق به نظرم بخش اصلی نظارت بر شهرداری را حل خواهد کرد.

وی با بیان این‌که در حال حاضر حتی اعضای کنونی شورا نیز نمی‌دانند در برخی از پروژه‌ها چه اتفاقاتی افتاده، در حالی که با این رویکرد تازه همه از جزییات پروژه آگاه می‌شوند، گفت: ما قرار نیست تنها به شهرداری تهران ۴ ساله نگاه کنیم، بلکه نگاه ما باید یک نگاه آینده‌نگر باشد و برای شهر باقیات‌الصالحات بگذاریم. وقتی این شفاف‌سازی را بنیان بگذاریم و این موضوع فرایند شود دیگر هر کسی که بیاید نمی‌تواند آن را تغییر دهد زیرا مردم به مطالبه مردم تبدیل می‌شود.

کاندیدای شهرداری تهران با اشاره به این‌که به دنبال استفاده از ظرفیت‌های خالی برای درآمد شهر تهران هستیم، اظهارداشت: نباید از روش‌های سهل‌الوصول مثل فروش تراکم مازاد، تغییر کاربری و جرایم کمیسیون ماده ۱۰۰ کسب درآمد کنیم بلکه باید به دنبال راه‌های درآمد سالم باشیم.

وی افزود: برخی معتقدند تهران گران اداره می‌شود و هزینه برخی پروژه‌ها می‌تواند کم‌تر از هزینه‌های صرف شده باشد. وقتی قراردادهای میلیاردی روی سایت قرار بگیرد آن زمان خود پیمانکاران اطلاع می‌دهند که مثلاً این پروژه ۲۰ میلیاردی را می‌توان با ۵ میلیارد به سرانجام رساند.

نجفی با تأکید بر این‌که در صورتی که به عنوان شهردار تهران انتخاب شود ۴ سال آینده آخرین دوران حضور او در مدیریت کشور است،گفت: البته پیش از این نیز این تصمیم را گرفته بودم اما محقق نشد.

کاندیدای شهرداری تهران در ادامه با اشاره به پذیرش نظارت دقیق از سوی اعضای شورا خاطرنشان‌کرد: وقتی ما بازرس مخفی را برای نظارت بر شهرداری مطرح می‌کنیم حتماً از نظارت سخت‌گیرانه ۲۱ عضو استقبال می‌کنیم.

وی گفت: تمام کسانی که مرا می‌شناسند و از فعالیت ۳۷-۳۹ ساله مدیریت من اطلاع دارند، می‌دانند هرگز از نظارت مالی فرار نکرده و به دنبال زد و بندهای مالی نیستم.

نجفی در خصوص درآمدهای پایدار شهری افزود: لایحه‌ای برای کسب درآمدهای پایدار تدوین شد اما کنار گذاشته شد. در حوزه بافت فرسوده نیز ما نیازمند این هستیم که دولت به همکاری ما بیاید.

کاندیدای شهرداری تهران با اشاره به لزوم تقویت همکاری دولت و شهرداری گفت: وزیر راه و کشور و همه قول همکاری داده‌اند. حتی وزیر کشور به شوخی گفت یک دسته کاغذ سفید امضا در اختیار شهرداری برای هماهنگی با وزارت کشور خواهند داد که ما آن را جدی گرفتیم.

وی برنامه ۵ ساله دوم شهرداری را برنامه کارآمد ندانست و تصریح‌کرد: می‌توان تا پایان سال ۹۷ این برنامه را اجرایی کرد و پس از آن به فکر یک برنامه سوم ۳ ساله بود.

نجفی به برخی از درآمدهای شهرداری که به حساب‌های شهرداری واریز نمی‌شود اشاره کرد و اظهارداشت: همین منابع می‌توانند به عنوان منابع پایدار مطرح باشند. اطلاعاتی به ما رسیده که به‌طور مثال یک پروژه که ۲۲۰ میلیون تومان برای شهرداری درآمد دارد به پیمانکار گفته می‌شود یک سوم را به حساب شهرداری و دو سوم را در وجه حامل چک بدهد. این پول‌ها باید تماماً به خزانه شهرداری واریز شود و حتی برخی از شهرداران درآمد نقدی را در حساب منطقه نگه می‌دارند و درآمدهای غیرنقد را حواله سازمان املاک می‌کنند.

کاندیدای شهرداری تهران با اشاره به فسادپذیر بودن شهرداری خاطرنشان‌کرد: برای برخورد با این فساد‌ها از دستگاه قضایی اختیارات ویژه می‌خواهیم که برای مبارزه با فساد به کمک ما بیایند زیرا اگر پرونده بزرگ فسادی مشخص شود، رسیدگی به آن طی چندین سال طول خواهد کشید.

وی ضعف برنامه‌های خود را در حوزه افراد کم توان پذیرفت و اعلام‌کرد: بسیاری از فضاهای شهری مناسب افراد کم توان جسمی نیست مثل ایستگاه مترو که هاشمی گفت ۸۰ ایستگاه مترو دارای آسانسور ویژه معلولان است.

نجفی کمرنگ بودن برنامه‌های خود در حوزه حمل و نقل عمومی را نیز پذیرفت و گفت: خوشبختانه طرح‌های پشتیبانی خوبی در این حوزه وجود دارد و به زودی هزار واگن به متروی تهران وارد می‌شود.

کاندیدای شهرداری تهران افزود: بخشی از ترافیک تهران را بدون هزینه‌های سنگین و اصلاح هندسی معابر می‌توان حل کرد. همچنین با توسعه فرهنگ ترافیک نیز بر کاهش بار ترافیکی تأثیرگذار باشیم.

وی در خصوص این‌که چرا اعلام کرده فردی سیاسی نخواهد بود، تصریح‌کرد: من فردی سیاسی هستم و این برنامه‌ای که در حال حاضر ارایه شد، تحلیلی است که از همان تفکر سیاسی برآمده است. اما معتقدم وقتی به عنوان شهردار انتخاب شدم در اجرای برنامه‌های شهرداری نباید تفکر سیاسی و کار سیاسی انجام دهم اما این موضوع را برای اعضای شورا بد نمی‌دانم.

نجفی در خصوص عملکرد گذشته مدیران شهری گفت: این مدیریت را یک مدیریت آمرانه می‌دانستم و معتقدم افراد تحمیلی بر آن زیاد هستند اما من هیچ فردی که سابقه و دانش شهری نداشته باشد، انتخاب نخواهم کرد.

 

کاندیدای شهرداری تهران، شهر تهران را شهر انسان محور ندانست و اظهارداشت: پیاده‌روهای ما مناسب عابران پیاده نیست و نمی‌توان نیم ساعت پیاده‌روی کرد و به مانعی برخورد نکرد.