مجازات مؤثرتری جایگزین اعدام شود

سخنگوی قوه قضاییه مجازات مؤثرتری جایگزین اعدام شود سخنگوی قوه قضاییه با بیان این‌که اگر اعدام را کم می‌کنند حداقل یک مجازاتی را جایگزین کنند که نقشی بهتر از اعدام داشته باشد، گفت: همه کار‌ها را ر‌ها کردیم و همه نتیحه را از اعدام می‌خواستیم. به گزارش ایلنا، حجت‌الاسلام‌غلامحسین‌محسنی‌اژه‌ای در دیدار اعضای شورای عالی سازمان […]

سخنگوی قوه قضاییه

مجازات مؤثرتری جایگزین اعدام شود

سخنگوی قوه قضاییه با بیان این‌که اگر اعدام را کم می‌کنند حداقل یک مجازاتی را جایگزین کنند که نقشی بهتر از اعدام داشته باشد، گفت: همه کار‌ها را ر‌ها کردیم و همه نتیحه را از اعدام می‌خواستیم.

به گزارش ایلنا، حجت‌الاسلام‌غلامحسین‌محسنی‌اژه‌ای در دیدار اعضای شورای عالی سازمان بسیج حقوقدانان با وی، ضمن تبریک روز خبرنگار اظهارکرد: امیدوارم این قشر زحمتکش در عمل به وظیفه حرفه‌ای خود موفق باشند.

معاون اول قوه قضاییه افزود: نظام جمهوری اسلامی باید عاری از هرگونه فساد و کجی در هر زمینه‌ای و تبلور نظام اسلامی باشد.

محسنی‌اژه‌ای گفت: یکی از موضوعاتی که مردم در مورد آن نالان هستند؛ تأخیر در رسیدگی‌هاست. شما کمک کنید تا بفهمیم مشکل از کجاست و حد مقبول دادرسی چقدر است.

وی افزود: مسأله دیگر که موجب طولانی شدن پرونده‌ها شده و گاهی به اعتماد مردم هم خدشه می‌زند، مسأله کارشناسی است. از شما تقاضا دارم وارد شوید و بررسی کنید و به ما راهکار بدهید.

هزینه کارشناسی‌ها طوری است که بسیاری از دستگاه‌های دولتی و مردم نمی‌توانند هزینه کارشناسی را واریز کنند و صرف‌نظر می‌کنند. بحث دیگر اختلاف فاحش بین کارشناسی‌ها در یک مسأله ساده مثل ساختمان است و خیلی چیز پیچیده و مبهمی نیست.

وی افزود: در برخی پرونده‌های جاری، تعدادی کارشناس یک ساختمان را ۶۰۰ میلیارد و یک عده دیگر یک‌هزار و ۶۰۰ میلیارد کارشناسی کردند.

اژه‌ای اظهارداشت: در همین پرونده نفتی برای یک ملک در غرب تهران۳ بار در یک هفته کارشناسی انجام شد؛ آن هم کارشناس‌های معروف. یک بار ۷۴۰ میلیارد، یک مرتبه یک‌هزار و ۷۰۰ میلیارد و یک مرتبه نیز ۸ هزار میلیارد کارشناسی کردند. یک اتوبوس در اتوبان تهران-قم آتش می‌گیرد و۴۰ نفر جزغاله می‌شوند. ۲۲ بار کارشناسی می‌شود و هر کدام هم چیزی می‌گویند.

وی افرود: آیا می‌خواهیم همه مشکلات را با مجازات و تشدید مجازات حل کنیم؟ برخی می‌گویند مجازات را تشدید کردید اما هنوز جرم هست. در بحث موادمخدر، قوانینی از سالیان قبل داشتیم و خیلی وقت‌ها تشدید شده و الان می‌خواهند تخفیف بدهند. می‌گویند اعدام جواب نداد و فلان مشکلات را هم دارد. باید ببینیم هدف ما از اعدام چه بوده؟ آیا کارهایی که باید در بحث موادمخدر انجام می‌شده انجام شده است؟ من نمی‌خواهم از اعدام طرفداری کنم. آیا همه کار‌ها را ر‌ها کردیم و همه نتیحه را از اعدام می‌خواستیم و حالا می‌خواهیم نباشد؟

 

وی افزود: حتی اگر اعدام در بحث مواد مخدر هم کم شود، غربی‌ها نمی‌گویند کار خوبی کردید. مسأله دیگر این است که اعدام را برنداریم و دو سال دیگر بگوییم وضعیت بدتر شده است. اگر اعدام را کم می‌کنند حداقل یک مجازاتی را جایگزین کنند که نقشی بهتر از اعدام داشته باشد و اثر منفی اعدام را نداشته باشد و باید روی این مطالعه شود.